נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בריאיון ששודר הלילה (בין חמישי לשישי) ברשת CNN כי ארצו תסייע לטייוואן בהגנה על גבולותיה במקרה ששכנתה סין תתקוף אותה. בבייג'ינג לא אהבו את דבריו של ביידן, ואמרו בתגובה כי האמריקנים לא צריכים לשלוח "מסרים שגויים" לכוחות הבדלנים שתומכים בעצמאות של טייוואן.
"כן, יש לנו מחויבות לעשות את זה", אמר ביידן כשנשאל במפגש צופים של רשת CNN אם ארה"ב תסייע לטייוואן. התגובה של משרד החוץ הסיני לא איחרה להגיע. "לסין אין מקום לוויתורים או פשרות בכל הנוגע לאינטרסים המרכזיים שלה", נאמר בתגובה.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום" AP)
דובר משרד החוץ הסיני העלה מחדש את הטענה ארוכת השנים של ארצו שלפיה מדינת האיים היא חלק בלתי נפרד ממנה. "בכל הנוגע לנושאים שקשורים לריבונות הטריטוריאלית של סין ולאינטרסים מרכזיים אחרים, אין מקום לסין להתפשר או לעשות ויתורים, ואף אחד לא צריך לזלזל בנחישות החזק. לסין יש רצון ויכולת חזקה להגן על הריבונות והשלמות הטריטוריאלית".
הוא הוסיף: "טייוואן היא חלק מהשטח של סין. הסוגיה של טייוואן היא עניין פנימי של סין שלא מאפשר התערבות זרה. ארה"ב צריכה להיות זהירה בדבריה ובפעולותיה בנושא טייוואן כדי לא לפגוע ביחסים עם סין".
הנשיא האמריקני הדגיש בדבריו הלילה כי ארה"ב לא רוצה להגיע למצב של מלחמה קרה חדשה, אך הביע דאגה לאפשרות שסין תבחר לעסוק בפעילות שתעמיד אותה במצב של "טעות חמורה". לדברי ביידן, "אני רק רוצה לגרום לסין להבין שאנחנו לא מתכוונים לסגת לאחור, ולא נשנה אף אחד מההבחנות שלנו".
2 צפייה בגלריה
דגל דגלי טייוואן ברחובות הבירה טאיפיי לקראת חגיגות היום הלאומי באי
דגל דגלי טייוואן ברחובות הבירה טאיפיי לקראת חגיגות היום הלאומי באי
דגל טייוואן בטאיפיי
(צילום: EPA)
בתחילת החודש אמר ביידן כי שוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג, וכי השניים הסכימו לעמוד ב"הסכם טייוואן" - הסכם ותיק בין שתי המדינות שלפיו וושינגטון בוחרת להכיר רשמית בסין ולא בטייוואן מתוך הנחה שעתידו של האי ייקבע בדרכי שלום.
"הבהרתי לו שאני לא חושב שהוא צריך לעשות משהו מלבד לציית להסכם", אמר אז ביידן על רקע המתיחות בין סין לטייוואן, שהודיעה בתחילת אוקטובר כי 77 מטוסי קרב סיניים התקרבו למרחב האווירי שלה בתוך יומיים - במפגן הכוח הגדול ביותר עד כה של בייג'ינג כלפי האי בעל השלטון הדמוקרטי שעליו היא טוענת לבעלות.