הנשיא הנבחר של איראן, מסעוד פזשכיאן, הבטיח היום (שבת) כי הוא יהיה הנשיא של כל אזרחי הרפובליקה האיסלאמית – וימשיך את דרכו של הנשיא הקודם איברהים ראיסי, שנהרג בהתרסקות מסוק. בארה"ב, יריבתה הגדולה של איראן, הגיבו הערב לבחירות לנשיאות ואמרו כי הן "לא היו חופשיות או הוגנות", ולא יובילו לשינוי מהותי בדרכה של טהרן.
פזשכיאן, ששייך למחנה הרפורמיסטי באיראן, ניצח בסיבוב השני של הבחירות את סעיד ג'לילי – שנחשב לקיצוני ממנו, ומי שהיה לפי הדיווחים המועמד המועדף על המנהיג העליון עלי חמינאי. פזשכיאן, חבר פרלמנט ומנתח לב בעברו, נבחר לנשיאות כשנה אחרי שאיראן דיכאה את "מחאת החיג'אב" שסחפה את המדינה. גל ההפגנות ששטף את איראן היה הגדול מאז המהפכה ב-1979.
3 צפייה בגלריה
מסעוד פזשכיאן נשיא איראן ה חדש
מסעוד פזשכיאן נשיא איראן ה חדש
הנשיא החדש של איראן
(צילום: Hossein Sepahvand/Office of the Iranian President via Getty Images)
בקמפיין הבחירות הצהיר פזשכיאן כי ברצונו לחלץ את איראן מהבידוד הבינלאומי ומהסנקציות שהוטלו עליה. פזשכיאן הבטיח שאם ייבחר לנשיא הוא ישפר את היחסים של המערב ויחזיר את איראן להסכם הגרעין. יש לציין כי לאור העובדה שבאיראן המילה האחרונה שמורה למנהיג העליון חמינאי, לא ברור עד כמה פזשכיאן יצליח לקיים את הבטחות הבחירות שלו.
בנאום שנשא במאוזוליאום של רוחאללה חומייני, אבי המהפכה האיסלאמית, אמר הנשיא החדש: "אני מתחייב בפני חמינאי שנמשיך את דרכם של הקדושים (הכוונה לראיסי והרוגי המסוק). בבחירות לא הבטחתי הבטחת שווא ולא שום דבר שאני לא יכול לקיים. אני לא משקר. מאז המהפכה חלפו שנים רבות, שבהן הבטחנו הבטחות ונכשלנו בהגשמתן. זו הבעיה הכי גדולה שלנו".
3 צפייה בגלריה
מסעוד פזשכיאן
מסעוד פזשכיאן
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
"הדבר הראשון שעשיתי אחרי פרסום התוצאות היה להודות לחמינאי, כי ללא חכמת המנהיג הזה לא היינו מגיעים לכאן. אנו עומדים בפני מבחן קשה, יש לנו אתגרים ומשברים שעלינו להתמודד איתם. ננסה להתיר את הקשרים זה אחר זה, בפיקוח חמינאי".
קודם לכן כתב הנשיא בטוויטר: "אזרחי איראן היקרים, הבחירות נגמרו, וזו תחילת העבודה המשותפת שלנו. דרך קשה לפנינו, והיא תוכל להיות חלקה רק עם שיתוף הפעולה, האמפתיה והאמון שלכם". הוא הבטיח לאיראן כי לא ינטוש אותם. "ואתם, אל תנטשו אותי", כתב להם.
3 צפייה בגלריה
מסעוד פזשכיאן נשיא איראן ה חדש
מסעוד פזשכיאן נשיא איראן ה חדש
(צילום: Hossein Sepahvand/Office of the Iranian President via Getty Images)
במחלקת המדינה האמריקנית נשאלו על הבחירות באיראן ואמרו כי "הן לא היו חופשיות או הוגנות", וציינו כי "מספר משמעותי של איראנים כלל לא השתתף בהן". מתנגדי משטר קראו להחרים את הבחירות באיראן. שיעור ההצבעה בסיבוב השני שהיה שלשום עמד על כ-50%.
במחלקת המדינה הוסיפו כי לארה"ב "אין ציפיות שהבחירות האלה יובילו לשינוי מהותי בדרכה של איראן", גם בנוגע לזכויות האדם של אזרחי הרפובליקה האיסלאמית. "כפי שהמועמדים אמרו בעצמם - המדיניות האיראנית היא של המנהיג העליון", סיכמו בממשל האמריקני.