2 צפייה בגלריה
 לפיד ושרת החוץ האוסטרלית פני וונג
 לפיד ושרת החוץ האוסטרלית פני וונג
לפיד ושרת החוץ האוסטרלית פני וונג
(צילום: AP, רויטרס, shutterstock)
בהנחיית ראש הממשלה ושר החוץ לפיד, ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ עליזה בן נון זימנה היום (שלישי) לשיחה דחופה את השגריר האוסטרלי בישראל פול גריפית'ס, כדי להביע את מחאתה על ההחלטה המפתיעה של ממשלת אוסטרליה לשנות את עמדתה ביחס להכרה במערב ירושלים. בן נון ציינה כי מדובר ב"החלטה אומללה, המתעלמת מהקשר העמוק והנצחי בין ישראל לבירתו ההיסטורית, ומנוגדת ליחסים הטובים שבין ישראל ואוסטרליה".
בן נון הוסיפה כי "ההחלטה רק מעודדת קיצוניים בשטחי הרשות הפלסטינית להמשיך ולהתסיס את השטח, מסכנת את היציבות ומנוגדת לרוח התקופה האחרונה שבמסגרתה נרשמה התקדמות משמעותית ביחסי ישראל ומדינות המזרח התיכון". לדברי בן נון, "ההחלטה באה בעיתוי אומלל, בתקופה בה חוגג העם היהודי בכול העולם את חג הסוכות ואת הקשר המיוחד לירושלים, וכי ישראל תשקול כעת את צעדיה הבאים".
2 צפייה בגלריה
מהומות בחברון
מהומות בחברון
"ההחלטה מעודדת קיצוניים בשטחי הרשות הפלסטינית". מהומות בחברון
(צילום: AFP)
ההודעה האוסטרלית הפתיעה מאוד את משרד החוץ. בכיר במשרד החוץ האוסטרלי אף ביקר לאחרונה בישראל והבטיח בשיחותיו בירושלים כי לא יהיה שינוי בהחלטה שקיבל ב-2018 ראש הממשלה הקודם והשמרני של אוסטרליה סקוט מוריסון. זאת ועוד, המשרד המסחרי שאוסטרליה פתחה באפריל 2019 בירושלים, משרד קטן ללא מעמד דיפלומטי, ממשיך בפעילותו כרגיל. מעבר לכך, לא היו ביטויים אחרים, שאינם סימבוליים, להחלטה האוסטרלית דאז.
גם ראש עיריית ירושלים משה ליאון הביע היום אכזבה מההחלטה האוסטרלית: "צר לי על ההודעה. ירושלים המאוחדת הייתה ותמשיך להיות בירת ישראל לנצח. הצהרות מסוג זה אינן מקדמות דבר ואינן תורמות כלל".
ראש העיר הקודם של ירושלים, חבר הכנסת ניר ברקת (הליכוד), הגיב גם הוא להודעה האוסטרלית ב-ynet radio: "אין ספק שיש נסיגה במעמד המדיני של ישראל. אני רוצה לקשור את זה להתנהלות של יאיר לפיד, שרק לאחרונה היה באו"ם והצהיר שהוא בעד שתי מדינות, ועכשיו הוא עושה ויתורים מפליגים בהסכם הגז, אז מדינות כמו אוסטרליה – שלא היו עושות מהלך כזה בעצמן - 'תופסות טרמפ' על הצהרות כאלה", אמר ברקת.
למה אוסטרליה הכירה רק במערב ירושלים כבירת ישראל ב-2018? זה אותו דבר - בסוף כולם מכירים במערב העיר, מתוך הבנה שכשיהיה הסכם הפלסטינים יקבלו את מזרח ירושלים וזה נשאר אותו דבר עכשיו, בלי הכרה פורמלית במערב ירושלים. "בתקופת נתניהו, ראינו את החתירה להסכמי שלום מתוך עוצמה ולא מתוך רפיסות וויתורים. וויתורים בדרך כלל מזמינים עוד לחץ ועוד ביקורת בינלאומית, ורואים את הפער הגדול בתפיסה של לגשת לקהילה הבינלאומית מתוך עוצמה למול גישה מתוך ויתורים. זו הסנונית, ואתה תראה שזה ימשיך לצערי הרב, אם לפיד ימשיך להיות בשלטון".