בכירי הממשל האמריקני הבטיחו לישראל השבוע כי אם תפרוץ מלחמה בצפון מול חיזבאללה, ארה"ב מוכנה לעמוד מאחורי ישראל ותעביר לה את כל הסיוע הביטחוני שהיא צריכה. ברשת CNN דווח מפי בכיר בממשל האמריקני כי למרות זאת, ארה"ב לא מתכוונת לשלוח חיילים משלה - ולא תיקח חלק פעיל בעימות.
על פי הדיווח, ההבטחה האמריקנית הועברה לישראל בפגישה שקיימו השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי בוושינגטון השבוע. השניים נפגשו בין היתר עם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן וברט מקגורק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון.
דוברת הבית הלבן: "אין לנו מושג על מה נתניהו מדבר"
(צילום: The White House)

3 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן, רון דרמר, צחי הנגבי, אמיל סלמן
ג'ייק סאליבן, רון דרמר, צחי הנגבי, אמיל סלמן
דרמר, סאליבן והנגבי. ארה"ב תעמוד מאחורי ישראל
(צילום: AFP, יונתן זינדל)
הצדדים גם דנו באפשרות להנמיך את גובה הלהבות בצפון - בין השאר באמצעות החזרת תושבי הצפון לבתיהם. ההבטחה האישית שניתנה לדרמר והנגבי מגיעה כשברקע ההסלמה בחזית הצפונית בשבועות האחרונים והעימות החדש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לממשל האמריקני, בעקבות הסרטון שפרסם ובו האשים את ארה"ב בעיכוב העברת משלוחי נשק.
להערכת האמריקנים, במקרה של מלחמה רחבת היקף בצפון, ישראל תזדקק לאותו סיוע צבאי נוסף - ובעיקר למערכות הגנה אווירית ולחידוש מלאי כיפת ברזל. בוושינגטון הבהירו כבר לפני כמה ימים שיספקו לישראל את הסיוע הנדרש. במקביל, בלבנון מדווחים כי "מספר מיליציות פרו-איראניות הודיעו על נכונותם להילחם לצד חיזבאללה", אם ארגון הטרור השיעי ייתן את הסכמתו לכך.
את הדברים אמרו לשופר חיזבאללה אל-אחבאר גורמים ב"התנגדות האסלאמית בעיראק", אחת מאותן מיליציות, שכבר לקחה אחריות על מספר תקריות מתחילת המלחמה. גם בא-שרק אל-אווסט סיקרו הבוקר את הסוגייה וגורם מאותן המיליציות מסר כי מדובר "רק בהשערות" שלפיהן חיזבאללה לא זקוק לעוד לוחמים. עם זאת, לדברי הגורם, "המיליציות יפתחו חזית ישירה מתוך סוריה, בשימוש כטב"מים וטילים נגד מטרות ישראליות - אם העימות יתרחב".
נתניהו מאשים את ארה"ב בעיכוב העברת משלוחי נשק
(צילום: דוברות רה"מ)

מאז 7 באוקטובר בכירי ממשל ביידן הצהירו שוב ושוב כי הם לא רוצים לראות מלחמה פורצת בחזית הצפונית של ישראל - וקראו להגיע להסדרה דיפלומטית. השבוע נשלח לאזור השליח האמריקני עמוס הוכשטיין כדי לנסות למנוע הסלמה, והזהיר את ישראל כי גם אם תחליט ללכת על "מהלך מוגבל" - הדבר עלול לצאת משליטה ולהוביל למלחמה.
בשיחותיו בישראל ובלבנון השבוע, הוכשטיין לא הביא "פתרון קסם" לבעיה בצפון - אך הדגיש כי הוא יכול להביא בכל זאת להסדר, כל עוד יהיה פתרון גם ברצועת עזה במקביל אליו. הוא אף הדגיש כי הפתרון לא צריך להתבסס על החלטה 1701 - אלא על טווח שבו חיזבאללה יתרחק 10 ק"מ מהגבול. כעת, צוין בדיווח ב-CNN, גורמים אמריקנים נמצאים ב"כוננות מוגברת" מפני התפרצות מלחמה כוללת באזור.
מוקדם יותר השבוע רשת CNN דיווחה כי גורמים ישראלים עדכנו את עמיתיהם האמריקנים שישראל מעבירה משאבים לצפון הארץ, כהכנה למתקפת אפשרית נגד חיזבאללה. גורמים אמריקנים ששוחחו עם הרשת אמרו כי במקרה הזה, בארה"ב חוששים כי מערכת ההגנה האווירית של ישראל - כולל כיפת ברזל - לא תוכל לעמוד מול "ארסנל הטילים והכטב"מים העצום" של חיזבאללה, שעלול "להכריע אותה".
בכיר בממשל האמריקני כי לפחות כמה ממערכות כיפת ברזל עלולות להיות מוכרעות. גורם ישראלי ציין כי סביר שזה יקרה אם חיזבאללה יבצע תקיפה בקנה מידה גדול באמצעות נשק מונחה מדויק, באופן שעלול לאתגר את מערכת ההגנה האווירית הישראלית. גורמים אמריקנים אמרו לרשת כי הישראלים הופתעו מרמת הדיוק של חיזבאללה עד כה.
החשש העיקרי הוא כאמור שחיזבאללה ישתמש במספר גדול של אמצעי לחימה וטילים מונחים מדויקים במקביל במתקפה אחת, וכך יצליח להכריע את ההגנה האווירית הישראלית. CNN ציטטה גם גורם אמריקני בכיר שאמר כי העובדה שעד כה ארה"ב הצליחה למנוע מלחמה בצפון היא "בגדר נס", ובכיר אחד בממשל ביידן אמר: "אנחנו נכנסים לתקופה מסוכנת מאוד. משהו (מלחמה) יכול להתחיל באזהרה קטנה".

מזכ"ל האו"ם מזהיר מ"קטסטרופה"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התבטא אתמול פעמיים נגד ישראל - בנוגע לשתי זירות שבה היא מנהלת את המלחמה, והזהיר בין השאר מהפיכת לבנון ל"עזה נוספת", כלשונו. גוטרש הזהיר מפני ההסלמה בצפון, ודוברו טען שככוח כובש ברצועה, על ישראל להשיב את החוק והסדר כך שתתאפשר זרימת הסיוע לאוכלוסייה.
3 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אסור שלבנון תהפוך ל"עזה נוספת". גוטרש
(צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
3 צפייה בגלריה
ביירות לבנון
ביירות לבנון
הרחובות בביירות
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
המזכ"ל גוטרש הזהיר אתמול מפני התפתחות העימות בין ישראל לחיזבאללה בגבול הצפוני והוסיף שאנשי יוניפי"ל מנסים להרגיע את המצב. "מהלך פזיז אחד, חישוב שגוי אחד יכול לעורר קטסטרופה הרבה מעבר לגבול, ולמען האמת - מעבר לכל דמיון", אמר גוטרש. "תושבי האזור ואנשי העולם לא יכולים להרשות לעצמם שלבנון תהפוך לעזה נוספת".
זו לא הייתה ההתבטאות היחידה של האו"ם בנוגע לישראל אתמול. גוטרש אמר כי ברצועת עזה "היעדר חוק מוחלט", והוסיף כי "רוב המשאיות עם סיוע הומניטרי ברצועה נבזזות". לטענתו, ישראל מונעת מהאו"ם להשתמש ב"משטרה פלסטינית אזרחית" לאבטחת הסיוע. "יש כאוס מוחלט בעזה, ואין שום סמכות בשטח", הוסיף.
בישראל מאשימים את האו"ם זה שבועות כי משאיות מלאות בסיוע ממתינות לפריקה ולחלוקה ברצועת עזה - מה שעליו לעשות, על פי העמדה הישראלית. לטענתו של דובר האו"ם, פרחאן חאק, החשש מפני פשיעה "מנע למעשה גישה הומניטרית לאזורים קריטיים", כולל מעבר כרם שלום. חאק הטיל את האחריות על ישראל: "ככוח הכובש - חובה על הרשויות הישראליות להשיב את הסדר והביטחון הציבורי ככל שאפשר, ולאפשר גישה הומניטרית בטוחה כך שהסיוע יגיע לאזרחים שצריכים אותו".
גוטרש, מצידו, הוסיף כי ברצועה יש "קושי קיצוני בהפצת הסיוע. חייב להיות מנגנון שיבטיח מינימום חוק וסדר שיאפשר את ההפצה".