נציגי הבית הלבן דנו אמש (שני) עם השר רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי בהצעות החלופיות של ממשל ביידן לפעולה צבאית ישראלית ברפיח. השיח התקיים באופן וירטואלי, באמצעות וידאו קונפרנס מאובטח, כחלק מפשרה שנועדה להניע את השיחות - כשבקרוב צפויים השניים לצאת למפגש פיזי עם הממשל האמריקני בוושינגטון.
הבכירים האמריקנים והישראלים דנו במשך שעתיים במבצע העתידי ברפיח, ובארה"ב הביעו דאגות מהתוכניות הישראליות. מהבית הלבן נמסר בתום הדיון בהצהרה משותפת כי הנגבי ודרמר הסכימו כי ישראל תיקח בחשבון את חששות ארה"ב מפעולה צבאית בעיר העזתית.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הודיעו על הביטול, על אף בקשת הנשיא. נתניהו וביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
מוקדם יותר, דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה בתדרוך לכתבים כי רפיח היא "המקלט הבטוח האחרון ליותר ממיליון פלסטינים עקורים". היא הוסיפה כי ארה"ב הביעה את חששותיה מפעולה קרקעית נרחבת: "אם ישראל מתכוונת להתקדם במבצע צבאי אנחנו חייבים לקיים את השיחה הזו. חייבים להבין איך הם מתכננים להתקדם - יש דרכים אלטרנטיביות להילחם נגד חמאס", אמרה.
לדבריה, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן יוביל את הדיונים מהצד האמריקני. בתוך כך, בבית הלבן דרשו "מידע נוסף", לאחר שהתברר לטענתם כי גופות נמצאו במתחם בית החולים שיפא ברצועה במהלך פעילות צה"ל. הם הוסיפו כי "אנחנו מודאגים מהאופן שבו חמאס הצליח להתארגן מחדש בבית החולים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נזכיר, בלם את יציאת המשלחת המקורית לוושינגטון בעקבות אישור ההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם שקוראת להפסקת אש מיידית בעזה בזמן הרמדאן לצד שחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים. ההחלטה התקבלה ללא וטו אמריקני, ונתניהו האשים כי "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו".
זמן קצר לפני ההצבעה על הצעת ההחלטה, שכלל אינה מחייבת, הבהיר ראש הממשלה לחברי המשלחת הישראלית, כי "אם ארה"ב לא תטיל וטו - אני מבטל את יציאת המשלחת לוושינגטון".
ארה"ב נמנעה - ההחלטה עברה
(צילום: UN)

שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד נמנעה כאמור בהצבעה על הצעת ההחלטה שהעלו עשר מדינות שאינן חברות במועצת הביטחון, והיא אושרה בתמיכה של 14 מדינות. גורמים רשמיים טענו מאוחר יותר כי ישראל ביקשה לקבוע את הפגישה מחדש, ככל הנראה על מנת להפיג את המתח שנוצר מהחרפת הטון של נתניהו.
דרמר והנגבי היו אמורים להוביל את המשלחת, שאושרה בעקבות בקשת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - ו"לטובת המשך הלחימה" ברצועת עזה. על פי הודעת לשכת רה"מ, נתניהו "הבהיר כי הוא נחוש לפעול ברפיח על מנת לחסל סופית את שארית גדודי החמאס, תוך מתן פתרונות הומניטריים לאוכלוסייה האזרחית". גם בוועדת החוץ והביטחון הבהיר ראש הממשלה כי אין מנוס מכניסה קרקעית לרפיח.
פורסם לראשונה: 22:49, 01.04.24