בתחילת השבוע הבא ראש הממשלה בנימין נתניהו יטוס לראשונה במטוס "כנף ציון", בואינג 767 - אבל כבר היום (שלישי) עושה מטוס ראש הממשלה טיסה טרנס-אטלנטית ראשונה, לאותו יעד ולאותה תכלית.
המטוס המריא מנבטים עם חלק מהציוד והצוות שנדרשים לביקור ראש הממשלה בארצות הברית, שם ינאם בקונגרס וייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן. הפיצול החריג של הטיסה לשניים, שיעלה ככל הנראה מאות אלפי דולרים, נובע בעיקר מבעיות המשקל.
1 צפייה בגלריה
מטוס כנף ציון
מטוס כנף ציון
מטוס כנף ציון
(צילום: יאיר שגיא)
בהליך חירום בוצע בשבוע שעבר הליך הרישוי והרישום מול חברת בואינג, שאפשר את הגדלת הנוסעים במטוס מ-60 ל-80 - אבל הציוד נדרש להישלח עתה עקב בעיית המשקל.
משרד רה"מ העביר לתעשייה האווירית מיליון דולר פני המלחמה כדי לשלם לבואינג את האגרה, אך לדברי גורמים שמעורים בנושא בגלל המלחמה התעשייה האווירית לא העבירה את הכסף לבואינג – וננזפה על ידי לשכת ראש הממשלה.
לאחר שהוחלט להשתמש במטוס התברר שבלי האישור הזה הוא יכול להטיס רק 60 נוסעים, ולכן בוצע הליך חירום שמאפשר את הגדלת מספר הנוסעים, כך שגם קרובי חטופים יוכלו להצטרף בין ההיתר לטיסה לארצות הברית.
בפברואר האחרון ערך "כנף ציון" טיסה מבצעית הראשונה לחו"ל, לאתונה. המטוס היה אמור לבצע את טיסתו המבצעית הראשונה נובמבר אשתקד - לוועידת האקלים בדובאי, אך בסופו של דבר בוטלה הטיסה בצל המלחמה וביטול נסיעתו של נתניהו לאירוע.
"כנף ציון" ממריא לאתונה, בפברואר השנה
(צילום: יאיר שגיא)

"כנף ציון" נחת לראשונה בישראל ביולי 2016 ומאז עבר תהליך ארוך של שדרוג, שיפוץ, התאמה וגם לא מעט מאבקים על ההחלטה האם הוא ימריא או לא. מדובר במטוס מסוג בואינג 767, כבן 20 שנה, המכיל 120 מושבים - אבל בינתיים הוא יכול להטיס רק 80, וגם זאת בעקבות האישור החריג. כשליש מהמטוס שזוכה לכינוי "אייר פורס 1 הישראלי" שייך לראש הממשלה וכולל חדר שינה, מקלחת קטנה, מראת איפור ומושבים למאבטחים ולמזכירות.
בעבר פורסם כי במטוס הושקעו כ-730 מליון שקל, אך מנגד בלשכת ראש הממשלה אמרו שהסכום בפועל עמד על כ-400 מיליון כפי שקבע בזמנו הקבינט. בדוח מבקר המדינה שפורסם במרץ 2022 נכתב כי במטוס בוצעו שינוים ביטחוניים באיחור, בין היתר בגלל שילוב מאוחר של דרישות שב"כ, המאבטח את ראש הממשלה.
עלויות המטוס התייקרו גם בשל שינויים של עיצוב וספות שדרשה לשכת ראש הממשלה נתניהו למתחם האישי שנבנה עבורו במטוס, ועלו במצטבר כ-60 מיליון שקלים. בין היתר נוספו למטוס בשלב מתקדם גם מקלחון בעלות של 4.3 מיליון שקלים, מערכת בידור בעלות של שני מיליון שקלים ומערכת שקעי חשמל, גם היא בעלות של שני מיליון שקלים. במטוס יש גם חדר ניתוחים, בדומה ל"אייר פורס 1" של נשיא ארה"ב. הוא ממוקם בתוך חדר הדיונים במטוס, ו"בלחיצת כפתור" הוא מוסב לחדר ניתוחים שבו ניתן לבצע בעת מקרי חירום ניתוחים מצילי חיים.
ראש הממשלה הקודם יאיר לפיד התנגד להשמשת המטוס והנחה לבחון את מכירתו. בעקבות הנחייתו קורקע המטוס ופורקו מספר מערכות, בהן מערכת להגנה מפני טילים, שבינתיים הוחזרה אליו. עם חזרתו של ראש הממשלה נתניהו לשלטון הוא הנחה להשמיש אותו ולהכינו לטיסה.