רוברט אובריאן, מי שהיה היועץ לביטחון לאומי האחרון של דונלד טראמפ בבית הלבן, הזהיר כי מפלגת הלייבור מסתכנת בקרע רציני ביחסי בריטניה-ארצות הברית - אם תחליט לאסור על מכירת נשק לישראל. כך דיווח אמש (יום חמישי) הגרדיאן הבריטי.
2 צפייה בגלריה
קיר סטרמר ו דיוויד לאמי
קיר סטרמר ו דיוויד לאמי
עדיין מתלבטים. סטרמר ולאמי
(צילום: EPA / CHRIS J. RATCLIFFE / POOL)
אובריאן, שנחשב לאחד מהקולות הביטחוניים הבולטים במחנה טראמפ, אמר שלונדון מסכנת את תפקידה העתידי בפרויקט ה-F-35, ומסתכנת גם באמברגו-נגד שיטיל עליה הקונגרס האמריקני. מטוסי ה-F-35, נציין, מיוצרים בחלקם על-ידי חברות נשק בריטיות ומשמשים את חיל האוויר הישראלי.
אובריאן גם דרש שממשלת בריטניה תעשה "כל שביכולתה" כדי לסגור את התיק שמתנהל בבית המשפט הבינלאומי הפלילי נגד ישראל, אחריה שלונדון משכה את הסתייגויותיה נגד צווי המעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.
לדברי אובריאן, "ה-F-35 הוא פרויקט משותף, והוא ימשיך להגיע לישראל - ואין לטורקיה, בריטניה או כל מדינה אחרת מה לעשות עם זה. אני לא רוצה לראות מצב שבו בריטניה לא תהיה שותפה בפרויקט או בפלטפורמות מתקדמות אחרות בגלל אמברגו נשק מאוד לא מומלץ שתטיל על ישראל. ההשלכות של זה הן משהו שבריטניה באמת צריכה לחשוב עליו בתקופה שבה רוסיה וסין מהוות איום עצום למערב".
אובריאן גם הוסיף כי "הרבה מההייטק שבריטניה מסתמכת עליו מגיע ישירות או באופן עקיף מישראל". הוא הדגיש: "הצעת המדיניות הבריטית הזו מסוכנת בצורה יוצאת דופן, ויש לה פוטנציאל לגרום לקרע ביחסים המיוחדים בין ארה"ב לבריטניה, ולפגוע בברית נאט"ו".
2 צפייה בגלריה
רוברט אובריאן
רוברט אובריאן
אובריאן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשבוע האחרון פרסם הגרדיאן כי בבריטניה רוצים להגביל ייצוא נשק התקפי לישראל - אך לאפשר מכירת נשק הגנתי. ואולם, התהליך מתעכב בשל הקושי לקבוע מהו נשק "התקפי" ומהו נשק "הגנתי". על תהליך הבדיקה הורה שר החוץ, דיוויד לאמי, וגם ראש הממשלה קיר סטרמר מלווה אותו. גורם שבקיא בפרטי התהליך אמר כי "הדין הבינלאומי מעורפל, אבל הוא אומר שאנחנו צריכים להראות ששקלנו כל אפשרות. זו הסיבה שהמעצור העיקרי כאן הוא חוקי ולא דיפלומטי".
בשבוע שעבר הגישו ארגוני זכויות אדם עתירה לבית המשפט העליון בבריטניה, שהאשימה את הממשלה בכך שהיא מסרבת לאסור את מכירת הנשק לישראל. לתביעה צורפו עדויות שלפיהן פלסטינים "עונו, לא טופלו בבית החולים ולא הצליחו להימלט מההפצצות הכבדות". בשבוע שעבר אף התפטר פקיד משרד החוץ הבריטי, מארק סמית', שעסק במאבק בטרור - במחאה על מכירת הנשק לישראל, שלדבריו "שותפה לפשעי מלחמה".
פורסם לראשונה: 22:59, 29.08.24