נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור במתחם מערכות ההגנה הרב שכבתית של משרד הביטחון
(צילום: לע"מ )

עיתון וול סטריט ג'ורנל דיווח כי שר הביטחון בני גנץ הציג אתמול (יום רביעי) לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן רשימה של הסכמים ביטחוניים שחתמה ישראל עם מדינות שאינן שייכות ל"הסכמי אברהם". בישראל אישרו את הדיווח, ומסרו כי "זה חלק ממה שקורה פה בשנתיים האחרונות, אבל אי אפשר לפרט לגבי מי הן המדינות".
גנץ, שנועד עם ביידן עם נחיתתו בעת שהציג לו את מערכות ההגנה האוויריות של ישראל, גם פירט בפני הנשיא האמריקני מה הם כלי הנשק שאיראן מפיצה לבעלות בריתה באזור, כולל כטב"מים וטילים מונחים.
2 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
ארה"ב תסייע לישראל בפיתוח מערכת הלייזר האווירית. ביידן וגנץ לצד המערכות, אתמול
(צילום: EPA)
בוול סטריט ג'ורנל ציינו גם שהשיחות להקמת ברית הגנה אווירית אזורית משותפת בין ישראל וכמה ממדינות ערב הואטו לאחרונה, על רקע חששות של כמה מהמדינות הערביות שמעורבות בהן. ראש הממשלה יאיר לפיד עצמו סירב להגיב לכך, ואמר כי "אנחנו עובדים על כל הגורמים הרלוונטיים כדי לקדם את הביטחון האזורי, במיוחד כנגד המשטר האיראני".
גנץ, נציין, אמר לאחרונה כי "בתקופה שמאז הסכמי אברהם התקיימו כ-150 מפגשים של אנשי מערכת הביטחון עם מקביליהם במדינות האזור והסכמי אברהם (לא כולל מצרים וירדן, א"א). בנוסף, נחתמו עסקאות בשווי יותר משלושה מיליארד דולר עם מדינות האזור. אנחנו שואפים להמשיך ולהרחיב את מסגרות העבודה הביטחוניות בהובלה אמריקנית, וביקור ביידן במזרח התיכון מסייע בכך".
גורם ביטחוני בכיר אמר כי "איראן מהווה את מעיין אי-היציבות האזורי. לצד הבעיה הביטחונית לישראל ופוטנציאל האיום החמור שלה, היא גם אתגר עולמי ואזורי. אם נספור נפילות של טילים וכטב"מים – נגלה שאיראן פועלת באמצעות שלוחיה יותר מול מדינות המפרץ מאשר מול ישראל. זו עוד סיבה להדק את שיתופי הפעולה האזוריים – גם בהיבטי הגנה אווירית, גם בהגנה ימית וגם בשיתופי פעולה נוספים. ההתאגדות תחת פיקוד המרכז של צבא ארה"ב הצליחה לפתח מתאם אופרטיבי גבוה שהולך ומתפתח".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בביקור מערכת הלייזר ''מגן אור''
בני גנץ בביקור מערכת הלייזר ''מגן אור''
ישנן מדינות שמתעניינות במערכות ההגנה הישראליות. גנץ ומערכת הלייזר "מגן אור"
(צילום: אלעד מלכה)
מדובר במערכת קשרים ביטחונית שמתפתחת בין ישראל למדינות שאינן מקיימות קשרים עמה, שכוללת גם עסקאות ביטחוניות. בין היתר, ישנן מדינות שמתעניינות במערכות ההגנה הישראליות, אך ישנם גם שיתופי פעולה מודיעיניים. לפי דיווחים שונים, ישנם מגעים מתקדמים בנושאים הללו עם סעודיה ועם מדינות נוספות באזור.
בנוסף, ואחרי שאתמול ביידן גילה התלהבות ממערכות הלייזר הישראליות, גורמים רשמיים אישרו לוול סטריט ג'ורנל כי ארה"ב תסייע לישראל בפיתוח מערכת הלייזר האווירית. פיתוח לייזר אווירי הוא דבר מורכב יותר, ובשבילו ישראל תצטרך סיוע אמריקני. גורם ישראלי אמר שישראל בונה על שיתוף פעולה עם האמריקנים כפי שעשתה עם כיפת ברזל ושאר מערכות ההגנה האווירית.
לביידן הוסבר אתמול כי קיימות שתי מערכות לייזר - לייזר קרקעי, "מגן אור" (לייזר רב-עוצמה ליירוט בין היתר של כטב"מים ורקטות), ולייזר אווירי שפיתוחו טרם הושלם.