בישראל עוקבים בעניין רב אחרי הדיווחים שהגיעו היום (ראשון) מאיראן על אודות התרסקות המסוק שבו ישבו בין היתר נשיא הרפובליקה האיסלאמית איברהים ראיסי ושר החוץ שלו חוסיין אמיר עבדאללהיאן. כמו במערב - גם בישראל מעריכים שהאיש שידוע בכינויו "התליין מטהרן" לא שרד את ההתרסקות.
1 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
בירושלים נמנעים מלהתייחס לאירוע בכל צורה - הגם שבאופן לא-רשמי הבהירו גורמים בישראל שאין לה כל קשר או מעורבות להתרסקות המסוק, שלפי הדיווחים נגרמה כתוצאה מתנאי מזג האוויר הקשים סמוך לג'ולפה, עיר השוכנת ליד הגבול עם אזרבייג'ן, כ-600 קילומטרים צפונית-מערבית לטהרן בירת איראן.
בכירים בירושלים אמרו כי לא צפויות השלכות למותם של ראיסי ועבדאללהיאן על ישראל, וגם לא על המדיניות של הרפובליקה האיסלאמית כלפיה. ההשלכה היחידה שיכולה להתרחש תלויה בשאלה מי יהיה המחליף של נשיא איראן.
מתפללים לשלום הנשיא איברהים ראיסי באיראן

בכירים בירושלים אמרו עוד כי מלבד השינויים שיהיו בתוך איראן, לא יהיו לכך השלכות על ישראל מכיוון שמי שמקבל את ההחלטות בנוגע אליה הוא המנהיג הרוחני עלי חמינאי. הוא זה שקיבל את ההחלטות המרכזיות ביחס לתוכנית הגרעין ולקמפיין הטרור נגד ישראל. מהבחינה הזאת, מותו של ראיסי לא ישנה לטוב או לרע.
יחד עם זאת, קביעת מותם של הבכירים האיראנים כן יכולה לעודד את האופוזיציה במדינתם שיכולה לנצל את חילופי השלטון שוודאי יגבירו את האי-יציבות במדינה.
הידיעות על התרסקות המטוס תפסו את היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן בסדרה של פגישות בישראל. בארה"ב דווח שהנשיא ביידן קטע את חופשתו בגלל הדיווחים מאיראן.
בישראל העריכו כי יהיו גורמים בתוך איראן שינסו להפיץ קונספירציות שישראל קשורה להתרסקות. באתר של משמרות המהפכה בשם "צבא הסייבר של משמרות המהפכה", נכתב כי "התרסקות המסוק הנושא פקידי ממשל הופכת את התאונה לאפשרות חזקה של חיסול וחבלה, והתרסקות המסוק האישי של הנשיא בין שלושת המסוקים הופכת את האפשרות שהוזכרה כמעט לוודאית. אז הייתה פגישה עם המשטר הציוני של אזרבייג'ן לפני התקרית. אימאם רזה, אתה התקווה שלנו".