כוחות צה"ל פועלים כבר יותר מ-30 שעות, החל מהלילה שבין שלישי לרביעי, במבצע רחב-היקף במחנה הפליטים נור א-שמס, שליד טול כרם. הכוחות, רובם מגדודי מילואים של חטמ"ר מנשה בפיקודו של אלוף-משנה איוב כיוף, עצרו עד כה 10 פעילים - מתוך מאות חשודים שתוחקרו. ברשתות הפלסטיניות התפרסמו סרטונים ותמונות של פטריות עשן במחנה, כתוצאה מפיצוץ מטעני חבלה ודירות שבהן נמצאו מטענים כאלה.
במהלך כניסת הכוחות נקלעו הכוחות לחילופי אש עם מחבלים חמושים, שכללו גם תקיפות אוויריות נגד מחבלים - שביצעו ירי על הכוחות והשליכו מטענים. כוחות הנדסה שהצטפו לכוחות ביצעו חישוף לצירים שבהם הוטמנו מטעני חבלה. במהלך הלילה שחלף המשיכו הכוחות למצוא במחנה הפליטים מטענים ואמל"ח. בין היתר הושמדו שתי מעבדות מטענים, כולל מספר מטענים שנמצאו במבנים ובחצרות הבתים.
אש ותמרות עשן בנור א-שמס

תיעודים פלסטיניים מפעילות הכוחות בנור א-שמס, היום

6 צפייה בגלריה
המעצרים במחנה הפליטים נור א-שמס
המעצרים במחנה הפליטים נור א-שמס
יותר מ-30 שעות של מבצע. במחנה הפליטים נור א-שמס, אתמול
(צילום: AP/Majdi Mohammed)
6 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני מפיצוץ בנור א-שמס
תיעוד פלסטיני מפיצוץ בנור א-שמס
תיעוד פלסטיני מפיצוץ בנור א-שמס
6 צפייה בגלריה
נור א-שמס
נור א-שמס
נור א-שמס
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
הכותרת
איך קובעים מוות לנעדרים וחטופים מ-7 באוקטובר?
23:19
במבצע פועלים חמישה גדודי מילואים יחד עם לוחמי ימ"ס איו"ש של מג"ב ולוחמי הנדסה של מג"ב, במהלכו הורידו ושרפו הכוחות ירעיות בד וסככות שהחמושים הפלסטינים הציבו בגגות הבתים, במטרה להקשות על כלי טייס של חיל האוויר וכן על כלים לאיסוף מודיעין שפועלים מהאוויר. הכוחות, נבהיר, ממשיכים לפעול במחנה גם בשעה זו. במקביל, הפלסטינים קוראים לצעירים להתעמת עם הכוחות ומפיצים חמורים שחולקו לכאורה לחיילים - וככל הנראה נפלו להם במהלך הפעילות במחנה הפליטים.
המבצע דומה מאוד באופיו לזה שביצעה אוגדת איו"ש לפני כשבועיים במחנה הפליטים ג'נין. גם אז פעלו הכוחות שלושה ימים בלב מחנה הפליטים, ביצעו חישופי צירים תחקרו מאות חשודים ועצרו עשרות מתוכם. המטרה של פיקוד המרכז היא פירוק גודדי המחבלים במחנות הפליטים לכל אורך הגזרה ובעיקר בצפון השומרון.
המלחמה הזו מתרחשת במקביל לניסיון של צה"ל ברצועת עזה למוטט את חמאס, ובצל תוכניתו של ארגון הטרור שמתבסס ביהודה ושומרון וחותר להבעיר גם את החזית הזו. סאלח אל-עארורי, שחוסל אמש בלבנון, החזיק בתפקיד החשוב ביותר בחמאס בגדה. הוא הפעיל המוני פעילי טרור מהמטה שבו שהה בחודשים האחרונים, כאשר מי שמנצחת על התוכנית ומעודדת את הטרור היא, כמובן, איראן.
6 צפייה בגלריה
המעצרים במחנה הפליטים נור א-שמס
המעצרים במחנה הפליטים נור א-שמס
מאות תוחקרו, 10 נעצרו
(צילום: AP/Majdi Mohammed)
6 צפייה בגלריה
פעילות הלחימה בטרור של חטיבת הראל בבית חנון בג'נין
פעילות הלחימה בטרור של חטיבת הראל בבית חנון בג'נין
חשש מהסלמה גם באיו"ש. פעילות הכוחות בג'נין, בחודש שעבר
(צילום: גדי קבלו)
בצל חשש מהסלמה גם ביהודה ושומרון, עם 4 פיגועים מאז סוף השבוע האחרון, מתחילת המלחמה נעצרו כ-2,600 מבוקשים ביהודה ושומרון, מתוכם כ-1,300 פעילי חמאס. רבים מהעצורים בחודשיים האחרונים הם בכירים בחמאס ומבוקשים, חלקם מחבלים שהוציאו פיגועים נגד כוחות צה"ל. "המבצעים נועדו לסכל את פעילות מעוזי הטרור בשומרון, שבחודשים האחרונים החלו לפעול מול חמאס ברצועת עזה ובחו"ל ומול ארגון הג'יהאד האסלאמי, בסיוע גורמים איראניים, במטרה לקדם פיגועים", הסביר גורם ביטחוני בכיר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" מוקדם יותר השבוע.
עד כה בוצעו למעלה מ-30 מבצעים חטיבתיים מאז פרוץ המלחמה, כאשר 10 מהם היו במחנה הפליטים ג'נין. על פי גורמי מודיעין, תושבי המחנות מתחילים לעזוב - ולעבור למקומות אחרים בערים או בכפרים הסמוכים. הם עושים זאת מתוך הבנה כי מדובר בשטח שבו פועל צה"ל באופן תדיר ורחב. בפיקוד המרכז ובאוגדת איו"ש מנסים לעצב את המציאות מחדש באזור, כך שאותם גדודי מחבלים חמושים לא ימשיכו לפעול באותה צורה שבה פעלו לפני המלחמה.
בצה"ל ובשב"כ אף מבצעים מעצרים של פעילי חמאס בולטים מחברון דרך רמאללה - ועד לשכם, ג'נין וטול כרם. בנוסף כוחות הביטחון מבצעים מעקבים אחר האסירים ששוחררו במסגרת עסקת החטופים וכן אוספים ומחרימים כספי טרור. עד כה הוחמרו יותר מ-30 מיליון שקלים באיו"ש ונסגרו מספר בתי חלפנות. גורמי ביטחון מסבירים כי המבצעים במחנות הפליטים צפויים להימשך עוד בתקופה הקרובה.
6 צפייה בגלריה
גדלי חמאס באוניברסיטת ביר זית
גדלי חמאס באוניברסיטת ביר זית
דגלי חמאס באוניברסיטת ביר זית, לפני המלחמה
(צילום: AFP)
כדי לעקור את תשתית חמאס בגדה מהשורש, מרכזים כוחות הביטחון מאמץ מול תאי הסטודנטים של הארגון באוניברסיטאות בערים הפלסטיניות תוך החמרת הענישה בגין הסתה ותמיכה בטרור. לצד הפעילות בשטח, מתנהלת מערכה נגד תאי הסטודנטים של חמאס באוניברסיטאות, המכונים "כותלאות". התאים פועלים באוניברסיטאות חברון, ביר זית, אבו-דיס ואלנג'אח.
בחודשים האחרונים בוצעו פשיטות של שב"כ וצה"ל על מחסנים של האוניברסיטאות, מהם הוחרם ציוד חמאס, כמו דגלים ומדים, וכן בוצעו מעצרים רבים, בעיקר בגזרת רמאללה. "אנו מתכוונים להתמיד בפעילות מול המוסדות ולהמשיך את טיפול העומק נגד תאי הסטודנטים של חמאס", הסביר גורם ביטחוני.