רגב מציגה את רפורמת התעריפים: "לעודד שימוש בתחבורה הציבורית"
(צילום: גיל יוחנן)

שרת התחבורה מירי רגב כינסה אתמול (שלישי) מסיבת עיתונאים במשרדה בה ביקשה להציג את השינויים שהיא ואנשיה מתכננים לעשות בתוכנית "דרך שווה" של השרה הקודמת מרב מיכאלי, ונוגעת לתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. במשך כמחצית השעה פירטה רגב את השינויים שהיא מציעה לעשות בתוכנית הקיימת ואף ציינה כי על פי הערכות משרדה התוכנית החדשה תעלה כ-740 מיליון שקלים בשנה, אך כעת מתברר כי התוכנית כלל לא תואמה מול משרד האוצר.
כאשר השרה נדרשה לענות לשאלת ynet שנגעה ללוח הזמנים של התוכנית והמקורות התקציביים שלה, היא ניסתה להתחמק וטענה כי אין תאריך יעד. עם זאת רגב ציינה כי היא ככל הנראה תצא לפועל אחרי העברת התקציב הקרוב.
4 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
לא דנה על הרפורמה מול האוצר, גורמים במשרד הגיבו: "אין מקור תקציבי כרגע"
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד בטרם הצגת התוכנית, היא שלחה מסרים לפקידי האוצר וטענה כי הם צריכים לתת כסף למען התחבורה הציבורית. כעת מתברר כי רגב לא הגיעה למסיבת העיתונאים רק כדי לחלוק את חזונה בכל הקשור לתחבורה ציבורית, אלא גם כדי להעביר מסר למשרד האוצר: תפתחו את הכיס. "אני אומרת באופן ברור וחד גם לפקידי האוצר - מי שרוצה לעודד תחבורה ציבורית צריך לשים על זה כסף, וזה יחזור למשק כהשקעה. אנחנו מבינים שהיום 35 מיליארד שקל מתבזבזים בשנה בגלל הפקקים".
התקציב השנתי שמציגה רגב לתוכנית עולה בכמה מאות מיליוני שקלים יותר מהתוכנית הקיימת של מיכאלי, זאת בעיקר בשל העובדה שהיא מעניקה יותר הטבות לאוכלוסיות שונות ומכאן גם אולי השם שניתן לה הבוקר: "צדק תחבורתי". עם זאת, גורמים באוצר אמרו ל-ynet אמש כי לא בדיוק ברור מהיכן יושג התקציב למימושה.
בניגוד לתוכנית שבשעתו הציגה מיכאלי, שאולי הפתיעה את האזרחים אך נעשתה בשיתוף פעולה מלא עם שר האוצר דאז אביגדור ליברמן (שאף נכח במסיבת העיתונאים בזמנו, ר"ר), מסיבת העיתונאים אתמול תפסה את אנשי האוצר בהפתעה גמורה. במשרד האוצר סיפרו אמש כי הם לא היו בסוד העניינים, בוודאי שלא היו דיונים עימם בנושא, וכי הם התבשרו על מסיבת העיתונאים רק כשהוכרזה, פחות מיממה לפני שהתקיימה.
4 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
"הרפורמה הנוכחית לא תואמה עם משרד האוצר"
(צילום: עמית שאבי)
"הרפורמה הנוכחית עליה הודיעה היום שרת התחבורה לא תואמה עם משרד האוצר, ונכון לעכשיו אין לה מקור תקציבי", קבע אמש גורם בכיר במשרד בשיחה עם ynet. במשרד האוצר מאמינים כי כבר בימים הקרובים, במסגרת דיוני התקציב, יציבו אנשי משרדה של רגב את התוכנית הזו בראש סדר העדיפויות שלהם לקראת התקציב הקרוב. "באופן טבעי, בתקופה הזו של ההיערכות להגשת תקציב המדינה לאישור הממשלה מתנהלים דיונים תקציביים בין משרד האוצר לכל משרדי הממשלה, בשאיפה להיענות עד כמה שניתן לרצונותיהם של שרי הממשלה ולאפשר להם לממש את מדיניותם. הכול תוך שמירה על מסגרות התקציב והאחריות הפיסקלית שאנו נדרשים לה תמיד, ובפרט בתקופה כלכלית מאתגרת זו, ותוך קביעת סדרי עדיפויות לאומיים".

ביקורת גם בענף התחבורה

הביקורות על השינויים שמציעה השרה רגב אינם מגיעים רק ממשרד האוצר, גורמים בענף התחבורה הביעו אמש ביקורת על סעיף ספציפי בתוכנית - הנחה של 33% שאמורה להינתן לבני 18 עד 26. רגב אמנם אמרה היום כי הסיבה מאחורי הסעיף היא להרגיל את הצעירים לנסוע בתחבורה ציבורית, אם כי יש כאלה שרואים זאת כקריצה של רגב לעבר החרדים. זאת בשל העובדה שלמעשה ההנחה ניתנת גם לאברכים שבדרך כלל נעים סביב גילים אלו.
גורם בענף התחבורה אמר אמש ל-ynet כי "מדובר במילים מכובסות שכנראה מסתירות הבטחה קואליציונית של רגב לתת הנחה לאברכים ובני ישיבות. אמנם התוכנית עדיין לא מתוקצבת, אבל ברור שאם התוכנית תעבור כפי שהיא זה יהיה על חשבון דברים אחרים כגון תדירות הקווים".
4 צפייה בגלריה
קו 19 של אגד בירושלים
קו 19 של אגד בירושלים
בענף מאשימים את רגב במניעים פוליטיים. היא הגיבה: "נועד לתמרץ שימוש בתחבורה ציבורית"
(צילום: גיל יוחנן)
קודמתה של רגב בתפקיד, השרה לשעבר מיכאלי, ניצלה גם היא את ההזדמנות כדי לבקר את השינויים שמציעה רגב. בפוסט בפייסבוק טענה כי מדובר ב"שחיתות שלטונית במיטבה". "במשך למעלה מעשור נוסעות ונוסעי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ - גם בפריפריה - מימנו בכספם הדל הטבות וקומבינות לערים חרדיות ולהתנחלויות. אתם ואתן שילמתם על מחיר נסיעה בתחבורה הציבורית מחיר כפול מהמחיר שהם שילמו. למה? ככה. שחיתות וקומבינה. רפורמת 'דרך שווה' - כשמה כן היא - רפורמה שיצרה מחיר שוויוני, זול ומשתלם לכולן ולכולם. לחילונים ולדתיים. לבנות העיר ולבני הכפר. לערבים וליהודים. תחבורה ציבורית משתלמת לכולנו. והרבה יותר ממנה".
לדבריה, "מירי רגב מבטלת את הרפורמה הזו ומחזירה את השחיתות והקומבינות. אתן ואתם - גם בפריפריה - תשלמו מחיר מלא ותממנו את ההטבות לערים והמגזרים שמקורבים לשלטון".
ממשרד התחבורה והשרה רגב נמסר אמש בתגובה: "כפי שהציגה השרה רגב היום, הנושא התקציבי ידון במסגרת דיוני התקציב לשנים 2024-2023 ותפעל בין היתר מול שר האוצר לתקצב את המהלך החברתי-תחבורתי החשוב".
"באשר לתעריף הצעירים, יודגש כי כיום נהנים ילדים ונוער עד גיל 18 ל-50% הנחה בתעריפי התחבורה הציבורית, מתוך הבנה שילדים עדיין תלויים כלכלית בהוריהם. משרד התחבורה סבור כי גם צעירים רבים עד גיל 26 עדיין לא מבוססים מספיק כלכלית וההטבה נועדה לייצר רצף של הטבות לאוכלוסייה הצעירה, ולתמרץ אותם לבחור בתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, בחירה שעשויה ללוות אותם בהמשך חייהם ולצמצם כך את הגודש בכבישים. הטבה זו מצטרפת למעשה לנסיעה חינם הנהוגה כיום לחיילים (גילאי 18-21) ולהטבה המתוכננת להקנות נסיעה חינם למשך שנה לחיילים משוחררים".
פורסם לראשונה: 22:42, 07.02.23