במשרד החוץ אמרו היום (רביעי) כי יש תגובות קשות בארה"ב ובבריטניה נגד דוח האו"ם שפורסם אמש, ובו ועדת חקירה מטעם מועצת זכויות האדם האשימה את ישראל ב"כיבוש נצחי" של השטחים הפלסטיניים. התוכנית של משרד החוץ היא לעשות דה-לגיטימציה לוועדה, העומדת בראשה וחבריה, שכולם נגועים באנטי-ישראליות.
בינתיים, במשרד החוץ שואבים עידוד מזה שחוץ מישראל - אין סיקור תקשורתי משמעותי לדוח. עם זאת, במשרד החוץ מבינים שהנושא לא יעלם כל כך מהר ועוד יהיה לו המשך.
2 צפייה בגלריה
מועצת זכויות האדם של האו"ם או"ם
מועצת זכויות האדם של האו"ם או"ם
אולם מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה. התוכנית של משרד החוץ: לעשות דה-לגיטימציה לוועדה
(צילום: AFP)
הלל נוייר, מנכ"ל UN Watch, ארגון זכויות אדם לא ממשלתי שמרכזו בז'נבה, שווייץ, אמר כי דוח הוועדה שבראשה עמדה נאווי פילאי הוא פצצה מתקתקת, כי הוא הולך להכתים את ישראל בכתם האפרטהייד השקרי. לדבריו, מטרת הוועדה היא לאסוף ראיות משפטיות שיוכלו להשתמש בהן בבתי משפט - גם בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג אך גם בבתי משפט ברחבי אירופה, אם ירצו להעמיד לדין ישראלים על פשעי מלחמה. נוייר הוסיף כי לא סתם בחר האו"ם למנות את פילאי לעמוד בראש הוועדה שהולכת להאשים את ישראל באפרטהייד: מדובר באישה מדרום אפריקה שהייתה פעילה שם נגד משטר האפרטהייד.
בניגוד לכללים של ועדת החקירה של האו"ם, פילאי מונתה לעמוד בראש ועדת החקירה, למרות שיש לה היסטוריה אנטי-ישראלית מובהקת, הביעה תמיכה בתנועת ה-BDS נגד ישראל, נפגשה בעבר עם קבוצות שמקושרות לחזית העממית ואף חתמה ביוני 2020 על עצומה שקראה לאו"ם להטיל סנקציות ואמברגו צבאי על ישראל. "היא גם האשימה את ישראל בביזוי מתמיד של הדין הבינלאומי. הגשנו עתירה לנשיא מועצת האו"ם לזכויות אדם נגד המינוי שלה, והוא הגיב תוך יום ואמר שהיא חסרת פניות. זה כמו למנות את פוטין לחקור את המלחמה באוקראינה", אמר נוייר.
2 צפייה בגלריה
הלל נוייר מנכ"ל UN Watch
הלל נוייר מנכ"ל UN Watch
נוייר. "הוועדה עושה דמוניזציה של ישראל במוחות ובמחשבות של אנשים בכל העולם"
( צילום: UN Watch)
מניתוח של UN Watch עולה כי ישראל מוזכרת בדוח 157 פעמים לעומת חמאס שמוזכר שלוש פעמים בלבד. הג'יאהד האיסלאמי ואיראן – לא מוזכרים כלל. בין השאר, מצוין בדוח כי השורש של המאבק והמתיחויות הוא הכיבוש, ונטען כי שזה מה ששמעו במשותף מאנשי שיח ישראלים ופלסטינים. עולה השאלה באיזה ישראלים מדובר, שכן הוועדה התעלמה מכל הארגונים הפרו-ישראלים שפנו אליה.
לדברי נוייר, על פי מנדט הוועדה, היא צפוייה לדווח כל שנה למועצת האו"ם לזכויות אדם בז'נבה וגם לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. "הוועדה עושה דמוניזציה של ישראל במוחות ובמחשבות של אנשים בכל העולם. בעולם הליברלי זה יכתים את ישראל ורואים את זה כבר היום בארה"ב ובאירופה. ישראל בהדרגתיות עוברת דמוניזציה ופליליזציה כמדינה שעושה פשעי מלחמה ומדינת אפרטהייד גזענית ורצחנית", הוא הסביר.
"זה מחליש את התמיכה בישראל. כשיש מלחמה, ביידן יצטרך לחשוב אם לתמוך בישראל. הדברים מחזקים את המחנה האנטי-ישראלי במפלגה הדמוקרטית ומקשה על מדינות לתמוך בישראל", הוסיף נוייר. "זה גרוע מספיק לקבוע שישראל לבדה אשמה בסכסוך, תוך התעלמות מהטרור הפלסטיני וממטרתם המוצהרת להשמיד את ישראל. אבל לטעון שזו בעצם השקפה מייצגת של 'בעלי עניין ישראלים', זה דבר אחר לגמרי".