כלי תקשורת בלבנון ובעולם הערבי סוערים בעקבות מותם של שלושה עיתונאים בתקיפה ישראלית באזור העיירה חסאביא שבדרום לבנון. לאחר התקיפה הלילה (בין חמישי לשישי), שבה נפצעו עיתונאים נוספים, ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי האשים כי מדובר ב"פרק חדש של פשעי מלחמה של האויב הישראלי". שר הבריאות של לבנון פראס אל-אביד טען כי מתחילת התקיפות בלבנון נהרגו 11 עיתונאים ו-8 נפצעו.
3 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בדרום לבנון
זירת התקיפה בדרום לבנון
זירת התקיפה בדרום לבנון
(צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
3 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בדרום לבנון
זירת התקיפה בדרום לבנון
(צילום: REUTERS/Stringer)
מיקאתי, שנמצא כעת בלונדון, אמר כי התקיפה "נועדה להפחיד את התקשורת מלסקר את הפשעים ואת ההרס. נתתי הנחיות למשרד החוץ לכלול את הפשע הזה בסדרת התיקים המתעדים את הפשעים הישראליים". לדבריו, "הפשעים" יוגשו לרשויות הבינלאומיות. "אולי המצפון העולמי יעצור את מה שקורה", אמר.
בתקיפה נהרגו על פי הדיווחים שני עובדי "אל-מיאדין" רסאן נג'אר ומוחמד רדא, וצלם הערוץ "אל-מנאר" ויסאם קאסם. ההרוגים עבדו בכלי תקשורת המזוהים עם חיזבאללה, ונהגו להדהד את מסריו מפרוץ המלחמה. הערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" מסר כי צלם שלו נפצע גם הוא בתקיפה. בתחילה התקבלו דיווחים גם על פציעתו של כתב "אל-מנאר" עלי שועייב, אולם הדיווח התברר כשגוי לאחר שעלה לשדר ממקום התקיפה - והביע את צערו על מותם הצלם שליווה אותו בעבודתו. הוא טען כי מדובר במקום המיועד לעיתונאים בלבד.
"אין פה נשק, אין פה צבא או אנשים הקשורים לצבא. אנחנו מסקרים ומצלמים את מה שקורה באזור. הנשק שלו הוא המצלמה, התמונה והמסר. זה הנשק שמאיים על האויב הישראלי. כולם פה אזרחים. כולם פה עיתונאים. אנחנו מסקרים את הקורבנות וככה הפכנו בעצמנו לקורבנות. העיתונות היום היא קורבן של הפשע הישראלי", אמר הכתב בשופר חיזבאללה.
משרד שופר חיזבאללה אחרי תקיפת צה"ל

לצד התמונות מהאזור המותקף, שהופצו ברשתות החברתיות, החלו לזרום גם הגינויים. דובר משרד החוץ של איראן איסמעיל בקאאי אמר כי "אנו מגנים בחריפות את התקיפה הישראלית נגד עיתונאים. תקיפת המגורים שלהם היא דוגמה נוספת לפשעי המלחמה האכזריים שישראל מבצעת". שר ההסברה של לבנון זיאד אל-מכארי הוסיף: "האויב הישראלי חיכה למנוחת הלילה כדי לתקוף אותם בשנתם. זה פשע מלחמה". לדבריו, 18 עיתונאים משבעה גופי תקשורת שונים היו במקום.
גם בחיזבאללה גינו את תקיפת העיתונאים, שכאמור סיקרו באהדה את ארגון הטרור. "הפשע לא ימנע מהערוצים החופשיים לסקר את התקיפות הישראליות ואת הגבורה של לוחמי ההתנגדות", נמסר. למרות זאת, בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווחו כי גופי תקשורת החלו לעזוב את דרום לבנון בעקבות התקיפה ולעבור לביירות, אך עיתונאי הערוץ הלבנוני "אל-ג'דיד" אמר כי "אנחנו עוזבים את דרום לבנון, אבל הסיקור יישאר".
עלי מורתדא, כתב "אל-מיאדין", האשים: "ישראל רוצה שנשתוק או נמות". במהלך השידור הוא הסיר את האפוד, ואמר כי הוא לא מפחד. לפני כיממה, נזכיר, בלבנון דיווחו על תקיפה "כירורגית" של משרדי הערוץ. מקור ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי התקיפה הרסה את משרדי הרשת, וב"אל-מיאדין" דיווחו: "הערוץ פינה את המשרד עם תחילת התקיפות נגד לבנון, ומטיל על ישראל את האחריות לתקיפת המשרד של עיתונאי ידוע בערוץ".
תקיפת צה"ל במעבר הגבול
(צילום: דובר צה"ל)

מלבד התקיפה בחסאביא, הותקפו הלילה שני מעברי גבול בין לבנון וסוריה. שר התחבורה של לבנון עלי חמיה אמר כי המעברים באזור אל-בקאע נסגרו בעקבות תקיפות בצד הסורי. על פי פרסומים של ערוצים סעודים, ישראל תקפה תשתית סורית שמסייעת לחיזבאללה בהעברת נשק דרך הגבול. עוד נמסר כי התקיפות "כוונו למחסני נשק של הצבא הסורי".
המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון המזוהה עם האופוזיציה שמושבו בלונדון, טען כי ישראל תקפה נקודה השייכת למודיעין הצבאי הסורי במעבר. בנוסף, נטען כי שלושה גורמים במודיעין הסורי נהרגו בתקיפה והמעבר יצא משימוש בעקבותיה.
בהמשך דובר צה"ל אישר תקיפה באחד המעברים, ומסר כי מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת אגף המודיעין, תקפו במהלך הלילה תשתיות צבאיות של חיזבאללה במעבר הגבול אל-ג'וסיה. "כפי שניצל ארגון הטרור את המעבר אל-מסנע-ג'דידה יאבוס האזרחי להעברת אמצעי לחימה מסוריה ללבנון, כך תכנן להעביר אמצעי לחימה דרך מעבר אל-ג'וסיה, אשר שייך למשטר הסורי ומופעל על ידי הביטחון הצבאי הסורי", נמסר.
בנוסף, דובר צה"ל אמר כי אמצעי הלחימה מועברים על ידי יחידה 4400, יחידת ההתעצמות והשת"פ בחיזבאללה המיועדים לשימוש כנגד העורף הישראלי והכוחות הלוחמים בדרום לבנון: "צה"ל ימשיך במאמציו לסכל את העברות אמצעי הלחימה של ארגון הטרור חיזבאללה וקורא לשלטונות הסוריים והלבנונים למנוע את השימוש במעברים אזרחיים לצורכי טרור".