שירה איסקוב ועו"ד מיקי רויטמן בראיון
(צילום: ניצן דרור, חגי דקל)

גם יותר משנתיים וחצי אחרי שבעלה לשעבר של שירה איסקוב ניסה לרצוח אותה, היא ממשיכה להיאבק למען נפגעי אלימות במשפחה - וכעת היא מקדמת הצעת חוק חדש במטרה למנוע את הזכות להורות ממורשעים בניסיון רצח או רצח של בן משפחה. איסקוב אמרה היום (שלישי) באולפן ynet כי אם החוק יעבור, "זה ייתן הרבה יותר שקט לנפגעים, שלא יצטרכו להתמודד עם הליכים בבית המשפט ועם להביא את הילדים שלהם לכלא".
איסקוב שיתפה שמבחינתה הנושא הזה הוא לא רק תיאורטי, והוא פוגש אותה קרוב לבית - עם בנה ליאון. "גם אחרי שאביעד הורשע בניסיון רצח, הוא עדיין יכול לבקש לראות את ליאון בין כותלי הכלא. אם בית משפט יחליט שאני צריכה להביא אותו, אז אני אהיה מחויבת לעשות את זה", סיפרה. "אני לא יכולה לדבר על דברים שאנחנו עוברים בבית הדין לענייני משפחה, אבל אני נתקלת בקשיים. מקווה שזה יסתיים בטוב".
3 צפייה בגלריה
שירה איסקוב
שירה איסקוב
"רוצה שהורים לא יצטרכו להתמודד עם להביא את הילדים שלהם לכלא". איסקוב
(צילום: גבריאל בהרליה)
עו"ד מיקי רויטמן, חברתה של איסקוב ושותפתה למאבק שמקדמת יחד עימה את הצעת החוק, הסבירה באולפן ynet כי לפי ההצעה הזכות ההורית תישלל "רק לאחר הרשעה ופסק דין חלוט". רויטמן התייחס גם לסעיף השני של ההצעה, ששולל אפוטרופסות מהורה במקרה של עבירה בכוונה מחמירה - זמנית במקרה של אישום ובאופן קבוע במקרה של הרשעה. רויטמן הסבירה כי "בהרבה תיקים של ניסיון רצח הפרקליטות נכנסת להסדר טיעון ואז מורידה את סעיף העבירה לחבלה בכוונה מחמירה. המטרה שלנו היא שאפוטרופסות לא תהפוך להיות שיקול בהסדרי טיעון".
איסקוב התייחסה גם להתפתחות האחרונה בהליכים המשפטיים שמתנהלים נגד בעלה לשעבר אביעד משה. בערעור שהגיש משה לבית המשפט העליון על חומרת העונש שקיבל - 23 שנים בכלא - ביקש להוסיף ראיה חדשה בדמות חוות דעת פסיכיאטרית. בצעד חריג, הוא קיבל את הסכמת העליון לכך. "לא חושבת שזה יעזור לו. הוא אמר שהוא ראה שחור ושאיזה פסיכיאטר חתם לו על זה. הפרקליטות הציגה מאוד יפה שמי שרואה שחור לא יכול לפרט דברים", ציינה איסקוב.
3 צפייה בגלריה
אביעד משה בבית המשפט
אביעד משה בבית המשפט
"כולם מנסים להשתחרר על סעיף נפשי, לא חושבת שזה יילך". אביעד משה בבית המשפט, בשבוע שעבר
(צילום: שלו שלום)
חוות הדעת הפסיכיאטרית תועבר לעיון הרכב השופטים, ומשקלה, אם בכלל, יקבל ביטוי בפסק הדין. סנגוריו של משה טענו בדיון כי הוא לא נבדק בידי פסיכיאטר לאורך כל ההליך. "האיש פעל כרובוט, על אוטומט. האיש זעק 'תנו לי להיבדק על ידי פסיכיאטר, כי גם לי אין הסבר לאיזה חיה הפכתי להיות'", אמר סנגורו עו"ד ירון בן יוסף. על כך העירה איסקוב כי "זה מה שכולם מנסים, לצאת על סעיף נפשי. לא חושבת שזה יילך".
החוק הקיים, שקודם גם הוא בעקבות הסיפור של איסקוב ובו היא מנסה לתקן כעת את הפרצות, הורה שהורשע ברצח או בניסיון לרצח בן משפחה, או במקרה שאנס או ביצע מעשה סדום באחד מילדיו - האפוטרופסות שלו תישלל ממנו באופן קבוע. עם זאת, הוא לא קובע כאמור שלילת הזכות להורות ולא שלילת אפוטרופסות במקרה של חבלה בכוונה מחמירה.
3 צפייה בגלריה
 שירה איסקוב עם חברות הכנסת קטי שטרית ופנינה תמנו שטה
 שירה איסקוב עם חברות הכנסת קטי שטרית ופנינה תמנו שטה
"יש נכונות מחברי כנסת מכל הצדדים". איסקוב ורויטמן עם שטרית ותמנו שטה
(צילום: לשכת חברת הכנסת פנינה תמנו באישור הדר גיל-עד)
הצעת החוק כבר הוגשה לכנסת לקריאה טרומית בשיתוף עם חברות הכנסת פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) וקטי שטרית (הליכוד). "כיף לי לראות שיש נכונות מחברי הכנסת מכל הצדדים, שמסתכלים על החוק הזה כעשייה לטובת הכלל ולא ימין ושמאל. יש עוד הרבה מה לשנות ומה לשפר, אבל אני חושבת שזו תחילתה של דרך", ציינה אתמול איסקוב.
היא הוסיפה כי תיקון החוק הגיע מתוך ההבנה שמשה יכול לבקש לראות את בנם המשותף. "במצב כיום החוק לא חושב על הילד", אמרה, "הבן שלי לא ראה אותו כבר שנתיים וחצי, הוא מאוד חושש מהעניין הזה. להכניס אותו לכותלי הכלא בגיל כל כך צעיר אחרי מה שאבא שלו עשה, לא בא בחשבון. במיוחד שכל המטפלים שלו מתנגדים לכך נחרצות, הם אומרים שזה יחזיר אותו אחורה ויעשה לו עוד יותר רע. הוא התקדם כל כך יפה. אני לא רואה סיבה לעשות את זה, אלא אם כן זה יבוא ממנו מתישהו".