(צילום: ירון ברנר)

ב-14 בינואר 2023, תחת גשם שוטף, עשרות אלפים הפגינו בכיכר הבימה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית. במשטרה לא דמיינו שזאת תהיה רק יריית הפתיחה להפגנות בכל רחבי הארץ שהלכו וגדלו. היום, קצת יותר מחצי שנה אחרי, המכת"זית והפרש על הסוס הפכו לסמל התוקפנות של המשטרה בעיני המפגינים.
המוחים, מצידם, הפסיקו להיות "נחמדים", ולא מהססים לרדת לנתיבי איילון ולהתעמת עם השוטרים. הסוף לא נראה באופק, והמשטרה נערכת לעוד שבועות רבים של הפגנות. נתון שהפתיע את בכירי המשטרה שנמצאת בעין הסערה הוא שבשבועיים האחרונים התקבלו 2,400 פניות להתגייס למשטרה - כמעט פי שלושה ממספר הפונים הממוצע בשגרה.
7 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בדרך בגין בירושלים
מפגינים ומפגינות בדרך בגין בירושלים
המכת"זית והפרש הפכו לסמל התוקפנות של המשטרה בעיני המפגינים. המחאה בירושלים בשבוע שעבר
(צילום:EPA, אביר סולטן )
7 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב
ההפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב
ההפגנה בכיכר הבימה בינואר. במשטרה לא דמיינו שזאת תהיה רק יריית הפתיחה
(צילום: Satview)
המפכ"ל יעקב שבתאי אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" שהאתגר שלו הוא להילחם בשחיקה האדירה של השוטרים בשטח. "בימים האחרונים השוטרים חשופים להסתה מתלהמת המבקשת להטיל דופי בתפקוד המשטרה. אני כמפכ"ל נותן גיבוי מלא לכלל המפקדים והשוטרים שנמצאים במשימתם בשטח ופועלים כדין", אמר שבתאי. "ככל שיימצאו חריגות מכלל זה, ייערך בירור מקיף וענייני כמקובל".
שבתאי הוסיף כי הוא "מצפה מכלל אזרחי מדינת ישראל לכבד את השוטרים, העושים לילות כימים לביטחון האישי של כל אחד ואחת מהם, ולא פעם תוך סיכון אישי רב".
ב-29 שבועות, לא כולל סוף השבוע האחרון, פעלו השוטרים ב-3,650 מוקדי הפגנות, 783 מתוכן בתל אביב (50 בקפלן). כך עולה מנתוני הסיכום החצי שנתי באגף המבצעים של משטרת ישראל בפיקודה של ניצב סיגל בר צבי, שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות".
ראש מחלקת מבצעים במשטרה, ניצב-משנה אופיר בינדר, אמר כי "שוטרים עובדים בתחנת המשטרה וממשיכים להפגנות לעוד שבע-שמונה שעות לפחות. השחיקה אדירה". לדבריו, "המשטרה הזיזה הכול הצידה - תיקי חקירה תקועים, שירות לאזרחים. כל הפגנה שמתחילה באופן ספונטני מיד מסיטה שוטרים על חשבון עבודת המשטרה. שוטרים שכחו איך זה ללכת עם הילד לקניון או לבריכה".
7 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בירושלים
מפגינים ומפגינות בירושלים
"לפעמים לפנות כביש ממפגינים ששוכבים על הרצפה לא מצטלם הכי טוב". המחאה בירושלים בשבוע שעבר
(צילום: HAZEM BADER / AFP)
7 צפייה בגלריה
מכתזית בנתיבי איילון
מכתזית בנתיבי איילון
פינוי אלים של מפגין בנתיבי איילון, בשבוע שעבר
(צילום: נמרוד גליקמן)
אירועי אלימות משטרתית בנתיבי איילון, בשבוע שעבר
(צילום: שירה שכטר, נטע סידי, מתן זוארץ)

נצ"מ בינדר הוסיף כי "השוטרים עומדים בשמש ובחום ובזיעה, ברעש של הזמבורות, וחוטפים צעקות, גידופים ועלבונות. זה לא פשוט לשוטר שרק עושה את העבודה שלו, מצד אחד שומר על חופש המחאה, גם מפני פח"ע, ומצד שני מנסה לאפשר את שגרת החיים וחופש התנועה. אם יש שוטר שטוען שהוא כבר לא מסוגל, הוא יקבל משימה אחרת. השוטרים עובדים בתוך סיר הלחץ של ישראל, ודבר אחד בטוח - הדעות הפוליטיות שלהם נשארות בבית".
נצ"מ אופיר בינדר, ראש רמ"ח מבצעיםנצ"מ אופיר בינדר, ראש רמ"ח מבצעיםצילום: דוברות המשטרה
על המראות של אלימות שוטרים נגד מפגינים אמר בינדר כי "השוטרים שלנו מקצועיים ועובדים לפי פקודות, ולפעמים לפנות כביש ממפגינים ששוכבים על הרצפה זה קשה ולא מצטלם הכי טוב. זה התפקיד של משטרת ישראל: להגן על המפגינים ולהגן על הנהג שתקוע ברכבו בפקק". עם זאת, הוא הדגיש כי "מרבית המפגינים שומרים על הכללים ומכבדים את השוטרים".
בתוך כך, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) מקדמת את חוק התיעוד במכת"זית, שיחייב את השוטרים לבצע תיעוד חזותי של הפעלת המכת"זית נגד מפגינים ויגרום להם לחשוב פעמיים לפני שהם מחליטים להשתמש בה. מדובר בהצעת חוק שכבר "נמרחת" כשנתיים: בתחילה היא הועלתה על ידי חבר הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה ואף עברה קריאה ראשונה. בחודש מרץ האחרון השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר העלה שוב את הצעת החוק שעברה בוועדת שרים, אולם מאז היא לא מקודמת.
7 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בירושלים
מפגינים ומפגינות בירושלים
"תיעוד הפעלת מכת"זית הוא קריטי עבור מפגינים". מכת"זית פוגעת במפגין בירושלים, בשבוע שעבר
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
7 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בירושלים
מפגינים ומפגינות בירושלים
המחאה בירושלים, בשבוע שעבר
(צילום:רונן זבולון רויטרס )
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מוצע לקבוע בחוק שבכל הפעלת מכת"זית תופעל באופן אוטומטי מצלמת וידאו שתתעד את פעולת ההתזה. בתיעוד יצוין סוג הנוזל (מים, מים בצבע, בואש וכיו"ב) והוא יישמר במשטרה במשך 3 שנים מיום האירוע. אדם שטוען שניזוק מהפעלת המכת"זית יוכל לדרוש מהמשטרה את התיעוד, כך שבמקרה שבו המשטרה לא פעלה כדין, יהיה ניתן להגיש תלונה למח"ש וכן תביעת נזיקין לבית המשפט".
בן ארי הסבירה כי "תיעוד הפעלת מכת"זית הוא קריטי עבור מפגינים שנפגעו באופן ברור מהשימוש בה. החוק עבר כבר בקריאה ראשונה כשהייתי יו"ר הוועדה לביטחון פנים בכנסת ה-24, מתוך ההבנה שהאפשרות לתעד תגן על כל מפגין, ולא משנה מאיזה מגזר הוא מגיע".