כ-70 משלחות ממשלתיות ו-15 ארגונים בינלאומיים התכנסו היום (חמישי) בפריז כדי לדון במצב בלבנון, ולגייס כסף לסיוע המדינה. בסיום הוועידה, הודיע שר החוץ הצרפתי ז'אן-נואל בארו כי המשתתפות הצליחו לגייס 800 מיליון דולר עבור סיוע הומניטרי ללבנון - ועוד 200 מיליון דולר לסיוע לצבאה. המטרה המקורית הייתה לגייס "לפחות 500 מיליון יורו" לסיוע הומניטרי ולדחוף להפסקת אש.
בפתח הוועידה הבינלאומית בפריז לתמיכה באוכלוסיית לבנון ובריבונותה, נשיא צרפת עמנואל מקרון שב על קריאתו להפסקת אש ומתח ביקורת על ישראל. הוא הדגיש כי ארבע מטרות הוועידה הן חיזוק הריבונות הלבנונית, תמיכה הומניטרית באוכלוסייה, חיזוק המנדט של יוניפי"ל ותמיכה בכוחות הביטחון הלבנוניים.
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
עמנואל מקרון בוועידה, היום
(צילום: ALAIN JOCARD / POOL / AFP)
בין השאר, השתתפו בוועידה מדינות מהאיחוד האירופי אולם משתתפות בו גם נסיכויות המפרץ, סעודיה, אינדונזיה וכן יפן ואוסטרליה. ארה"ב שלחה את סגן מזכיר המדינה, אחרי שאתמול הסביר גורם בארמון האליזה כי אנתוני בלינקן ועמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון, ייעדרו בשל קשיי לוח זמנים.
בשולחן הנשיאות ישבו נשיא צרפת עמנואל מקרון, שר החוץ הצרפתי ז'אן-נואל בארו ושר ההגנה סבסטיאן לקורנו. את לבנון ייצגו ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ושר החוץ עבדאללה בו חביב. "הצעה של צרפת וארה"ב נותרה הבסיס לכל הפסקת אש פוטנציאלית בלבנון", אמר בארו. "יישום מלא של החלטה 1701 היא עדיין היעד של אותם מאמצים דיפלומטיים". בארו גם דחק בלבנון לפתור את המשבר הפוליטי במדינה וציין כי העובדה שלא נבחר שם נשיא במשך שנתיים היא "בלתי-נתפסת".
הנשיא מקרון קרא בוועידה להפסקת אש מיידית באזור. "המלחמה חייבת להסתיים ומהר", הוא אמר. "אני מצר על כך שאיראן הפעילה את חיזבאללה נגד ישראל, ועל כך שישראל ממשיכה במבצע ובהפצצות על דרום לבנון וביירות. אני מצר על כך שקריאתו של הנשיא ביידן ושלי להפסקת אש של 21 יום לא נשמעה".
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
מקרון וראש ממשלת לבנון מקיאתי. צרפת תתרום כ-100 מיליון יורו
(צילום: ALAIN JOCARD/Pool via REUTERS)
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
(צילום: ALAIN JOCARD/Pool via REUTERS)
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
(צילום: ALAIN JOCARD/Pool via REUTERS)
הוא התייחס גם לכטב"ם חיזבאללה שפגע בבית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, ואמר כי "חיזבאללה צריך להפסיק להפציץ את ישראל, אם זה מעונו הפרטי של ראש הממשלה הישראלי או הפצצות ללא הבחנה. המלחמה לא צריכה לתת לכוחות הכאוס לנצח. ישראל יודעת מניסיונה כי רק תמרון צבאי בלבנון לא יביא לפתרון הבעיה׳׳.
הנשיא הצרפתי, שכבר קרא לאחרונה להטיל אמברגו נשק על ישראל, מתח עליה ביקורת כשאמר כי "לא צריך לייצא ללבנון מלחמה מאזור אחר" - כשכוונתו היא שיש להפריד בין המלחמה בעזה למלחמה בלבנון.
מקרון גם עקץ את נתניהו, שהתראיין אמש לרשת CNews הצרפתית ואמר כי הוא ״מאוכזב ממקרון״ וכי ״ישראל בחזית המאבק בין ציוויליזציה לבין ברבריות״. לדברי הנשיא הצרפתי, "זו לא מלחמת ציוויליזציות. הפסקת אש תחזיר את התרבות והציוויליזציה באזור". דבריו הם חלק מאסטרטגיה חדשה ולפיה הוא מפריד בין יחסו לממשלת ישראל ולישראלים, אחרי שספג ביקורת על הצהרותיו נגד ישראל.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. אמר שהוא "מאוכזב ממקרון"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
"זקוקים להפסקת אש בהקדם". ראש ממשלת לבנון
(צילום: ALAIN JOCARD/Pool via REUTERS)
מקרון התייחס גם לנושא הסיוע ללבנון, והודיע כי ארצו תורמת למדינה כ-100 מיליון יורו. ״האו״ם  העריך את הצרכים של לבנון ב-426 מיליון יורו. אנחנו נתרום 100 מיליון מתוכו״, אמר. הוא הדגיש שוב כי ״יש לחזור להחלטת האו״ם 1701 כדי שפליטים משני הצדדים יחזרו לבתיהם. יש להגיע לשלום״.
על רקע הטענות החוזרות ונשנות של יוניפי״ל כי אנשיהם ועמדות שלהם נפגעים מירי צה"ל, הנשיא מקרון הביע את תמיכתו המוחלטת בכוח שמירת השלום של האו"ם ואף הודה להם על ״העבודה הקשה" שהם מבצעים. ״אנחנו צריכים את עזרת יוניפי"ל והוא מסוגל לעזור במשימה הזו. שום דבר לא מצדיק הפגזה נגד חיילי יוניפי"ל״, אמר.
לגבי סוגיית חיזוק צבא לבנון, אמר מקרון  כי ״לבקשת לבנון, אנחנו נעזור להם באימון ובציוד. נתמוך בגיוס 6,000 חיילים לבנונים חדשים. אני מצדיע לכוחות הביטחון הלבנוניים ומכבד אותם. הם נלחמו נגד דאעש ומשליטים סדר  במדינה״. מקרון דיבר גם על חובתם של הלבנונים עצמם ״ליצור יציבות  פוליטית למען כולם וללא אינטרסים אישיים". לדבריו, "אני מאחל ללבנון לחיות בשלום ובחירות״.
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר בוועידה כי "יש להרחיב את הסיוע הבינלאומי ללבנון, זה דרוש לבנייה מחדש של המדינה. להפסקת אש יש השפעה ישירה על היציבות, יישום החלטה 1701 על ידי לבנון וישראל יגן על ריבונותנו ויחזיר את הביטחון". לדבריו, "אנחנו מוכנים למלא את תפקידנו במניעת הסלמה נוספת באזור, וזקוקים להפסקת אש בהקדם. ממשלת לבנון עדיין תומכת בהצעה של ארה"ב וצרפת לעצירת הלחימה ל-21 יום".
פורסם לראשונה: 14:20, 24.10.24