2 צפייה בגלריה
רוני ברילר מחזיר את קת העוזי לצימרמן
רוני ברילר מחזיר את קת העוזי לצימרמן
רוני ברילר מחזיר את קת העוזי לצימרמן
(צילום: שגיא צוקר)
המסע של ישי צימרמן (90) להשבת תת-מקלע העוזי המיתולוגי שהעניק בשנות ה-50 דוד בן גוריון לח"כ שלמה לביא מקיבוץ עין חרוד איחוד הוכתר בהצלחה, ואפילו במהירות.
ב-20 באפריל פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי צימרמן, לוחם אגדי מיחידה 101 וזוכה עיטור העוז, מחפש אחר העוזי במטרה להשיבו לקיבוץ. לאחר מותו של ח"כ לביא הועבר העוזי למחסן הנשק של עין חרוד איחוד, ובשנות ה-90 הועבר עם שאר כלי הנשק שהיו שם למשטרה, כדי למנוע מצב שבו הכלים המסוכנים ייגנבו ויגיעו לידי עבריינים. מאז, אבדו עקבותיו של העוזי המיוחד בעל הערך הסנטימנטלי. מי שקרא את הכתבה הוא מוטי קגנוביץ' (70), חבר קיבוץ אפיקים, והתמונה נראתה לו מוכרת. "נזכרתי שלפני כמה שנים הייתי אצל רוני ברילר (70), חבר ותיק מימי בקורס החובלים שגר בנהריה, והוא הראה לי את הקת של העוזי הזה. שלחתי לרוני את הכתבה, שאלתי אותו אם אכן מדובר בקת שבידיו, הזו ומכאן זה התגלגל".
2 צפייה בגלריה
רובה העוזי שקיבל צימרמן
רובה העוזי שקיבל צימרמן
הקדשתו של בן גוריון
(צילום: גונן גלזר)
כיצד היא הגיעה לידיו של ברילר? "יש לי אתר למיחזור פסולת בניין והייתי במשך שנים ספק של ציוד הנדסי כבד למשרד הביטחון", הוא מספר, "לפני עשרות שנים פנו אליי משם וביקשו ממני פתרון לגריסת כלי נשק ישנים. גרסנו כמויות גדולות מאוד של חלקי נשק שונים, בעיקר M-16 ארוך, ושלחו אלינו גם קתות עץ ישנות של עוזי. יום אחד קרא לי מנהל העבודה באתר, אפרים אבני ז"ל, והראה לי את הקת המיוחדת הזו, שחתום עליה בן גוריון. הבנתי מיד שזו לא קת רגילה, החלטתי להציל אותה מגריסה, והיא נשארה אצלי במחסן. מדי פעם, כשחברים מהצבא היו שואלים במה בדיוק אני עובד, נתתי להם את הדוגמה של הקת הזאת והראיתי להם אותה". כשצימרמן קיבל את השיחה מקגנוביץ', הוא התקשה להאמין. "מבחינתי זה היה מבצע כנגד כל הסיכויים", הוא מודה, "חשבתי שיש סבירות של פחות מ-2% שאני אזכה לקבל את הקת הזו. הייתי בהלם כשהם חייגו אליי. הלכתי ממש בעננים".
השניים קבעו לבצע את ההעברה במפגש של בוגרי קורס חובלים – מחזור כ', שנפגשים בכל יום שישי לאחר יום העצמאות כבר יותר מ-40 שנה. וכך, ביום שיש הגיע צימרמן לקיבוץ אפיקים, מלווה בבמאי גונן גלזר, שמלווה אותו כבר תקופה ארוכה ומכין עליו סרט תיעודי. "הגיעו עשרות חברים למפגש הקבוע שלנו", מספר קגנוביץ', "וכולנו מאוד התרגשנו לפגוש את צימרמן. אנשים שאלו אותו שאלות על מבצעים שבהם השתתף, על עיטור העוז, והיו לו סיפורים מרתקים. זכינו להכיר איש מדהים". ברילר מוסיף: "היה מפגש מרתק עם צימרמן. הוא אגדה חיה, אחד השורדים האחרונים מה-101, שנפתח באופן נדיר, שיתף אותנו בעלילות היחידה וריתק את כל החובלים הוותיקים שהיו במפגש. אני שמח שהצלחנו להחזיר את הקת לבית האמיתי שלה".
צימרמן המאושר סיכם: "עוזי קל מאוד להשיג, כי יש עודפים גדולים, אבל החשיבות ההיסטורית היא של הקת, וזה נהדר שהיא נמצאה. כרגע יש דילמה היכן להחזיק את הקת, בארכיון עין חרוד איחוד או במוזיאון בית שטורמן שנמצא בקיבוץ. העיקר מבחינתי שעמדתי במשימה. אני פנוי עכשיו לאתגר חדש. ככל שהמשימה יותר קשה, כך הניצחון יותר מתוק".