הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה היום (שני) לקדם תוכנית להקמת תשעה מתקני תשתית לאוטובוסים במטרופולין תל אביב. לתוכנית חשיבות תחבורתית רבה משום שאמנם מקודמות תכניות רבות להסעת המונים כמו רכבות קלות, מטרו והנחת מסילות רכבת, אבל היום כמעט 90% מהנסיעות בתחבורה הציבורית מבוססות על אוטובוסים וגם במדינות שבהן יש מערכות להסעת המונים השימוש באוטובוסים ממשיך להיות נרחב וקריטי.
אך לצד הגידול בפרויקטים הגדולים הטיפול באוטובוסים מדשדש ומטרת התוכניות שהועברו לקידום היום נועדו לספק תשתית לגדילה בהיקפי השירות בתחבורה הציבורית, שכן לצורך הפעלתם המדינה חייבת להקים עוד מסופים וחניוני אוטובוסים, גם במרכז הארץ הצפוף. בשש השנים הקרובות משרד האוצר תקצב הקמת מסופים בעלות של 3.5 מיליארד שקלים וסיום התכנון יוכל לאפשר את ההקמה בתוך שנים.
לפי הוועדה, מדובר בתוכנית הגדולה ביותר שקודמה עד כה עבור מתקני תשתית לתפעול תחבורה ציבורית לאוטובוסים. מדובר במהלך כולל בהתאם לתוכנית האסטרטגית הארצית של משרד התחבורה, שקבעה כי 40% מכלל התנועה תתבצע בתחבורה ציבורית עד שנת 2040, בדגש על תנועת אוטובוסים, גם לאחר הקמת מערכות הסעת המונים נוספות. כששיעור הנסיעות המבוצעות היום בתחבורה הציבורית במטרופולינים הוא 10%-20%.
התוכנית שהוחלט היום לקדמה כוללת 5 מסופים חדשים: במחלף אם המושבות מצד בני ברק, במתחמי גת רימון והדר גנים בפתח תקווה, באזור המשולש החקלאי בתפר בין חולון לראשון לציון, וסמוך לשדה התעופה בן גוריון.
בנוסף, התוכנית כוללת 4 חניוני לילה וטיפולים לאוטובוסים: שניים באזור התעשייה של חולון ושניים באזור ראשון לציון. כל המסופים יכללו עמדות טעינה חשמלית לאוטובוסים כדי לנסות ולעמוד ביעדי הממשלה להעביר 60 אחוזים מצי האוטובוסים העירוניים לחשמליים עד לשנת 2026.
מתכננת הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות, נאוה אלינסקי-רדאעי, ציינה כי "התוכנית מהווה נדבך ראשון שלאחריו צפויות תוכניות נוספות לעוד מתקנים גם במחוזות דרום וצפון. הוות"ל גאה בתרומתה לשדרוג כלל אמצעי התחבורה הציבורית והקישוריות ביניהם - אוטובוסים, רכבות כבדות ורכבות קלות". התכנית תועבר להערות והשגות הוועדות המחוזיות והציבור לפני אישורה הסופי ויציאה לביצוע.