בקואליציה מחפשים עריקים שיתפצלו מהליכוד, באופוזיציה את אנשי "החוק הנורבגי". לאחר שעבר חוק שמאפשר לארבעה ח"כים להתפצל ממפלגתם ונועד להניח תשתית לפיצול בליכוד גם באופוזיציה מנסים להוביל מהלך דומה. הצעת חוק של ח"כ שלמה קרעי, שהוגשה השבוע נועדה לאפשר הרחבת שיקול דעת של אנשי "החוק הנורבגי" שנכנסו לכנסת בעקבות התפטרות שרים בכירים במפלגות הקואליציה ולמנוע סנקציה עליהם אם יצביעו נגד הממשלה.
לפי החוק שיקדם קרעי וכנראה לא יובא במתכונת רגילה אלא ייתכן גם שיעלה להצבעה באופן שבו ניתן "לגנוב הצבעה" לקואליציה, ח"כים שנכנסו במסגרת החוק הנורבגי יישארו חברי כנסת גם אם יצביעו אי אמון בממשלה. באופוזיציה ינסו לשכנע ח"כים שנכנסו לכנסת במסגרת החוק הנורבגי לתמוך בהצעת החוק.
1 צפייה בגלריה
שלמה קרעי בריאיון באולפן
שלמה קרעי בריאיון באולפן
שלמה קרעי בריאיון באולפן
(צילום: משה מזרחי)
"החוק הנורבגי פוגע במעמדה של הכנסת", נכתב בדברי ההסבר של ההצעה. "חברי כנסת 'נורבגים', הם נטולי שיקול דעת בהצבעות במליאה. הפעלת שיקול דעת מינימלי בניגוד לעמדת הממשלה תגרום להם לחזור הביתה באמצעות החזרה לאחור של המנגנון שהכניס אותם לכנסת".
הוא גם התייחס לנעשה בכנסת: "עומס העבודה הרב במליאה ובוועדותיה אילץ בעבר את המחוקק להסתייע במנגנון זה במידה. הממשלה הנוכחית החליטה להחריב את הכול ולתפור את החוקים בדיוק בהתאם לדרישות הפוליטיות ולשוחד הדרוש על מנת להדביק את הקואליציה. כרבע מהח"כים חסרי שיקול דעת, וכאלו שמחליפים שרים ללא תיק שיבצעו את הכלום שלהם".
כדי לתקן את העיוות הציע: "הצעת החוק מבקשת לתת את המינימום לשמור על מעמד הכנסת, והוא שיקול הדעת של הח"כים, כשכלו כל הקיצין, להביע אי אמון בממשלה. חוסר היכולת של ח"כ להביע אי אמון בממשלה מהווה פגיעה קשה במעמד הכנסת ובמנגנון הפרדת הרשויות".
יאיר לפיד על החוק הנורבגי, בחודש שעבר
(צילום: ערוץ כנסת )

"לכן מוצע ששר שהתפטר בחוק הנורבגי וסיים את כהונתו בממשלה כתוצאה מהצבעת אי אמון במליאה, לא ישוב לתפקידו כח"כ. כלומר: חבר הכנסת 'הנורבגי' יישאר ח"כ, ויתאפשר לו להביע אי אמון בממשלה בהתאם לשיקול דעתו הבלעדי, מבלי שזה יביא לסיום כהונתו", הציע קרעי.