5 צפייה בגלריה
  סמוטריץ', נתניהו וגלנט. נותן לשרים להתקוטט
  סמוטריץ', נתניהו וגלנט. נותן לשרים להתקוטט
סמוטריץ', נתניהו וגלנט. נותן לשרים להתקוטט
(צילום: שלו שלום, EPA, קובי קואנקס)
להציל את צה"ל מהשרים: השילוב בין שני השרים במשרד הביטחון, יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ', לא יחזיק מעמד. נכון, בעבר היו שני שרים במשרד הכי חשוב, אבל צמד כזה עם שאיפות כל כך מנוגדות - לא היה.
סמוטריץ' הוא לא רק אדם חכם ומתוחכם, הוא יו"ר מפלגה בממשלה צרה, ויושב על השיבר במשרד האוצר שגלנט והרמטכ"ל זקוקים לו. אתמול (רביעי) – בעקבות התחלת פינוי כרם בן אליהו בבנימין – הוא הפגין ביטחון עצמי כשאמר: "לגלנט יש בעיה? שיתפטר. הוא מוזמן לשים את המפתחות. אני משוכנע שרבים בליכוד ישמחו למלא את מקומו במשרד הביטחון". בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו טוענים שבמהלך השיחות עימם אמר להם סמוטריץ' שאם גלנט לא יכול לעמוד בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו עימו, שיביאו את אבי דיכטר.
צעירים מנסים למנוע את פינוי הכרם

5 צפייה בגלריה
לפני הפינוי הכרם באזור בנימין
לפני הפינוי הכרם באזור בנימין
הכרם באזור בנימין. לפני ואחרי הפינוי
(צילום: שלום צוברי, tps)
נתניהו מושך מבחינתו את הזמן, נותן לשני השרים להתקוטט ומשחק משחק כפול: הוא אישר את הפינוי, ואחרי שכמעט כל העצים נעקרו – כשלוש שעות אחרי פנייתו של סמוטריץ' - כמעט בסופו של האירוע, הורה לעצור זמנית את פינוי הכרם למטרת ניסיון הידברות עם החקלאי. לטענת פעילים בשטח מדובר ב"תעלול יח"צני של נתניהו".
אחת המשימות העיקריות של ראש הממשלה בתקופה הקרובה היא להוציא את צה"ל מהתסבוכת הפוליטית שנקלע אליה. מקור העימות הפוליטי בין שר האוצר ושר הביטחון, שהתפוצץ אתמול לפתחו של נתניהו, הוא לא בגבעות שילה שבבנימין - אלא בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו ערב הרכבת הממשלה.
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
סידר את השחקנים על לוח השחמט הפוליטי בצורה שמחשקת את כולם. סמוטריץ'
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
משדר ענייניות ובגרות. שר הביטחון גלנט
(צילום: EPA )
סמוטריץ', שועל פוליטי מנוסה, סידר את השחקנים על לוח השחמט הפוליטי בצורה שמחשקת את כולם – ובעיקר את ראש הממשלה ושר הביטחון. ברור לשר האוצר שמערכת הביטחון לא תמהר לצאת לעימות חזיתי מולו, וכך גם ראש הממשלה ערב העברת תקציב האוצר של מדינת ישראל בעת משבר כלכלי עולמי.
מצד אחד צה"ל צריך שר אוצר שיתמוך בו בנושאי התקציב – פנסיות לאנשי הקבע, תוכנית רב שנתית לקצונה הצעירה ורכש הצטיידות לאתגרים הביטחוניים שמתנפצים לפתחו של הרמטכ"ל החדש. אלא שמנגד, צה"ל לא יכול להרשות לעצמו פגיעה באחדות הפיקוד - ובתמרון בין שני מפקדים בדרג המדיני. זה הרי מתכון לכישלון ידוע מראש, שצה"ל לא יודע ולא צריך לדעת להתמודד איתו.
בדיוק בתווך הזה נמצא צה"ל של ראשית שנת 2023, עם שני שרי ביטחון ומציאות ביטחונית מורכבת ונפיצה בכמה חזיתות במקביל. וכל זה מבלי להזכיר את המשבר עם הממשל האמריקני, לאור מה שבוושינגטון מגדירים כצעדים חד-צדדיים של הממשלה הישראלית, למורת רוחו של הבית הלבן.
5 צפייה בגלריה
טקס קורס חובלים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו צה"ל צבא
טקס קורס חובלים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו צה"ל צבא
מושך את הזמן. נתניהו
(צילום: אביהו שפירא )
מהתרשמות מהחודשיים הראשונים של גלנט בתפקיד שר הביטחון, הוא עושה זאת באופן חלק, משדר ענייניות ובגרות, שם את פרשת הרפז מאחוריו לגמרי, נותן גיבוי לקצינים ושומר עליהם ממעורבות פוליטית. כמובן שמוקדם לקבוע איך ייראה ההמשך, אבל העובדה שהוא נמצא בקומה ה-14 בקריה מרגיעה. גם את הצבא וגם את האמריקנים, שאיתם הוא יכול לדבר בציר פתוח.
צה"ל צריך לעסוק בביטחון. זה תפקידו. שר הביטחון צריך לעסוק בקביעת מדיניות לצה"ל ובמלחמות על התקציב. שר האוצר צריך לקבוע וליישם את המדיניות הפיננסית של מדינת ישראל. וראש הממשלה צריך – שלא נאמר חייב – לעסוק בהחזרת הסדר הקיים ובהוצאת הצבא מהתווך הפוליטי שנוצר, כדי שזה יוכל לחזור לממש את משימתו - לשמור ולהגן על ביטחונה של מדינת ישראל ואזרחיה. בשביל זה, נתניהו יודע שהוא צריך את גלנט שם.