5 צפייה בגלריה
אנה עולה חדשה מרוסיה
אנה עולה חדשה מרוסיה
"ישראל מערימה עלינו קשיים". אנה, העולה החדשה
(צילום: יריב כץ)
כמעט 10,000 עולים חדשים מרוסיה הגיעו לישראל מאז החלה הפלישה לאוקראינה. חלקם לא זכו להטבות כמו מענק מוגדל ולינה חינם בבתי מלון כפי שקיבלו העולים שנמלטו מאש המלחמה, וכעת רבים מהם מתמודדים עם קשיים בירוקרטיים מול הבנקים שנובעים מהסנקציות על רוסיה. "עזבנו בגלל המלחמה, אנחנו רוצים להתחיל כאן חיים, אבל המערכת בישראל פשוט לא מפסיקה להערים עלינו קשיים", סיפרה אנה שכבר חודשים נגררת מבנק לבנק בשביל להעביר את כספיה לישראל.
עם פרוץ המלחמה, רוסיה הגבילה ל-10 אלף דולר את סכום הכסף שאזרחים יוכלו למשוך במזומן בבנק ולצאת איתו מהמדינה. מדינות בעולם הטילו סנקציות על הון רוסי ולא מאפשרות העברת רובלים והמרתם. אנה, יהודייה מרוסיה, החליטה שהיא לא רוצה להמשיך לחיות תחת דיקטטורה במדינה שמעוללת זוועות לעם אחר ולפני שלושה חודשים עלתה ארצה עם אמה וסבתה. מאז הן מנסות להתחיל את חייהן, אך הבנקים בישראל לא מאפשרים את העברת כספן מרוסיה הנה בגלל הסנקציות.
5 צפייה בגלריה
מעצר מפגינים במוסקבה
מעצר מפגינים במוסקבה
"רוצים לחיות במדינה חופשית". שוטרים עוצרים מפגין במוסקבה
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
מעצר מפגינים ברוסיה
מעצר מפגינים ברוסיה
עצורים בהפגנה בסנט פטרסבורג
(צילום: EPA)
"אחרי שלושה חודשים, בבנק אמרו שלא מוכנים להעביר את הכסף שלי לארץ. הפקיד אמר שארכז את כל הכסף ברוסיה ואגיש בקשה משם, אבל הבנקים ברוסיה תחת סנקציות כך שלא יתנו לי להעביר את הכסף. אני בסך הכול רוצה להעביר סכום שיאפשר לי ולמשפחה שלי לחיות כאן", סיפרה אנה והוסיפה שכרגע בחשבון הישראלי אין לה אפילו שקל אחד. "אני לא יכולה לשלם חשבונות, לא לקנות רכב או ריהוט, אני משתמשת רק במזומן מהחשבון האירופאי שלי. עברנו בגלל המלחמה, אנחנו מתנגדים למצב הזה ורוצים לחיות במדינה חופשית אבל המערכת בישראל מערימה עלינו קשיים. יש לי השכלה, יש לי עסק, אני לא רוצה לעבוד בניקיון".
5 צפייה בגלריה
אולגה עולה חדשה מרוסיה
אולגה עולה חדשה מרוסיה
"סיוט. לא בטוחה שאמשיך להיות כאן". אולגה
5 צפייה בגלריה
יוליה עולה חדשה מרוסיה
יוליה עולה חדשה מרוסיה
"לא יודעת איך אוכל לנהל את העסק שלי פה". יוליה
גם אולגה עלתה מרוסיה בחודש מרץ עם פרוץ המלחמה ומאז רודפת אחרי הבנק בישראל על בסיס שבועי. "העברתי את העסק לכאן, רשמתי את החברה, אבל אני לא מצליחה לקבל את הכסף שמגיע מלקוחות כי הבנק הגביל לי את החשבון, אז ההכנסה שלי מוגבלת ל-3,500 שקל בחודש. שאלתי את הפקיד מה הסיבה והוא ענה 'תשאלי את פוטין'. זה פשוט סיוט ואני לא בטוחה שאוכל להמשיך לחיות כאן ככה", סיפרה.
אצל יוליה הקשיים מול הלקוחות התגמדו לעומת העובדה שהיא לא הצליחה לרשום את בתה בת ה-17 ללימודים. כשרצתה לשלם באינטרנט נתקלה במסמכים שלא היו מתורגמים לרוסית, וכשהגיעה לסניף פקיד בנק החתים אותה על מסמכים שאינה יודעת מה המשמעות שלהם. "נתנו לי כרטיס עם זיכוי של 3,000 שקל. אפילו לא ידעתי שזה כרטיס אשראי ואיך זה עובד אבל כמובן שהכסף הזה לא מספיק למחייה שלנו כאן וסכומים גדולים מרוסיה מאוד מסובך להעביר. אז נאלצתי לרשום את הבת ללימודים בהולנד ואני לא יודעת איך בעצמי אוכל להמשיך לנהל את העסק שלי פה".
אלקס ריף, מנכ"לית עמותת לובי המיליון המקדמת צרכי ישראלים דוברי רוסית, דיווחה כי רק בימים האחרונים התקבלו עשרות פניות מעולים שנתקלים בקשיים הללו ורבים אחרים חוששים להתלונן שמא הרשויות ברוסיה יחסמו את חשבונם והם יאבדו את כל הונם. "חלק מהאנשים האלה שמרו כסף בצד לשעת צרה, עכשיו הם צריכים אותו והבנקים בארץ מעבירים אותם שבעה מדורי גיהינום", אמרה ריף והוסיפה "המפקח על הבנקים צריך להוציא הנחיות ברורות להתנהלות מול העלייה הזו, זה יניע את הכלכלה ויאפשר לאנשים להישאר פה".
מבנק ישראל המפקח על הבנקים נמסר בתגובה כי "בנק ישראל מצוי בקשר שוטף עם כל הגורמים הרלוונטיים בארץ ובחו"ל בנוגע להתפתחויות הכלכליות השונות על רקע המצב באוקראינה. הבנק מנטר כל העת את ההתפתחויות במערכות התשלומים, בשווקים ובמערכת הפיננסית. במקרים פרטניים ניתן לפנות לסיוע ליחידה לפניות הציבור בפיקוח על הבנקים".