רשות האוכלוסין וההגירה עצרה ביום חמישי האחרון ילד בן 8, תלמיד כיתה ב' בבית ספר יסודי ביפו, במהלך יום לימודים. ומאז ועד הערב הוא שהה במעצר יחד עם אימו במתקן יהלו"ם שבנתב"ג, והשניים מועמדים לגירוש. הוריו של התלמיד, שנולד בישראל, הגיעו לארץ מגאנה ושוהים בארץ ללא היתר. בתחילת השבוע שעבר עצרו פקחי רשות האוכלוסין את אמו, וביום רביעי היא שוחררה בתנאי שתשוב למחרת עם בנה. עם זאת, היא שבה ללא הבן. פקחי הרשות לקחו אותה לביתה לאסוף את דרכונה וחפצים נוספים - ומשם המשיכו עימה לבית הספר לאסוף את בנה.
הפקחים יצרו קשר עם מנהלת בית הספר, לה הם סיפרו לפי גורמים בבית הספר כי הם יגיעו עם עובדת סוציאלית. הם ביקשו ממנה לפגוש אותם יחד עם התלמיד ברחוב סמוך לבית הספר לתשאול, אך משם וללא נוכחותה של עובדת סוציאלית כמובטח הוא נלקח למעצר. לפני מספר שנים, יש לציין, סיכמה עיריית תל אביב עם הרשות שתמנע ממעצרי ילדים במהלך יום לימודים.
1 צפייה בגלריה
בי"ס גבריאלי הכרמל
בי"ס גבריאלי הכרמל
נשלף מבית הספר במהלך שיעור, ונעצר על ידי רשות ההגירה. בית ספר ביפו, אילוסטרציה
(צילום: מוטי קמחי)
היום (ראשון), לאחר יום דיונים ארוך בבית הדין לביקורת משמורת של שוהים כלא כדין במתקן גבעון, הוחזרו האם ובנה למעצר במתקן יהלו"ם, והם ישוחררו ברגע שתינתן ערבות של 10,000 שקלים, התחייבות להפקדת 10,000 שקלים נוספים והתייצבות עוד שבועיים ביחידת האכיפה של משרד הפנים. במקביל ימשיך לדון בית הדין לעררים בעיניינם ואם לא תתקבל החלטה אחרת הם ייאלצו לעזוב את הארץ בעוד 45 יום.
עורכות הדין שמייצגות את השניים, לורן כזום פרנס ומורן גור, טענו כי "במהלך דיון שהתמשך כחמש שעות נמתחה ביקורת חריפה את הרשות, ונציגיה נדרשו שוב ושוב להשיב לשאלות בית הדין בעניין הוצאת הקטין מבית הספר והבאתו למתקן המשמורת בנתב"ג דווקא, אך הם לא הצליחו לעשות כן ותשובותיהם היו תמוהות וסותרות". לדברי הסנגוריות, "בסוף הדיון הודיעה הרשות כי היא מסכימה לכך שהאם ובנה ישוחררו בכפוף להפקדת ערבות ותנאים נוספים. במקביל להליך זה תלוי ועומד ערר בפני בית הדין לעררים בעניין הרחקתם של השניים מישראל, ובינתיים ניתן צו לעיכוב ההרחקה. אנו מקוות שמקרה מעין זה לא יחזור על עצמו".
הבוקר שלחה שירלי רמון, מנהלת מינהל חינוך בעיריית תל אביב, מכתב למנהלי בתי הספר ברחבי העיר. "ביום חמישי, קיבלה מנהלת בית ספר יסודי בעיר טלפון ממשטרת ההגירה, שמבקשת להגיע עם עובדת סוציאלית, לתשאל תלמיד כיתה ב' חסר מעמד, לגבי אמא שלו", כתבה, "בסופו של דבר, הוצא הילד מבית הספר, ללא עובדת סוציאלית, ישירות לניידת משטרה, ומאז נמצא במעצר. אביו שהגיע להגן עליו נאלץ לברוח מהמשטרה בהיותו חסר מעמד אף הוא. הדעת והלב אינם יכולים לסבול מראות כאלו, של ילד בן 8 שנלקח על ידי משטרה מתוך בית ספר. עד אחת כמה וכמה לא במדינת היהודים, ולא במדינת היהודים הדמוקרטית. איזו חברה הפכנו להיות?".
לדבריה, בגל המעצרים הקודם ב-2019 הגיע ראש העיר רון חולדאי להבנה עם מינהל רשות האוכלוסין וההגירה דאז, הפרופ' שלמה מור יוסף, שלא יבוצעו מעצרים של ילדים במהלך שנת הלימודים, בוודאי לא במהלך יום לימודים. "ראש העיר ינסה לחדש את ההבנות הללו", כתבה במכתב.
גם במוקד לפליטים ולמהגרים נטען כי מדובר בעליית מדרגה ובצעד חריג כלפי ילדים מאז התחייבה הרשות שלא לערוך מעצרים בבתי הספר. "רשות האוכלוסין וההגירה עברה כל גבול", מסרו במוקד. "בשם הרצון לגרש מישראל מהגרת, פקחי הרשות הערימו על מנהלת בית ספר ושלפו תלמיד כיתה ב', שנולד וגדל בישראל, משיעור ולקחו אותו למתקן כליאה. זו הפרה בוטה של נהלי הרשות ושל ההתחייבות של הרשות עצמה בפני הכנסת. ילד בן 8 שלא מכיר אף מדינה אחרת נקרע מאביו, ומחבריו לספסל הלימודים, ונמצא כעת במתקן כליאה בנתב"ג - מתקן סגור שאיש לא מורשה לבקר בו - רק בגלל שפקחי הרשות החליטו שכך הם יצליחו לגרש מכאן את אמו. כנראה שצריך להזכיר לרשות ההגירה שכלא זה לא מקום לילדים".
ד"ר צח סלור, מומחה במיקוד וטיפול בנוער בסיכון מהקריה האקדמית אונו, הגיב על מקרה ואמר: "מעצרו של תלמיד כיתה ב' הוא מעשה חמור שמבטא אובדן של ערכים יהודיים ופשיטת רגל ערכית של גופי האכיפה. ילדים זקוקים לסביבה יציבה, לביטחון בסיסי ולתחושת שייכות לשם התפתחותם התקינה ורווחתם הנפשית. באמנת זכויות הילד של האו"ם, שמדינת ישראל חתמה עליה, מודגש כי אחריות המדינה היא לדאוג לכל הילדים בשטחה. יש לזכור כי מלכתחילה ילדי מהגרים נמצאים בקבוצת סיכון לתחלואה נפשית, עקב חשיפתם היומיומית לגורמי לחץ רבים בסביבתם, כולל גילוי אפליה וגזענות. במקרה זה רשות האוכלוסין וההגירה הוסיפה חטא על פשע ולצד הגירוש השפילה את הילד מול חבריו לכיתה וגרמה לו לטראומה לכל החיים".
תגובת רשות האוכלוסין וההגירה: "מדובר בשוהה בלתי חוקית מגאנה הנמצאת בישראל כבר מספר שנים, ושהתבקשה בעבר לצאת מישראל ואף חתמה על התחייבות לכך. לגברת שני ילדים החיים בגאנה ועוד ילד שחי איתה בישראל. הנ"ל נעצרה לפני כשבוע ושוחררה לאחר שהתחייבה להתייצב עם בנה להמשך התהליך. כאשר התייצבה ללא הילד ולא שיתפה פעולה עם ההליך, נאלצו עובדי מינהל אכיפה וזרים להתלוות אליה לבית הספר, בתיאום מנהלת בית הספר ובסיועה, הוצא הילד לרכב בו שהתה האם, והתאחד עם אמו להמשך תהליך הרחקתה מישראל".