ארגון הטליבאן טען היום (חמישי) כי טרם מצא את גופתו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי, שחוסל בסוף החודש שעבר בקאבול, בירת אפגניסטן, על ידי ארה"ב. "החקירה עודנה נמשכת", אמר דובר הארגון זביהוללה מוג'אהיד.
2 צפייה בגלריה
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
מנהיג אל-קאעידה א-זוואהירי. עבר לקאבול בתחילת השנה
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
תמונות שבהן נראה לכאורה ה בית ב קאבול אפגניסטן שבו חוסל מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
תמונות שבהן נראה לכאורה ה בית ב קאבול אפגניסטן שבו חוסל מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
הבית שבו לכאורה חוסל א-זוואהירי. הטליבאן טען: "לא ידענו שהוא שם"
א-זוואהירי נהרג מתקיפת מל"ט לאחר שגורמי מודיעין אמריקנים איתרו אותו מוקדם יותר השנה בבית בקאבול, שבו התחבא עם משפחתו. גורמים אמריקנים חשפו כי א-זוואהירי עבר לקאבול לפני כמה חודשים – ככל הנראה לאחר שחש ביטחון רב יותר לפעול שם עם עלייתו לשלטון של הטליבאן באוגוסט אשתקד, בעקבות נסיגת הצבא האמריקני מהמדינה.
ימים ספורים לאחר חיסולו של א-זוואהירי, הכחיש הטליבאן כי ידע שמנהיג אל-קאעידה הסתתר בבירת אפגניסטן. "אין לנו כל מידע על כך שהוא הגיע לקאבול או התגורר שם", נמסר בהצהרה של הארגון.
בלילה שבו הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על חיסולו של א-זוואהירי, אמר בכיר בקהילת המודיעין האמריקנית כי וושינגטון וידאה באמצעות צוותי קרקע של ה-CIA וסיור אווירי שא-זוואהירי אכן נהרג. עם זאת בכיר בממשל האמריקני אמר אז כי "אפס" כוחות אמריקניים היו על אדמת קאבול בזמן המבצע – ככל הנראה רמז לכך שארה"ב נעזרה במשתפי פעולה אפגנים.
ממרפסת הבית הלבן: הנשיא ביידן מכריז על חיסול א-זוואהירי
(מתוך יוטיוב)

א-זוואהירי היה במשך שנים סגנו של מייסד אל-קאעידה אוסמה בן לאדן ונחשב באותה עת לאסטרטג הראשי של ארגון הטרור. הוא היה מבין מתכנניה הראשיים של מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה – פיגועי 11 בספטמבר שבהם רצחו מחבלי אל-קאעידה 2,977 בני אדם על אדמת ארה"ב. בן לאדן עצמו חוסל בפשיטת קומנדו על הבית שבו הסתתר בפקיסטן במאי 2011, אך א-זוואהירי המשיך לחמוק מהזרוע הארוכה של ארה"ב ב-11 השנים שחלפו מאז ולהנהיג – אם כי בצורה מבוזרת בהרבה מקודמו – את ארגון הטרור האיסלאמיסטי.
הטליבאן, יצוין, הבטיח במסגרת הסכם השלום שחתם מול ארה"ב ב-2020, בתקופת הנשיא דונלד טראמפ, שלא לאפשר לאל-קאעידה להתבסס מחדש באפגניסטן כפי שעשה בתקופת שלטונו הקודמת בין השנים 1996 ו-2001 – שלטון שממנו הופל במלחמה ארוכת השנים באפגניסטן, שאליה יצאה ארה"ב בתגובה לפיגועי 11 בספטמבר.
עם עלייתו המחודשת לשלטון אשתקד ניסה הטליבאן להציג לעולם פנים מתונות יותר, בין השאר כדי לזכות בהכרה בינלאומית ובסיוע כספי הנחוץ לו כל-כך, אך מאז הפר את הבטחותיו השונות ובין היתר חידש את מדיניותו הנוקשה והאכזרית כלפי נשים.