4 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה עם שר המשפטים גדעון סער ופרקליט המדינה עמית איסמן
גלי בהרב-מיארה עם שר המשפטים גדעון סער ופרקליט המדינה עמית איסמן
שר המשפטים הנוכחי גיבה את הדרג המקצועי - ומה עם השר הבא? סער, בהרב-מיארה ואיסמן
(צילום: מוטי קמחי)
במערכת המשפט ניכרת דריכות מתוחה לקראת הכרזה של הקואליציה הנבחרת של בנימין נתניהו ושותפיו מימין על מה שהם מכנים "הרפורמות המשפטיות", המתמצות בעיקר בחקיקת פסקת התגברות.
שופטים עליונים בדימוס, שופטים מכהנים ובכירים במשרד המשפטים ממלאים פיהם מים בימים אלה. "המשכיל בעת ההיא ידום", ציטטו מהמקורות. לדבריהם, עד שלא יבינו מה טיבה של פסקת ההתגברות שמתכוונת ממשלת נתניהו לחוקק, אין הם יכולים להגיב. אבל הם חוזים שחורות.
4 צפייה בגלריה
אהרון ברק
אהרון ברק
"קואליציית נתניהו נערכת לבטל את 'המהפכה החוקתית' שהוביל". ברק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"קואליציית נתניהו נערכת לקונטר-רבולוציה - הפיכת נגד שתבטל הלכה למעשה את 'המהפכה החוקתית' שהנהיג נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק וחבר שופטי העליון בראשית שנות התשעים. במקום 'הכל שפיט' ייאמר מעתה 'הכל לא שפיט'", הם חוזים.
שני נושאים מרכזיים עומדים בליבת השינוי הצפוי. ראשית, פסקת התגברות אשר תבטל החלטות מינהליות אם וכאשר תיפסקנה על ידי בג"ץ. במקרה כזה מדובר בפסיקות של בג"ץ הפוסלות החלטות ממשלה או רשויותיה בעילה שאינן סבירות. למשל, אם בג"צ יפסוק שהשר אריה דרעי מנוע מלכהן כשר מכיוון שהורשע בעבירה שיש עימה קלון, בנימוק שהחלטה זו אינה סבירה - הפסיקה תבוטל על ידי הממשלה. נושא אחר שבג"ץ ייאלץ למשוך ידיו ממנו יהיה צעדים ביטחוניים שייפסלו על ידי בג"ץ בטיעון שאינם מידתיים כמו גירוש מחבלים, הטלת עונש מוות על מחבלים או הריסות בתים.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
דרעי בקבלת הסדר הטיעון בעבירות מס, בפברואר האחרון. בג"ץ עשוי לפסוק שאינו כשיר לכהן שר
(צילום: אורן בן חקון)
הנושא השני הוא פסקת התגברות העוסקת בנושאי דת ומדינה. אף כי בג"ץ מרוסן מאוד בהתערבות בנושאי דת ומדינה, ניתן יהיה להתגבר על פסיקותיו בקלות יחסית. על כל פסיקת בג"ץ המבטלת חוק של הכנסת, ניתן יהיה לשוב ולהתגבר בחקיקה מחודשת.
בכנסים משפטיים שנערכו במהלך השבוע, החשש מפגיעה בסמכות בית המשפט העליון צויר בממדים אפוקליפטיים. הצמרת המשפטית מתארת את הפגיעה הצפויה כמטווחת שני יעדים, בעצמאות בית המשפט העליון ובתביעה הכללית, שבראשה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו מגיע למשפטו בחודש מאי. ההערכה היא שפסקת ההתגברות נועדה להתגבר גם על המשפט
(צילום: יואב דודקביץ)
בכנס אילת של משרד המשפטים שנערך השבוע, הדיונים המקצועיים התנהלו כרגיל, אבל התסריטים הקשים כיכבו במסדרונות. הצמרת חוששת שעם הליכתו של השר הנוכחי גדעון סער שהעניק גיבוי מוחלט לדרג המקצועי, יגיע שר לעומתי שינחית הנחיות לחקיקה ויפר את האיזון העדין וההידברות שהייתה נהוגה תמיד בין הדרג המיניסטריאלי לבין הדרג המקצועי, שבין היתר ינק את כוחו מפסיקות בג"ץ.
השבוע דאגה בהרב-מיארה לשלוח עלה של זית לקואליציה המתהווה, בדמות נאום קורקטי מאוד. פרקליט המדינה עמית איסמן, אדם לא תקשורתי בדרך כלל, במקרה, או שבמסגרת חלוקת עבודה בינו לבין היועמ"שית, העביר מסר מיליטנטי יותר לקואליציה המתהווה: אל תפגעו בדמוקרטיה ולא בתיקים. הכוונה כמובן גם לתיק נתניהו.
למרות הכחשות נתניהו, מעריכים כי פסקת ההתגברות נועדה גם להתגבר על המשפט הזה. איך זה יקרה? לא יודעים. ההשתלמות המקצועית באילת הפכה לגיבושון, הידוק שורות לקראת המאבקים על חלוקה מחודשת של הכוח במדינה.