סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה היום (חמישי) סקר שתוצאותיו אמורות להדאיג את קמלה האריס והדמוקרטים, פחות מחודשיים לפני הבחירות לנשיאות: לפי הסקר ערבים-אמריקנים ומצביעים מוסלמים אחרים, שזועמים על הסיוע לישראל במהלך המלחמה בעזה, מחרימים את האריס ומתכוונים להצביע לג'יל סטיין – המועמדת היהודייה של מפלגת הירוקים.
התמיכה המוסלמית בסטיין, שקראה לעצור את העברת הנשק לישראל והאשימה אותה ברצח עם, עלולה למנוע מהאריס לנצח בנובמבר במדינות המפתח שקריטיות לזכייה במרוץ לנשיאות.
6 צפייה בגלריה
ג'יל סטיין , קמלה האריס
ג'יל סטיין , קמלה האריס
סטיין והאריס. המועמדת היהודייה הכריזה: כל קול למפלגת הירוקים הוא קול נגד רצח עם
(צילום: רויטרס, SAUL LOEB / AFP)
מהסקרים האחרונים עולה שהקרב בין האריס לדונלד טראמפ צמוד במיוחד: "ניו יורק טיימס" פרסם היום סקרים שקובעים כי רוב הציבור מאמין שהאריס הייתה עדיפה על טראמפ בעימות הנשיאותי בשבוע שעבר, אך ברמה הארצית היא מתקשה לייצר פער מהיריב הרפובליקני. באחד הסקרים שפורסמו היום נמצאים טראמפ והאריס בשוויון של 47 אחוזים לכל אחד.
בארה"ב, נזכיר, שיטת האלקטורים היא שקובעת את זהות המנצח - אך הסקרים הארציים מלמדים על הלך הרוח ברחוב האמריקני ומשמשים לזיהוי תהליכים לקראת יום הבוחר. לפי סקר של "ניו יורק טיימס", במדינת המפתח פנסילבניה שומרת האריס על יתרון של 4 אחוזים – 50% מול 46% לטראמפ.
6 צפייה בגלריה
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
העימות הנשיאותי. רוב הציבור מאמין שהאריס הייתה עדיפה
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
הסקר שפורסם ברויטרס ועוסק בדפוסי ההצבעה של המוסלמים נערך החודש על-ידי "המועצה ליחסים אמריקניים-איסלאמיים". לפי הסקר, במישיגן – המדינה בארה"ב עם הקהילה הערבית הגדולה ביותר – התמיכה של המצביעים המוסלמים בסטיין ומפלגת הירוקים מגיעה ל-40%. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מקבל 18% מקולות המוסלמים בסקר, וסגנית הנשיא האריס מקבלת מהם 12% בלבד.
בארה"ב חיים לפי ההערכות כ-3.5 מיליון מוסלמים - כ-1% מכלל האוכלוסייה. התמיכה של הקהילה הערבית והמוסלמית במישיגן ובשאר מדינות סייעה לביידן לנצח את טראמפ בבחירות 2020. לפני ארבע שנים ביידן הביס את טראמפ במישיגן בפער של 154,000 קולות. רק ארבע שנים קודם לכן ניצח טראמפ את הילרי קלינטון במישיגן בפער של פחות מ-11,000 קולות.
6 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים בפילדלפיה
מפגינים פרו פלסטינים בפילדלפיה
מפגינים פרו-פלסטינים בפילדלפיה שבפנסילבניה, לפני העימות בין טראמפ להאריס
(צילום: andrew thomas / AFP)
סטיין מובילה על האריס בקרב מצביעים מוסלמים בשתי מדינות מפתח אחרות, ויסקונסין ואריזונה, שגם בהן יש קהילה מוסלמית גדולה. ב-2020 ניצח ג'ו ביידן את דונלד טראמפ בפער קטן באותן מדינות, והפעם הניצחון הדמוקרטי בסכנה גדולה.
בסקר של קולות המוסלמים ניצחה האריס את סטיין וטראמפ בג'ורג'יה ופנסילבניה - גם הן מדינות מפתח שניצחון בהן הוא ציון דרך חשוב בדרך לזכייה בבחירות לנשיאות. בנבאדה האריס סיימה שנייה וקיבלה 26%, כאשר טראמפ הגיע ראשון עם 27%. בכל המדינות הללו הוכרעו הבחירות ב-2020 בפער קטן.
6 צפייה בגלריה
ג'יל סטיין
ג'יל סטיין
תומכת באמברגו נשק על ישראל. המועמדת סטיין
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
לפי המדגמים, בבחירות 2020 קיבל ביידן את תמיכתם של יותר מ-80% מהמצביעים המוסלמים, שבאופן מסורתי מזדהים עם המפלגה הדמוקרטית. אך התמיכה המוסלמית בדמוקרטים נמצאת בירידה חדה מתחילת המלחמה בעזה, בעקבות הסיוע לישראל.
שלשום חזרה האריס על קריאתה לסיים את המלחמה בעזה, ולשחרר את החטופים משבי חמאס. בנוסף היא הדגישה שאסור שישראל תשלוט ברצועה, והביעה תמיכה בפתרון שתי המדינות. המסרים הללו לא מספקים את הקהילה המוסלמית ואת המפגינים הפרו-פלסטינים: בכירים מוסלמים סיפרו שבשיחות סגורות עם גורמים בקמפיין של האריס, שנערכו במישיגן ובמקומות אחרים, דחו הנציגים הדמוקרטים את הקריאות להשהות, או להגביל, את העברת הנשק לישראל.
6 צפייה בגלריה
קמלה האריס וג'ו ביידן על הבמה בוועידה של המפלגה הדמקורטית
קמלה האריס וג'ו ביידן על הבמה בוועידה של המפלגה הדמקורטית
ביידן והאריס. התמיכה המוסלמית נחלשה משמעותית בשנה האחרונה
(צילום: רויטרס / REUTERS / Kevin Lamarque)
המועמדת היהודייה סטיין סיימה בבחירות 2016 עם 1% מהקולות, אך חלק מהדמוקרטים מאשימים אותה ואת הירוקים בהפסד של הילרי קלינטון לטראמפ באותה שנה. לסטיין גם הפעם אין סיכוי להיבחר לנשיאה, ותומכיה של האריס חוששים שגם הפעם היא "תפריע" למפלגה הדמוקרטית.
לקראת הישורת האחרונה של הקמפיין המשיכה המועמדת היהודייה להתבטא נגד ישראל, ובריאיון בשבוע שעבר אמרה שכל קול למפלגת הירוקים "הוא קול נגד רצח עם".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" סעיד ואשתו עאישה שהצביעו כך
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" סעיד ואשתו עאישה שהצביעו כך
מחאה במהלך הפריימריז הדמוקרטיים במישיגן
(צילום: REUTERS/Rebecca Cook)
אתמול ספגה האריס מכה כשאיגוד העובדים International Brotherhood of Teamsters הודיע שאין בכוונתו לתמוך באחד המועמדים בבחירות לנשיאות. האיגוד, שמייצג נהגי משאית ושלל מקצועות אחרים – מטייסים ועד עובדים בגן חיות – תמך במועמדים דמוקרטים בכל מערכות הבחירות האחרונות. הפעם האחרונה שבה העדיף שלא לתמוך באף מועמד הייתה בבחירות 1996, והפעם האחרונה שבה תמך במועמד רפובליקני הייתה ב-1988, אז ניצח ג'ורג' בוש האב.
האיגוד מייצג 1.3 מיליון עובדים. הוא החליט להימנע תמיכה באחד המועמדים למרות שסקר שפורסם אתמול הראה שרוב חברי האיגוד תומכים בטראמפ בקרב מול האריס.