במשך חמישה ימים של פעולה קרקעית רועשת במרכז רצועת עזה, מאות לוחמי חטיבות כפיר, 7 והצנחנים לחמו במחבלי חמאס מחטיבת דיר אל-בלח שטרם טופלה בתמרון, אבל ביצעו גם משימות הכנה מיוחדות - מבלי שידעו למה הן מיועדות.
(צילום: אסף חן)

4 צפייה בגלריה
סרן אליאב (באמצע) וחבריו
סרן אליאב (באמצע) וחבריו
"נדמה כסרט הוליוודי". רס"ן אליאב (באמצע) וחבריו
(צילום: דובר צה"ל)
רגע המראת המסוק - עם החטופים
(צילום: דובר צה"ל)

ההכנות הקדחתניות ל"מבצע ארנון" לחילוץ ארבעת החטופים הישראלים נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו משבי חמאס נוהלו תחת מידור כבד, עם כמה עשרות בודדות של ישראלים, בכל הרמות, שנחשפו לפעולה המתוכננת - מלוחמי הימ"מ ועד לראש הממשלה. בצמרת צה"ל הצליחו לשמור בסוד את הפעולה המתוכננת מלוחמי הגדודים שהתחילו לפני שישה ימים את המבצע האוגדתי שהוגדר באופן רשמי ל"מזרח דיר אל-בלח ונוסייראת, ובאופן ממוקד", ככל הנראה כדי לא לעורר חשד בצד השני ומידיעה שבנוסייראת, מדרום לעיר עזה, מוחזקים החטופים.
למעשה, מאות לוחמי חטיבות החי"ר והשריון שהוזנקו אתמול סביב 11:00 בבוקר לסייע בחילוץ כוחות הימ"מ היו במשך שעות ארוכות בעמדות הזנקה מסביב לנוסייראת, ועודכנו על משימתם רק בהיתקלות הראשונה של הימ"מ עם המחבלים. רק המג"דים עודכנו מראש על הפעולה, וגם זה, ביום-יומיים שקדמו למבצע.
הכותרת
מאחורי הקלעים של מבצע החילוץ ההרואי | רון בן ישי
21:27
4 צפייה בגלריה
שלומי, אנדריי, נועה ואלמוג אחרי החילוץ
שלומי, אנדריי, נועה ואלמוג אחרי החילוץ
שלומי, אנדריי, נועה ואלמוג אחרי החילוץ
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
סרן אליאב
סרן אליאב
גם הוא נחשף למבצע רק ברגע האחרון. רס"ן אליאב
(צילום: דובר צה"ל)
"חטיבת כפיר הייתה הדלת של הפעולה. בצורת פעולות תחבולניות וייחודיות שביצענו בצירים ובדרכים סביב נוסייראת ובדיר אל-בלח הסמוכה, בעל ובתת-קרקע", תיאר רס"ן אליאב, קצין האג"ם של חטיבת כפיר. "פעלנו כהכנה למבצע הזה במספר מבנים, ובאופן שהגן על נתיבי הכניסה, והשכבנו מארבים כדי לאפשר את תוצאת המבצע וכדי להערים על האויב, עם פעולות האש של כוחות החטיבה במטרה להטעות את חמאס".
הקצין הצעיר נחשף גם הוא ברגע האחרון למבצע, בשטח הלחימה, והתקשה לעצור את ההתרגשות: "זה היה מותח בצורה שאתה לא יכול לתאר, בעיקר אחרי שרכב החילוץ נתקע והמבצע התעכב. היינו הראשונים לקלוט את הימ"מ ונחשפנו ליכולות המטורפות שלהם. במשך דקות ארוכות, בשטח ותחת אש, זה היה מורט עצבים ונדמה כסרט הוליוודי. כששמעתי בקשר האוגדתי '1 בידינו', ואז '3 בידינו', הלב שלי פעם בעוצמה. הרכב שנתקע היה תרחיש שלקחנו בחשבון, ולכן נכנסו מהר ובאגרסיביות כדי להטעות האויב".
כעת, בחטיבה המנומרת - שהספיקה לראשונה להשתתף בתמרון בתחילת המלחמה ופעלה גם בשג'אעיה, בבית חאנון ובחאן יונס - מתכוונים להישאר בנוסייראת ובדיר אל-בלח כדי לסיים את המשימה: הכרעת החטיבה המקומית האחרונה של חמאס שעדיין פועלת כמסגרת, במקביל למבצע נגד חטיבת רפיח בדרום הרצועה, במבצע של אוגדה 162. רס"ן אליאב הוסיף: "אנחנו פועלים פה בצורה מדויקת ומקצועית מול גדוד חמאס שנתקל בנו, ממלכד נגדנו מבנים ונלחם. בימים האחרונים לוחמי כפיר חיסלו פה כ-20 מחבלים בקרבות אלה, ויש לנו עוד עבודה לא מעטה פה".
ללא
4 צפייה בגלריה
פקד ארנון זמורה ז״ל
פקד ארנון זמורה ז״ל
פקד ארנון זמורה ז"ל, שהמבצע נקרא על שמו
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: אסף חן)

מפקד פלס"ר צנחנים, רס"ן רועי, הוביל את הפעולה לחילוץ הרכב שנתקע. לוחמיו כבשו בתוך דקות בניין עם מחבלים ששלט על הצומת שדרכו הרכב עם החטופים והפצועים היה אמור לעבור, כדי לאפשר זאת בביטחה. עד כה, סיירת הצנחנים - כמו יתר חטיבות צה"ל שתמרנו ברצועה - התרגלה לטהר מבני אויב אחרי אש מקדימה של ארטילריה, חיל האוויר וטיפול של דחפורי D9. הפעם, הלוחמים נאלצו להסתער על רחוב "בתולי" לגמרי, ללא הרס בו ועם סיכון בהתאם.
רס"ן רועי סיפר כי "משעות הבוקר המוקדמות היינו במוכנות בעתודה למבצע של כוחות מיוחדים, תחת מידור משמעותי בנוהל הקרב שלהם, ונחשפנו לפעולה הזו שעות לפני שקרתה - במידה שהאירוע מסתבך. כשהבנו שאחד הרכבים שלהם נתקע בשטח נסענו כמה שיותר מהר, הגענו למרחב שבו הימ"מ פעל והיינו אחראיים על חילוץ תחת אש ובידוד לטובת ההגעה למנחתים. כל הזמן הזה הייתה אש כבדה ומסיבית במרחב של מטרות קרב של חיל האוויר, אתה מרגיש שאתה בלב טבעת עשן ואש שעוטפת שלנו".
בהמשך סיכם רס"ן רועי: "עד שעלינו על הכלים הלוחמים לא ידעו בכלל עבור מה הם עתודה ולטובת מה הם פועלים. רק בשלב ניתוק המגע שמענו בקשר הגדודי שיש ארבעה חטופים שחולצו בחיים במבצע הזה, ולמעשה היינו האחרונים לנתק מגע מהשטח". מפקד הפלס"ר הוקפץ למעשה מהפעולה בג'באליה לפני כשבוע לטובת המבצע: "אחרי שמונה חודשים מאוד עצימים של לחימה, שבהם אתה מרגיש שעשית הפעם את הדבר הכי ערכי ומשמעותי שיש, אין זכות גדולה יותר מזו לקחת חלק במבצע גדול שכזה".