2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
ניו יורק סוערת השבוע בעקבות התחקיר של "הניו יורק טיימס" שעסק במוסדות הלימוד היהודיים החסידיים בעיר. מהכתבה עלה שחלק גדול מהמוסדות הללו - בעיקר לבנים אבל גם לבנות - מוציאים מהרשויות מאות מיליוני דולרים בדרכי מרמה שונות, אף שהם לא מלמדים מקצועות ליבה, וחלק גדול מתלמידיהם אפילו לא יודעים אנגלית.
בעוד בארה"ב מדובר בחדשות מסעירות, בישראל המצב ידוע לכל כבר עשרות שנים. בניגוד לשאר הקהילות בישראל, החברה החרדית נהנית מאוטונומיה (גם) בנושא החינוך, ובתי הספר של בניה ובנותיה מקבלים מימון מהמדינה, לכאורה על פי מידת לימוד לימודי הליבה שהם מעבירים. "לכאורה", כי הפיקוח על לימודי הליבה אפסי. בפועל, מרבית בתי הספר (במיוחד אלה של הבנים) אינם משתתפים במבחנים ארציים, ואלה שכן מגיעים לתוצאות קטסטרופליות.
אחרי עשרות שנים של הזנחה, שפגעה בראש ובראשונה בבני ובנות החברה החרדית, נפתח ב-2015 פתח לתקווה. מתחת לרדאר, ובעקבות פניות שהגיעו מהורים חרדים, ניצל שר החינוך דאז שי פירון את העובדה שש"ס ויהדות התורה לא ישבו בממשלה לראשונה אחרי שנים, ופתח בתי ספר ממלכתיים חרדיים (ממ"ח) שמאפשרים למעוניינים חינוך ציבורי שוויוני, ראוי, ברמה גבוה, וכזה המאפשר על שמירת אורח החיים החרדי לתלמידים והתלמידות. חרף סגני שרי החינוך מיהדות התורה שכיהנו במהלך מרבית השנים שעברו מאז וניסו לשים רגליים לזרם הממ"ח, הדרישה שעלתה מההורים החרדים גברה, וכיום לומדים בבתי הספר הללו אלפי תלמידים ושיעורם עולה מדי שנה.
הממשלה היוצאת, שגם בה לא נכללו ש"ס ויהדות התורה, עוררה תקווה בקרב הורים ופעילים בחברה החרדית. הם קיוו ופעלו כדי שהיא תעגן את החינוך הממלכתי חרדי בחוק. אבל להפתעתם הם נתקלו בהתנגדות עזה מכיוון משרד האוצר. במקום לתמוך באפשרות היחידה לשילוב אמיתי בשוק התעסוקה למען עתיד החברה הישראלית וכלכלתה, עשו שם כל שביכולתם כדי למנוע את חקיקת חוק החינוך הממלכתי-חרדי.
באוצר טענו שהעלויות גבוהות מדי, שהסיכון מוגזם, ושהחינוך הציבורי כולו הוא מוצר נחות ואין להם רצון להכניס אליו עוד תלמידים. במקום זאת רקחו שם תוכנית חדשה שנודעה בשם "מתווה בעלז", על שם החסידות שהייתה אמורה ליישמו. לפי המתווה, המדינה הייתה אמורה לממן באופן מלא תלמודי תורה לבנים בתמורה להכשרת מורים ולמבחנים שיוכיחו לימודי אנגלית ומתמטיקה. בדרך הזו, סבר משרד האוצר, הוא יוכל לשמר את הכוח אצלו, לפקח על המבחנים, להחליט כמה בתי ספר ישתתפו במתווה ולדעת כמה כסף ייצא.
2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: מוטי קמחי)
גורמי המקצוע במשרד החינוך התנגדו בתוקף למתווה, שהמשמעות שלו היא הריסה של הממ"ח ופתיחת פתח לביטול החינוך הציבורי כולו, אך נכנעו לכוח של אגף התקציבים ולתמיכה השקטה מצד שרי החינוך, האוצר וראש הממשלה. חוק הממ"ח נקבר.
אביעד הומינר רוזנבלוםאביעד הומינר רוזנבלוםאליה טל
כפי שהפעילים החרדים התריעו מראש, נראה שמתווה בעלז לא ייושם. רבני החברה החרדית ליטאית, שמתנגדים לו בתוקף ואיימו לא לרוץ לכנסת יחד עם אגודת ישראל החסידית, רקחו מתווה חדש שיאפשר למוסדות בעלז להצטרף לרשתות החינוך של יהדות התורה או ש"ס (או, כפי שהציע בנימין נתניהו, יתאפשר למוסדות החרדיים לקבל מימון מלא בלי להתחייב ללימודי ליבה כלל).
כך, במקום חוק היסטורי שייתן הזדמנות לבנות ולבנים חרדים לקבל חינוך ציבורי כמו כל תלמיד אחר, ויעניק אופק להם ולכלכלה הישראלית, גרם הכוח הבלתי מוגבל של משרד האוצר, יחד עם היהירות, צרות האופקים והסלידה מכל דבר ציבורי, לדרדור מצב לימודי הליבה בחברה החרדית. על המפלגות שמבקשות היום את אמון הבוחר להבטיח במצע את תיקון הטעות וביסוס החינוך הממלכתי-חרדי. אחרת נשלם כולנו את המחיר.
  • אביעד הומינר רוזנבלום הוא מנהל מדיניות וחוקר בקרן ברל כצנלסון
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il