נשיא ארה"ב גו ביידן טען בשיחתו המתוחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ההתנקשות במנהיג חמאס איסמעיל הנייה הגיעה "בתזמון גרוע". כך דיווח הלילה (בין שבת לראשון) ה"ניו יורק טיימס", שחשף פרטים נוספים מהשיחה הקשה בין שני המנהיגים.
פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
(צילום: רועי אברהם /לע"מ)

גורם אמריקני ששוחח בעילום שם עם ה"טיימס" אישר את הדיווח מאמש על כך שהשיחה בין השניים התלהטה, ובה לדבריו ביידן טען בפני נתניהו כי ההתנקשות בהנייה על אדמת איראן עלולה לחבל במאמצים להשיג הסכם להפסקת אש ושחרור חטופים. נתניהו דחה את הטענות, וגם הכחיש שישראל מהווה מכשול בפני הגעה להפסקת אש.
גורם בכיר בממשלה, שהתראיין גם הוא בעילום שם לעיתון האמריקני, אמר שנתניהו התעקש בשיחה כי אינו מנסה לתקוע הסכם להפסקת אש. לדברי הגורם, בעוד ראש הממשלה מודע לכך שמותו של הנייה - הדמות הבולטת במו"מ מצד חמאס - "יפריע לתהליך לכמה ימים", הוא טען כי בסופו של דבר זה יזרז את סגירת ההסכם בזכות הגברת הלחץ על חמאס. ביידן מנגד, טען כי תזמון ההתנקשות "גרוע", ולדברי הבכיר האמריקני התרחש ברגע מכריע לתפיסת וושינגטון - בסוף תהליך המשא ומתן. הגורם הישראלי אמר על כך כי "נראה שארה"ב רוצה עסקה באופן מיידי, מבלי להתייחס למה שכלול בה", ואף התלונן על הלחץ שמופעל על נתניהו.
כמו כן, בשיחה ביידן ביטא את חששו מכך שהוצאת המבצע לפועל בטהרן תצית מלחמה אזורית רחבה שאותה הוא ניסה למנוע. בדיווח צוין כי גם ירושלים וגם וושינגטון טוענות שישראל לא הודיעה לארה"ב מראש על הכוונה להתנקש בהנייה, למרות שרק ימים בודדים לפני כן ביידן אירח את נתניהו בבית הלבן. הגורם הישראלי אמר ל"טיימס" כי נתניהו לא רצה "להעמיד את האמריקנים בסכנה" על-ידי מתן התראה מוקדמת על הפעולה. לפחות בנושא זה, לפי גורמים אמריקנים רשמיים, לוושינגטון לא הייתה כל בעיה לא לדעת על כך מראש.
1 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
הנייה חוסל ימים לאחר פגישת המנהיגים, ארה"ב לא עודכנה
(צילום: Jim WATSON / AFP)
בתוך כך, הנשיא האמריקני אמר הלילה כי אינו יודע אם איראן תיסוג מכוונתה לממש את האיומים במתקפת תגובה נגד ישראל, בעקבות החיסול של הנייה. הוא השיב לשאלת כתבים בנושא, ואמר: "אני מקווה שכן. אני לא יודע".
בשישי האחרון ביידן התייחס ישירות למותו של הנייה, ואמר כי חיסולו "לא עוזר" להגיע להפסקת אש. הוא ציין בפני כתבים בבסיס אנדרוז שבמרילנד, שם קיבל את פני האסירים האמריקנים ששוחררו בעסקת חילופי השבויים עם רוסיה, כי שיחתו עם נתניהו הייתה "ישירה מאוד". הנשיא האמריקני הוסיף כי "יש לנו את הבסיס להפסקת אש, הוא צריך להתקדם והם צריכים להתקדם עכשיו", והדגיש כי הוא "מודאג מאוד" מהמתיחות הנוכחית במזרח התיכון, על רקע החשש מנקמת איראן וחיזבאללה.
אמש דווח כי במהלך השיחה המתוחה ביידן אף הטיח בנתניהו: "Stop bullshitting me!", לאחר שלחץ עליו לעמוד במילתו בעניין עסקת החטופים, ונתניהו מצידו השיב כי "אנחנו מתקדמים עם המשא ומתן", והבטיח כי "בקרוב תצא משלחת". בסיום השיחה אמר ביידן לנתניהו: "אל תיקח את נשיא ארה"ב כמובן מאליו". גורם אמריקני שאישר ל-ynet כי השיחה הייתה "לוהטת ומתוחה מאוד", אמר כי למרות שביידן אמר את הדברים הללו לנתניהו, "ארה"ב שולחת לישראל עזרה בכל זאת". הוא ציין כי על אף הכעס והתחושה שנתניהו "מתחמן אותנו", ארה"ב "שולחת ספינות".
בלשכת ראש הממשלה לא הכחישו את תוכן השיחה - ומסרו כי "רה"מ בנימין נתניהו לא מתייחס לדברים שנאמרו בשיחות סגורות עם נשיא ארצות הברית. רה"מ מתמיד ברצון שלו לשחרר את כלל חטופינו, החיים והחללים כאחד. רה"מ לא מתערב בפוליטיקה האמריקנית, ויעבוד עם כל מי שייבחר לנשיאות - כפי שהוא מצפה גם מהאמריקנים לא להתערב בפוליטיקה הישראלית".