ראש הממשלה בנימין נתניהו יישא הערב (רביעי) את נאומו בפני שני בתי הקונגרס, בפעם הרביעית, ומתכנן לעסוק במלחמה, בחטופים ובאיראן. מי שלא תעמוד מאחוריו היא סגנית הנשיא קמלה האריס, בניגוד ל-2011, אז עמד מאחורי נתניהו מי שהיה אז סגן הנשיא ג'ו ביידן, וכמו ב-2015. האריס לא תשתתף בכינוס המיוחד בשל אירוע שתוכנן לה מראש באינדיאנפוליס, הקשור לפעילות של ארגון אחוות סטודנטים.
ב"טלגרף" הבריטי צוטטו גורמים ישראלים בביקורת חריפה על סגנית הנשיא, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות - אחרי שהנשיא ביידן הודיע על פרישה מהמרוץ. אחד הגורמים הישראלים אמר שהאריס מחרימה למעשה את הנאום. "ההחלטה שלה להחרים את נאום ראש ממשלת ישראל במהלך מלחמה קשה נגד הטרור האיראני והפרוקסי שלה מאכזבת. העולם החופשי לא יכול להרשות לעצמו שמנהיגים לא יוכלו להבחין בין הרע לבין הטוב", אמר.
(צילום: מיקי שמידט)

4 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
האריס. היא לא תעמוד מאחורי נתניהו
(צילום: REUTERS/Vincent Alban)
הפגנה בארה"ב בקריאה לשחרור החטופים, הלילה
(צילום: איתמר אייכנר)

גורם אחר שצוטט בכתבה ציין בפני העיתון הבריטי כי מדובר ב"בושה". לדבריו, "זו לא הדרך להתייחס לבעלת ברית". האריס, נזכיר, מתוקף תפקידה כסגנית הנשיא, משמשת גם כנשיאת הסנאט ואמורה הייתה לעמוד על הבמה סמוך לנתניהו ולצד יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני מייק ג'ונסון.
האריס, שתיפגש עם נתניהו ביום חמישי, מועד שנקבע אחרי פארסת הלו"ז שבעקבותיה החליט נתניהו להישאר בארה"ב בסוף השבוע, מתכננת לפי "פוליטיקו" לדון עם נתניהו במגעים לעסקת חטופים, תבהיר בפניו כי היא מחויבת לביטחונה של ישראל ולזכותה להגן על עצמה, אך לצד זאת תביע כאמור תקווה שהמלחמה תגיע לכדי סיום.
סגנית הנשיא אמנם הביעה לאורך המלחמה תמיכה ברורה בישראל, אך הייתה ביקורת יותר כלפיה מאשר הנשיא ביידן – שבעצמו היה ביקורתי למדי כלפי ממשלתו של נתניהו – ובניגוד אליו היא אינה מגדירה עצמה "ציונית". לפי הדיווח אתמול ב"פוליטיקו", כבר מתחילת המלחמה אמרה האריס לעמיתיה השונים בממשל, בכללם ביידן עצמו, כי היא מעוניינת שהבית הלבן יפגין דאגה פומבית גדולה יותר לנוכח ההרס והמשבר ההומניטרי בעזה. הדיווח נסמך על אחד מיועציה של האריס, שדיבר בעילום שם.
4 צפייה בגלריה
נתניהו בקונגרס וביידן מאחוריו ב-2011. ידבר על ה"ניצחון המוחלט"
נתניהו בקונגרס וביידן מאחוריו ב-2011. ידבר על ה"ניצחון המוחלט"
נתניהו בקונגרס וביידן מאחוריו ב-2011. ידבר על ה"ניצחון המוחלט"
(צילום: AP)
ג'וש פול, עובד מחלקת המדינה שהתפטר בחודש אוקטובר האחרון מתפקידו במחאה על הסיוע לישראל, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי האריס כנראה לא תוכל לעשות שינויים דרמטיים במדיניות האמריקנית. ולמרות זאת, לדבריו, "היא בהחלט תראה יותר פרגמטיזם וגמישות ביחס לביידן. הדברים הפומביים שלה הציגו גישה הומנית יותר כלפי הפלסטינים בשנה האחרונה".
כך או כך, נתניהו מתכנן להציג בנאום את צדקתה של ישראל ואת גבורת הלוחמים, לצד המאבק לשחרור את כל החטופים והשגת "ניצחון מוחלט על החמאס", כלשון גורם בפמלייתו. הנאום יכלול התייחסות לאתגר הניצב בפני ישראל, מדינות האזור וארה"ב מציר הרשע של איראן - ולדברי הגורם, יציג דרך חדשה כיצד להתמודד עם אתגר זה. נתניהו יתייחס בנאום שלו גם למשלחת החטופים שהגיעה איתו מהארץ: יהודים וערבים, מרכז ופריפריה, קיבוצים, פסטיבל הנובה ועוד.
המשלחת כוללת את איילת אסרף סמרנו; אופק שאול; שעבאן א-סייד; טליק גואילי; נועה ארגמני; יעקב ארגמני; דיצה אור; אסתר יהלומי; שלי שם טוב; יהושע שני; יצחק בונצל; אליהו ביבס ואמונה אור. נתניהו יציג גם שני חיילים שנלחמו בגבורה במלחמה: סג"ם אביחיל ראובן, מגדוד 890 בחטיבת הצנחנים; ורס"ם אשרף בחירי, לוחם וגשש בכיר מהגדס"ר הבדואי.

יבחר להיות "אדם גדול בזמן גדול"?

לפני נאומו של נתניהו בקונגרס, פורסם הלילה ב"ניו יורק טיימס" מאמר של הפרשן הבכיר תומאס פרידמן. הוא הזכיר כי העסקה לנורמליזציה עם סעודיה עדיין נמצאת על השולחן. לדבריו, צוותו של הנשיא ביידן כבר גיבש את רוב הפרטים של ברית ההגנה בין ארה"ב לסעודיה, שתכלול גם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה.
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן. כולם מחכים לביבי
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
פרידמן הזכיר במאמרו כי חמאס מעוניין בעסקה לשחרור החטופים. "נראה שהוא רוצה עסקה עכשיו", נכתב במאמר של פרידמן, שהזכיר ירידה בפופולריות שלו בעזה. לפי גורמים ישראלים ואמריקנים שצוטטו במאמר, העניינים הביטחוניים - של חזרת חמושים ושליטה בציר פילדלפי - לא אמורים להוות "דיל ברייקר".
נתניהו, לפי פרידמן, ניצב כעת בפני שתי החלטות גורליות: הסכמה לעסקה שתביא הפסקת אש תמורת שחרור חטופים, והסכמה לתנאי הסכם הנורמליזציה עם סעודיה - שכוללים התחייבות לפתוח במו"מ על פתרון שתי המדינות, בתום לב. פרידמן טוען שנתניהו יכול לקבל את ההחלטות הללו ללא חשש לגורל ממשלתו - לאור יציאת הכנסת לפגרה ארוכה, עד חודש אוקטובר. "העולם מחכה, החטופים מחכים, ביידן מחכה, הפלסטינים מחכים, הסעודים מחכים והישראלים מחכים. האם ביבי, שוב, יהיה אדם קטן בזמן גדול - או יפתיע את כולם ויהיה אדם גדול בזמן גדול?", חתם פרידמן את מאמרו.

עשרות יחרימו, מי שיפריע מסתכן במעצר

לפי רשת NBC מספר הדמוקרטים שמתכוונים להחרים את הנאום עומד על עשרות, ובהם גם מי שהייתה אמורה להחליף את האריס בניהול הישיבה המיוחדת – הנשיאה הזמנית של הסנאט פטי מארי. מארי, סנאטורית ממדינת וושינגטון, אמרה שלשום ל-NBC: "השגת הפסקת אש מתמשכת והדדית היא בעלת חשיבות הרת גורל כעת, ואני אמשיך לדחוף לכך שתושג בהקדם האפשרי. אני מקווה שראש הממשלה נתניהו ינצל את ההזדמנות שלו בנאום כדי להתייחס לאופן שבו הוא מתכוון להשיג הפסקת אש – ושלום בר-קיימא באזור".
4 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון. אפס סובלנות להפרעות
(צילום: AP / J. Scott Applewhite)
חבר הקונגרס היהודי הבכיר ג'רי נדלר החליט להגיע לנאום, אבל לא לפני שפרסם הצהרה עוקצנית נגד נתניהו. "הוא המנהיג הגרוע ביותר בהיסטוריה היהודית מאז מלך המכבים שהזמין את הרומאים לירושלים לפני למעלה מ-2100 שנה", כתב נדלר. "ראש הממשלה מעמיד את ביטחונה של ישראל, את חיי החטופים, את יציבות האזור ואת הנורמות הדמוקרטיות הישראליות בסכנה, רק כדי לשמור על יציבות קואליציית הימין הקיצוני שלו ולשחרר אותו מצרותיו המשפטיות".
יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון, הזהיר את הנוכחים בקונגרס כי מי שיפריע לנאום מסתכן במעצר. "בשל תשומת הלב הגבוהה של האירוע, נאכוף מדיניות של אפס סובלנות להפרעות", כתב ג'ונסון במכתב לחבריו בקונגרס. "אם חבר כלשהו יפריע, השומר החמוש יבקש להפסיק זאת באופן מיידי, ואנו סומכים על כך שהבקשה תיענה. אנא הודיעו לאורחים שלכם, כל הפרעה להתנהלות האירוע או פגיעה בכללי הבית עשויות להוביל למעצר, ומי שיפריע - יוצא מהאולם".