חירט וילדרס, מנהיג הימין הקיצוני שניצח בבחירות בהולנד, אמר היום (רביעי) כי הוא קרוב מאוד להקמת ממשלה – קרוב לשישה חודשים אחרי הניצחון שהדהים את אירופה. וילדרס האנטי-מוסלמי אמר שהוא אמנם לא מצפה לעמוד בראשות הממשלה, אך הדגיש ש"המפלגה למען החירות" בהנהגתו תהיה הכוח המניע בקואליציית ימין בת ארבע מפלגות.
המפלגות שמנהלות את המגעים להרכבת הממשלה חלוקות לגבי מדיניות ההגירה והתקציב. השיחות על הרכבת הממשלה נמשכות כבר חודשים ואתמול, אחרי מרתון נוסף של שיחות, אמרו ראשי המפלגות שההסכם בין הצדדים קרוב - למרות שטרם ברור מי יעמוד בראשות הממשלה.
2 צפייה בגלריה
חירט וילדס חרט וילדרס הולנד
חירט וילדס חרט וילדרס הולנד
מנהיג הימין הקיצוני וילדרס
(צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)
מלבד "המפלגה למען החירות", הממשלה העתידית צפויה לכלול גם את מפלגת המרכז-ימין של ראש הממשלה היוצא מרק רוטה, "מפלגת העם למען חופש ודמוקרטיה", את מפלגת "חוזה חברתי חדש" - גם היא מפלגת מרכז-ימין, ואת מפלגת החקלאים "תנועת האזרח החקלאי" (BBB). לקואליציה הזו יהיה רוב של 88 מתוך 150 המחוקקים בבית התחתון של הפרלמנט ההולנדי.
וילדרס, שידוע ברחבי העולם בעמדות קיצוניות נגד מהגרים ומוסלמים, דהר בחודש נובמבר לניצחון בבחירות. מפלגתו זכתה ב-23% מהקולות וב-37 מושבים בפרלמנט. במהלך הקמפיין טען וילדרס כי מבקשי המקלט הרבים שמגיעים להולנד הם הסיבה למחסור בדירות, והתייחס גם ליוקר המחיה בהולנד ולעומסים במערכת הבריאות במדינה.
2 צפייה בגלריה
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
(צילום: Remko de Waal / ANP / AFP)
"אני לא רואה את זה נכשל", אמר וילדרס לכתבים הלילה, אחרי שיחות שנמשכו 16 שעות. "אני מקווה, ומאמין, שנצליח". הדד-ליין להרכבת הממשלה הוא הלילה בחצות. ההסכמים הקואליציוניים בין החברות המסתמנות בממשלה החדשה בהולנד טרם נחשפו, אך הממשלה החדשה - שתהיה ימנית מהרגיל - צפויה לכלול מדיניות נוקשה בנושא הגירה.
עוינותו של וילדרס לאיסלאם באה בד בבד עם תמיכה נחרצת בישראל. בין השאר הצהיר בעבר כי ירדן היא המדינה הפלסטינית, וכי שינוי שמה ל"פלסטין" ישים קץ לסכסוך במזרח התיכון וייתן לפלסטינים בית לאומי. בכתבת פרופיל שפורסמה עליו ב-CNN ב-2017 נכתב כי את עמדותיו נגד האיסלאם גיבש כנראה במסעותיו במזרח התיכון בתחילת שנות ה-80, אז טייל בסוריה, באיראן ובמצרים, והתנדב במשך שנה במושב תומר בישראל, שם עבד בגידול ירקות וענבים.