בארה"ב כבר הביעו דאגה מהידוק הברית הביטחונית בין רוסיה לאיראן בצל המלחמה באוקראינה, אבל כעת מזהיר בקולו גם ראש ה-CIA מהסכנה הטמונה בברית שכזו לבעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון – רמז כמובן לישראל. בריאיון ששודר הלילה (בין שישי לשבת) ברשת הטלוויזיה הציבורית בארה"ב PBS, אמר ברנס כי כחלק מהברית הזו, שבמסגרתה מספקת טהרן מל"טים מתאבדים לצבא הרוסי, בוחנת כעת מוסקבה כיצד לגמול טובה ולסייע למשטר האיראני.
3 צפייה בגלריה
פוטין, ראש ה-CIA ברנס ומנהיגה העליון של איראן חמינאי. "היסטורית יש ביניהם אי-אמון, אבל הם צריכים זה את זה"
פוטין, ראש ה-CIA ברנס ומנהיגה העליון של איראן חמינאי. "היסטורית יש ביניהם אי-אמון, אבל הם צריכים זה את זה"
פוטין, ראש ה-CIA ברנס ומנהיגה העליון של איראן חמינאי. "היסטורית יש ביניהם אי-אמון, אבל הם צריכים זה את זה"
(צילום: רויטרס, EPA )
"אני די מודאג", אמר ברנס כשנשאל על הברית המתהדקת בין טהרן למוסקבה. "מבחינה היסטורית יש המון אי-אמון בין הרוסים לאיראנים, אבל כעת הם צריכים אחד את השני. ומה שמתגבש כעת הוא לכל הפחות הניצנים של שותפות ביטחונית מלאה בין רוסיה לאיראן, שבמסגרתה האיראנים מספקים לרוסים מל"טים – שהורגים אזרחים אוקראינים ממש בזמן שאנחנו מדברים – והרוסים מתחילים לבחון דרכים כיצד לסייע, טכנית וטכנולוגית, לאיראנים – וזה מהווה איום אמיתי לאלו הנמצאים בסביבת איראן, לרבים מהידידים ובעלי הברית שלנו בשכונה שבה היא נמצאת".
ברנס הוסיף כי ארה"ב מתייחסת ל"סכנות האמיתיות" כלשונו, הנשקפות למדינות במזרח התיכון בגלל אותה ברית בין מוסקבה לטהרן, ברצינות רבה. דבריו מגיעים שבוע לאחר שבכיר בממשל ביידן כבר הזהיר, בעילום שם, מהאיום הנשקף לבעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, אם כי גם אז שמה של ישראל לא נאמר במפורש. באותו דיווח שפורסם ברשת NBC אמרו בכירים בוושינגטון כי רוסיה מספקת כעת "רמה חסרת תקדים" של תמיכה צבאית וטכנית לאיראן, בתמורה לנשק שזו מספקת לה עבור המלחמה באוקראינה.
3 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט איראני מדגם "שאהד-136" בשמי קייב, וההרס מהמתקפות הרוסיות באוקטובר האחרון
(צילום: AP, AFP)
מאז הפלישה לאוקראינה, נזכיר, הפכה איראן לספקית הנשק הבכירה ביותר של רוסיה, כשלפי הערכות היא העבירה לה כבר מאות מל"טים, בעיקר מהדגם ה"מתאבד" שאהד-136. רוסיה משתמשת בכלי הטיס הללו כדי לתקוף את תשתיות האנרגיה של אוקראינה, תקיפות שזרעו הרס רב וגרמו למוות של אזרחים. הסיוע האיראני הזה נחוץ למוסקבה על רקע ההערכות שמלאי הטילים והמל"טים שלה הולך ואוזל.
כעת מזהירים בארה"ב שהידוק מערכת היחסים בין איראן לרוסיה מביא להזרמה של כלי נשק ומומחים צבאיים גם לצד השני, אל טהרן. בין היתר, החשש הוא שרוסיה תספק לה ציוד צבאי מתקדם, לרבות מסוקים ומערכות הגנה אווירית. בנוסף, טייסים איראנים כבר התאמנו ברוסיה על הטסת מטוסי קרב סוחוי מדגם SU-35, וייתכן שאיראן תקבל את המטוסים הללו כבר בשנה הבאה. לאיראן, נזכיר, מטוסי קרב מיושנים ביותר בשל הסנקציות המערביות המוטלות עליה, ומטוסים רוסיים מתקדמים שכאלו יאפשרו לה לחדש את הצי שלה.
3 צפייה בגלריה
מטוס קרב רוסי סוחוי 35
מטוס קרב רוסי סוחוי 35
מטוסי קרב רוסיים מדגם סוחוי-35. איראן תקבל אותם ותחדש את הצי האווירי המאויש שלה?
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווח ב-NBC, בארה"ב מנסים להיאבק בשיתוף הפעולה הזה יחד עם מדינות נוספות, כדי להבטיח שרוסיה ואיראן לא יוכלו להעביר זו לזו ציוד, נשק וכסף. בנוסף הוטלו סנקציות על גופים המעורבים בהעברת מל"טים איראניים לרוסיה, בהם כוחות התעופה והחלל הרוסיים שמקבלים את המל"טים – וגם המרכז הלאומי של רוסיה לכלי טיס בלתי-מאוישים, שאנשיו קיבלו הדרכה באיראן כיצד לתפעל את כלי הטיס. בכיר אמריקני הוסיף כי נבחנים צעדים נוספים, כשבין היתר נבדקת האפשרות להגביל את הגישה של איראן לטכנולוגיות רגישות.
איראן אמנם מכחישה רשמית כי סיפקה מל"טים למוסקבה, ורוסיה מנגד מכחישה שהשתמשה בהם כדי לתקוף באוקראינה, אך במערב אומרים שמדובר בשקרים: ראיות לשימוש במל"טים הללו סופקו על-ידי אוקראינה, ארה"ב ומדינות נוספות, בהן ישראל. כמו כן, ועל אף ההכחשות הרשמיות, גורמים איראנים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי טהרן הבטיחה לספק למוסקבה טילי קרקע-קרקע, בנוסף לעוד מל"טים. בבריטניה, יצוין, שותפים להערכות האמריקניות – והזהירו כי רוסיה מנסה להשיג נשק גם מצפון קוריאה וממדינות אחרות שמתמודדות עם סנקציות כבדות.
עבור ישראל, הידוק הברית מול רוסיה לאיראן מהווה איום משמעותי בצל החשש שמוסקבה תערים קשיים על המתקפות שלה בסוריה, שנועדו לסכל את משלוחי הנשק האיראניים לשלוחיה בסוריה ובלבנון. עד כה נמנעה רוסיה מלהגביל את המתקפות הישראליות הללו, וצה"ל אף מנהל מנגנון תיאום עם הצבא הרוסי (שפועל בסוריה כחלק מהסיוע לרודן בשאר אסד), אבל בעבר מוסקבה כבר מתחה על המתקפות הישראליות ביקורת קשה.
סיקור באולפן ynet: הרמטכ"ל הודה באופן נדיר בתקיפה בסוריה
(צילום: נויל האריס)

פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי הזהיר כי אם פוטין יגיע למצב "נואש" בעקבות ההתבוססות של צבאו באוקראינה, הוא עלול להיות תלוי יותר ויותר באיראנים – וכתוצאה מכך עלול להתפתות ולדרוש מישראל להגביל את המתקפות שלה בסוריה. בינתיים הדבר לא קרה, ובכירים במערכת הביטחון העריכו שזה גם לא יקרה – מפני שבקרמלין מבינים שחופש הפעולה האווירי בשמי סוריה ולבנון נתפש בישראל כאינטרס לאומי-ביטחוני חיוני, ולכן היא תפעל לשמר אותו בכל האמצעים האפשריים.
לצד החסרונות והסיכונים שגלומים בברית הרוסית-איראנית, מבחינת ישראל יש לה גם כמה יתרונות, ובראשם הזעם הגובר על איראן בעולם – זעם שלו תורם גם הדיכוי האכזרי של "מחאת החיג'אב" בשטחה. הביקורת הבינלאומית על טהרן מפחיתה גם את הסיכויים לחתימה על הסכם גרעין מחודש בין איראן למעצמות, אם כי בוושינגטון לא שללו באופן סופי את האפשרות הזו.