בעוד שבועיים ויום יצוין יום השנה לטבח 7 באוקטובר, אך נדמה כי ישראל מעולם לא הייתה כל כך רחוקה מעסקת חטופים. אומנם המגעים מאחורי הקלעים נמשכים - אך הם לא מובילים לשום מקום. ובינתיים, זמנם של 101 החטופים שעדיין מוחזקים בשבי אוזל, וראש הממשלה בנימין נתניהו אף אמר היום (ראשון) כי לפי המידע העדכני שבידי ישראל, כמחצית מהחטופים בשבי עדיין בחיים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת
נתניהו בוועדת החוץ והביטחון: רק כמחצית מהחטופים בשבי עדיין בחיים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
"אין התקדמות בשבועיים האחרונים - בגלל סינוואר". ג'ון קירבי
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
אותו מידע עדכני, יש לציין, מתבסס על ההערכות שהיו בישראל לפני רצח ששת החטופים במנהרה ברפיח. לפני אותו רצח העריכו בישראל כי כ-57 חטופים בחיים, אך כעת, כאמור, לאחר אותה הוצאה להורג סבורים בישראל כי 50-51 מהחטופים נותרו בחיים.
הדברים של נתניהו נאמרו במהלך דיון סגור בוועדת החוץ והביטחון, שם הוא גם הדף טענות על כך שהוא משבש עסקה. במהלך העיסוק בסוגייה זו יצא ראש הממשלה משלוותו, דפק על השולחן ואמר שהוא רוצה להפריך את "דיווחי הפייק" לפיהם הוא משבש עסקת חטופים והפסקת אש בעזה. לדבריו, גם השליח האמריקני עמוס הוכשטיין אמר את זה בקולו. נתניהו אמר שהסכים לכל תנאי ארה"ב לעסקאות בכל ההצעות, וחמאס סירב.
גם בבית הלבן אישרו כי חמאס מעכב את המגעים, ודובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי "אנחנו לא משיגים התקדמות בשבועיים האחרונים, וזה לא שלא ניסינו - אבל זה לא נראה שסינוואר מוכן בכלל להמשיך לשאת ולתת בתום לב – במיוחד אחרי שרצח שישה חטופים במנהרה – במה שנראה כמו הוצאה להורג". לדבריו, "זה נראה שהוא לא רוצה להתקדם, אבל זה לא אומר שאנו לא מנסים. דברים לא ריאליסטיים עד שהם ריאליסטיים, ולכן הצוות שלנו מדבר עם הישראלים, הקטארים והמצרים כדי לנסות בכל זאת לקדם אותם".
בנוסף, למרות שהבית הלבן הכחיש בשיח עם משפחות חטופים אמריקנים את הדיווח לפיו ממשל ביידן סבור שלא תהיה עסקה לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, מתדרוכים של גורמים שמעורים במגעים לעסקה - עולה מסקנה זהה. לדברי הגורמים, "האמריקנים אימצו אסטרטגיה להאשים רק את סינוואר, כי הם לא רוצים, ולא יכולים, להתעמת עם ישראל - בשל חשש שהדבר יפגע בקמלה האריס ובקול היהודי". בשורה התחתונה, לדבריהם, "האמריקנים לא יצליחו, כי כדי להביא עסקה הם צריכים ללחוץ על נתניהו, וזה ידפוק להם את הקול היהודי - אז הם לא יעשו את זה".
3 צפייה בגלריה
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
חילוקי דעות בישראל לגבי השפעת ההסלמה בצפון על המגעים לעסקת חטופים. זירת חיסול עקיל
(צילום: AFP)
תיעוד הפגיעה הישירה בקריית ביאליק, הבוקר

כמו כן, טענו הגורמים, "נראה כעת שלנתניהו אין אינטרס פוליטי לעשות עסקה, ולא תהיה עסקה בלי שישראל תזוז מפילדלפי או רפיח. ברגע שנתניהו החליט להכניס להסכם את ההתעקשות להישאר בפילדלפי – גם סינוואר הקשיח עמדות, ושני הצדדים עלו על עץ גבוה". למעשה, הסבירו הגורמים, ברגע שנתניהו "טיפס על עץ גבוה" בעניין פילדלפי, סינוואר הקשיח עמדות - והוסיף דרישות הזויות שלא משאירות סיכוי לעסקה. לכן, לטענתם, על שני הצדדים להראות כעת רצון טוב לעסקה.
ובינתיים, המצב בצפון הולך ומתחמם לאחר מתקפת הביפרים, המיוחסת על פי פרסומים זרים לישראל, חיסול איברהים עקיל וצמרת כוח רדואן, ותגובת ארגון הטרור הלבנוני שביצע ירי נרחב לצפון - והשאלה היא איך הדברים ישפיעו על הסיכויים להגיע לעסקת חטופים. בישראל יש מחלוקת בעניין זה, יש מי שסבורים כי הסלמה בצפון היא "הגשמת חלומו של סינוואר שרצה מאז 7 באוקטובר להגיע להתלקחות אזורית וכעת מתקרב לשם". ומנגד, יש בישראל מי שחושב שמול הנחישות הישראלית ו"הורדת הכפפות", סינוואר אולי ירד מהעץ הגבוה שעליו טיפס - ויתגמש.
גורם ביטחוני הבהיר כי "מה שהיה עד כה על הפרק לא עובד, לכן ברור לנו שצריך משהו אחר". לדבריו, "יש קשר ישיר בין הצלחת הפעולות בצפון - לבין הבנת סינוואר שכדאי לו ללכת לעסקה".