הפסגה בדוחא שבקטאר הסתיימה אחר הצהריים (יום שישי), וכעת המשלחת הישראלית חוזרת לארץ - כשלפי המתווכות השיחות בין הדרגים המקצועיים יימשכו. בימים הקרובים יתנהלו דיונים כדי לסכם את פרטי יישום העסקה, ואז תתקיים פסגה נוספת בקהיר - לשם, כך אומרות המתווכות, יגיעו הצדדים "כדי לסכם". נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אף אמר כי "אני לא רוצה לעשות מזל רע, אבל אנחנו קרובים יותר לעסקה מאי פעם - על אף שאנחנו עדיין לא שם. אנחנו הרבה יותר קרובים משהיינו לפני שלושה ימים".
וחרף האופטימיות הזו, אנשי חמאס הבהירו לסוכנויות הידיעות הזרות כי לפי שעה הם מסרבים לתנאים החדשים. בכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארגון הטרור, שהודיע מראש שלא ישלח נציגות לשיחות בדוחא, עודכן לגבי תוצאות הפסגה - ו"הן לא תואמות את מה שסוכם ב-2 ביולי", אז העביר את תשובתו להצעה הישראלית. בהמשך האשים בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי כי "הממשל האמריקני מנסה לייצר אווירה כוזבת, אין לו כוונה להפסיק את המלחמה". ברשת קודס המזוהה עם חמאס צוין כי ארגון הטרור דוחה את "התנאים החדשים". ב-AFP צוטט אחד מבכירי חמאס שאמר כי "לא נקבל שום דבר שהוא פחות מהפסקת אש מוחלטת, נסיגה מוחלטת, החזרת העקורים וחילופי שבויים".
לשכת ראש הממשלה מסרה הערב כי "ישראל מעריכה את מאמצי ארה"ב והמתווכות להניא את חמאס מסרבנותו לעסקת שחרור חטופים. העקרונות המהותיים של ישראל מוכרים היטב למתווכות ולארה״ב, וישראל מקווה כי הלחץ שלהן יוביל את חמאס לקבל את עקרונות 27 במאי (ההצעה הישראלית שהציג ביידן דאז, א"א) - כדי שפרטי ההסכם יוכלו להגיע לכדי יישום".
3 צפייה בגלריה
מייצג שבה להמחיש מה החטופים עוברים בשבי במנהרות החמאס
מייצג שבה להמחיש מה החטופים עוברים בשבי במנהרות החמאס
מפגינים בתל אביב בדרישה להחזרת החטופים, אתמול
(צילום: טל שחר)
על אף שכל צד מדבר על תאריך אחר של סיכומים, בפועל הפערים בין ישראל לחמאס היו ונותרו הדרישה לנוכחות צבאית פיזית בפילדלפי, והקמת מנגנון שיבטיח אי מעבר חמושים לצפון רצועת עזה דרך פרוזדור נצרים. בישראל אומרים כי השיחות שהסתיימו היו טובות, וכי הדיונים המקצועיים יימשכו.
ארצות הברית, קטאר ומצרים פרסמו הצהרה משותפת בסיום הפסגה, שבה אישרו את חשיפת ynet שלפיה ארה"ב העלתה בדיונים מתווה חדש - שלדבריהן סוגר את הפערים בין הצדדים. "במהלך 48 השעות האחרונות התנהלו בדוחא שיחות אינטנסיביות כדי לסגור את ההסכם להפסקת אש ושחרור החטופים והעצורים (כך במקור, הכוונה לאסירים הפלסטינים - א"א)", מסרו המתווכות. "השיחות היו רציניות ובונות והתקיימו באווירה חיובית".
לפי המתווכות, "ארה"ב, בתמיכת מצרים וקטאר, הציגה לשני הצדדים הצעה מגשרת שתואמת את העקרונות שהציג הנשיא ביידן ב-31 במאי ואושרו במועצת הביטחון. ההצעה החדשה בונה על ההסכמות שהושגו במהלך השבוע האחרון, ומגשרת על הפערים שנותרו באופן שמאפשר יישום מהיר של ההסכם".
3 צפייה בגלריה
הצהרת המדינות המתווכות ממפגש הפסגה בקטאר
הצהרת המדינות המתווכות ממפגש הפסגה בקטאר
"המטרה - לסכם עסקה". ההצהרה המשותפת של ארה"ב, קטאר ומצרים
המתווכות ציינו כי הדרגים המקצועיים "ימשיכו לעבוד על ההיבטים הטכניים של ההסכם בימים הקרובים, כולל סידורים ליישומו, כיסוי הסוגיות ההומניטריות והפרטים הנוגעים לחטופים ולעצורים".
בהודעה הודגש כי עוד לפני סוף השבוע הבא "יתכנסו בקהיר בכירים מממשלותינו כדי לסכם את העסקה בתנאים שהוצגו היום. כפי שהצהירו מנהיגי ארה"ב, מצרים וקטאר בשבוע שעבר, אין זמן נוסף לבזבז ואין תירוצים לאף צד לגרום לעיכוב נוסף. זה הזמן לשחרר את החטופים והעצורים, להתחיל את הפסקת האש וליישם את ההסכם. הדרך כעת סלולה להשגת תוצאה זו, להצלת חיים, להבאת הקלה לתושבי עזה ולהפחתת המתיחות האזורית".
בישראל, יצוין, התרעמו בשבוע שעבר על ההקבלה שעושות המתווכות בין החטופים הישראלים לבין האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים - שהורשעו במעשי טרור רצחניים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
בלינקן, שיגיע לביקור נוסף בישראל. כבר פחות חושש ממתקפה איראנית?
(צילום: תומר אפלבאום)
בינתיים, ובזמן שהשיחות בדרגים המקצועיים יימשכו, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי להגיע לביקור בן יומיים בישראל ביום ראשון בלילה - ולמחרת להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא מתכוון גם להיפגש עם משפחות של חטופים בעלי אזרחות אמריקנית. בהמשך צפוי בלינקן לבקר במדינות נוספות במזרח התיכון, בצל המתיחות האזורית והמגעים לסיכום העסקה.
בלינקן, נזכיר, אמור היה להגיע לישראל כבר השבוע - אבל דחה את ביקורו, בין היתר בצל אי-הוודאות בנוגע למועד ולאופי של המתקפות שאיראן וחיזבאללה מבטיחים להוציא לפועל. בימים האחרונים הגיעו איתותים מאיראן ומחיזבאללה שהנקמות שלהם עשויות להידחות כדי לא לפגוע בסיכויים להפסקת אש בעזה, ואתמול דיווחה קטאר לאיראן על התקדמות מסוימת - והפצירה בה להימנע בשלב זה ממתקפה.
אותה התקדמות, כך דיווח אמש ב-ynet רונן ברגמן, הייתה פריצת דרך בנושא מהותי אחד - מה שנראה כפתרון אפשרי לסוגיית ציר נצרים. חמאס אמנם לא שלח נציגים לפסגה, אבל אנשיו שוהים ממילא בדוחא - ובעקבות אותה יצאו ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כמאל לתדרך את ראשי חמאס, שהמתינו במשרדם בבירה הקטארית.
צעדה ומיצג "עיניים מכוסות" למען החטופים, אמש בת"א
(צילום: מיקי שמידט)

לצד זאת, גורם ביטחוני ישראלי ביקש אמש למתן את הדיווחים על התקדמות משמעותית במשא ומתן: "כל האירוע הוא בעצם הצעת גישור אמריקנית שהפרטים שלה כבר נמסרו לישראל, ולפי השיחות שהתקיימו עם נתניהו התברר כי בפועל גם היא לא ממש מקובלת עליו. יש לכולם אינטרס לשדר שהמצב טוב אבל חבל למרוח את הציבור באשליות. החלק של חיזבאללה ואיראן נכון, זה חיובי לכשעצמו, אבל לא הייתי מגזים באופטימיות לגבי המשא ומתן. בסוף, כגודל הציפיות יהיו האכזבות - בעיקר של משפחות החטופים ששוב יישבר להן הלב".