הפרקליטות הצבאית החליטה, ברגע האחרון, כי המחבל שרצח את יוחאי אבני (40) בדירתו בגבעון החדשה שבבנימין יואשם בכך שעשה זאת "בשל היותו של המנוח יהודי". המניע הלאומני צורף לכתב האישום שעות לפני הגשתו הבוקר לבית הדין הצבאי במחנה עופר. בכך קבעה הפרקליטות - לראשונה אחרי 51 ימים - שמדובר היה בפיגוע, אחרי לחצים שהפעילה המשפחה והפרסומים בנושא ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
בכתב האישום מיוחסת לרוצח - פעיל החמאס איברהים מנסור - עבירה של גרימת מוות בכוונה (עבירה שמקבילה לרצח בדין הצבאי). השופט הצבאי רס"ן ברק טמיר הורה להשאיר את הנאשם במעצר עד 11 בספטמבר לפחות, וציין: "כתב האישום מתאר כיצד החליט הנאשם להיכנס לגבעון החדשה ביודעו כי מדובר ביישוב שבו מתגוררים יהודים בלבד, ולאחר מכן פעל לשם גרימת מותו של המנוח. כתב האישום מתאר כיצד בוצעו המעשים וכיצד דקר הנאשם את המנוח ב-66 דקירות".
ניצן אבני, אחותו של יוחאי שנרצח בפיגוע, הבוקר בבית המשפט הצבאי
(צילום: גיל יוחנן)

4 צפייה בגלריה
יוחאי אבני ז"ל והמחבל מנסור איברהים
יוחאי אבני ז"ל והמחבל מנסור איברהים
יוחאי אבני ז"ל והמחבל מנסור איברהים
(צילום: לירן תמרי, באדיבות המשפחה)
אתמול, נזכיר, נודע ל-ynet כי בבדיקת פוליגרף שנערכה לרוצח הוא נשאל האם תכנן את הרצח קודם לביצועו. הוא נמצא דובר שקר כשהשיב על שאלה זו בשלילה. בגרסתו בחקירות טען כי מדובר בפריצה לדירה שהסתבכה וכי לא תכנן את הרצח, שאירע בחודש שעבר. עוד עולה מממצאי החקירה כי מנסור הסתובב ביישוב כשהוא חמוש בסכין זמן קצר לפני הרצח. המכון לרפואה משפטית קבע כי אבני נדקר 66 פעמים בכל חלקי גופו.
אזהרה: פרטי האישום קשים לקריאה
הפיגוע האכזרי התרחש ב-7 ביולי. בכתב האישום מתוארת בצורה קשה ביותר השתלשלות האירועים. לפי האישום, מנסור ניסה תחילה לפרוץ ליחידת הדיור בקומה השנייה בבניין דרך גרם המדרגות, אך כיוון שהדלת הייתה נעולה הוא טיפס על הגג ונכנס ליחידת הדיור דרך החלון. יוחאי ז"ל - שהיה לוחם שב"ס - ישן באותה עת במיטה. המחבל הבחין בו ישן אך נכנס בכל זאת, וכשיוחאי התעורר בשלב מסוים - בין השניים פרץ מאבק שבמהלכו ניסה יוחאי להגן על עצמו וגם צעק.
לפי כתב האישום, "הנאשם החליט לגרום למותו של המנוח, ותקף אותו באכזריות רבה, גם בשל היותו יהודי, ועל מנת להביא למותו". נכתב כי בזמן שיוחאי ניסה להגן על עצמו, המחבל מנסור חבט בראשו בחוזקה עם אגרטל שהוצב סמוך למיטה - בעוצמה כזו שגרמה לאגרטל להתנפץ לחלקים רבים. "הנאשם חבט במנוח באמצעות כיסא מספר פעמים עד שהכיסא נשבר מעוצמת המכות", נכתב עוד.
4 צפייה בגלריה
יוחאי אבני לוחם שב"ס שנרצח בדירתו
יוחאי אבני לוחם שב"ס שנרצח בדירתו
יוחאי אבני ז"ל, עם כלב שב"ס
(באדיבות המשפחה)
ריאיון עם ניצן, אחותו של יוחאי, שקדם להחלטת הפרקליטות
( צילום: ירון ברנר)

כאמור, לפי האישום מנסור רצח את יוחאי ב-66 דקירות - באמצעות שתי סכינים שונות. אחת הסכינים, כך נכתב, היא בעלת להב באורך של 18.5 ס"מ - ואותה מצא המחבל במטבח הדירה. באישום מפורט בצורה מזעזעת מספר הפעמים שבהן נדקר יוחאי בכל אחד מאזורי גופו: "הנאשם דקר את המנוח כתשע פעמים בראשו, כתשע פעמים בצווארו, כעשר פעמים בחזהו, כפעם אחת בבטנו, כעשרים פעמים בגבו, כחמש פעמים בגוו, כפעמיים בעכוזו, כפעם אחת בכתפו, כפעם אחת בזרועו, כפעם אחת בכף ידו וכשבע פעמים בירכו. מרבית הדקירות בוצעו באמצעות הסכין או באמצעות סכין בגודל דומה".
"לבסוף", נכתב, "נעץ הנאשם את הסכין בצווארו של המנוח, בצידו הימני-אחורי, והחדיר אותה לעומק צווארו עד אשר להב הסכין יצאה מצידו השמאלי-קדמי של הצוואר. כל זאת, עשה הנאשם בשל היות המנוח יהודי ועל מנת לגרום למותו ולהימלט מהמקום".

הצית חפצים עם הבושם שגנב

אחרי הרצח הצית המחבל את הדירה. לפי האישום הוא גנב תחילה כמה חפצים - מחשב נייד, שעון חכם, אולר ושני בשמים - והכניס אותם לתוך תיק שמצא במקום. הוא שטף את הדם מהכפפות שהיו על ידיו, ואז הצית כאמור את הדירה: "לצורך כך, הוציא הנאשם את בגדיו של המנוח מארונות הדירה והחל להניחם במערום סמוך למיטה ולגופתו של המנוח. על הבגדים פיזר הנאשם נייר טואלט והצית אותם בעזרת מצית שמצא בדירה".
זירת הפיגוע בגבעון החדשה
(צילום: דוברות המשטרה)

הוא נמלט דרך דלת הכניסה ונעל אותה מבחוץ עם המפתחות שגנב. "הנאשם עזב את המקום בעוד האש החלה לאכל את הדירה, והחל לברוח בין חצרות הבתים עד אשר הגיע לנקודה בחומה המקיפה את היישוב ממנה נכנס. בשלב זה, היו בגדיו של הנאשם מגואלים בדמו של המנוח. הנאשם טיפס בחזרה על החומה, יצא מן היישוב ונמלט במהירות בחזרה אל רכבו".
הוא נסע אל שטח פתוח בהרים באזור בית דקו, ושם פשט את בגדיו ונותר רק בתחתונים. את הבגדים הניח בערימה עם החפצים שגנב מהדירה - מלבד אחד הבשמים. "על הערימה הניח הנאשם קרטון שמצא במקום. אז, התיז הנאשם על הערימה את אחד מהבשמים שגנב, והצית אותה", נכתב באישום. הוא נסע חזרה לביתו, ניקה את הרכב מכתמי דם והמשיך בשגרת חייו - עד שנעצר שלושה ימים לאחר הרצח, ב-10 ביולי.
גופתו של יוחאי ז"ל אותרה רק למחרת הרצח, ב-8 ביולי, אחרי שלא הגיע לעבודה וחבריו הגיעו לביתו כדי לברר את מצבו. השריפה עצמה לא זוהתה כיוון שהמחבל סגר את החלון וכך לא נכנס חמצן שאפשר לה להתפשט. כוחות ההצלה, כך נכתב באישום, נאלצו לפרוץ את הדירה ומצאו את הגופה במצב ריקבון: "עוד הבחינו כי כלל הדירה נחרכה מהאש אותה הצית הנאשם".
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח, גבעון החדשה
זירת הרצח, גבעון החדשה
זירת הרצח בגבעון החדשה, ביולי
(צילום: שלו שלום )
עו"ד רן רוכברגר, שמייצג את בני המשפחה, מסר: "המשפחה מרגישה הבוקר הקלה גדולה, מברכת על כתב האישום שהוגש ומודה על הקשב מצד התביעה הצבאית לטיעונים שהוצגו בפניה. כתב האישום שהוגש הבוקר עומד באופן ברור על המניע הלאומני לרצח שביצע המחבל השפל שנטל את חייו של יוחאי אבני ז"ל, ויש בכך משום נחמה למשפחה השכולה".

האחות: "המחבל לא רק רצח אלא גם התעלל"

אחותו של יוחאי, ניצן, אמרה הבוקר עם הגשת כתב האישום: "אנחנו רוצים לברך בעצם על ההחלטה של הפרקליטות שלפיה המניע הוא מניע לאומני. המחבל הזה ייקרא מחבל כפי שהוא. אנחנו רוצים באמת לברך על זה, האמת יצאה לאור. אמנם את יוחאי שלנו אף אחד לא יוכל להחזיר - אבל יש פה איזושהי הקלה, שיש פה צדק במדינת ישראל. וזה חשוב לי, חשוב לנו כמשפחה וחשוב לנו למדינת ישראל".
לדבריה, "איבדנו את היקר לנו מכל. יוחאי היה איש כל-כך כל-כך טוב. עם נתינה אינסופית. איבדנו אובדן ליקום הזה. ככל שעברו הימים, גילינו בעצם את מעשה השנאה הכל-כך נוראית שבעצם ביצע המחבל, מעשה הטרור, ולפני יומיים גם גילינו שהוא נדקר 66 דקירות. 66 דקירות לפחות. לא רק באיברים חיוניים. אלא גם באיברים בכלל הגוף, לא רק לרצוח אלא גם להתעלל. לאחר מכן הוא בעצם שורף את הכול".
4 צפייה בגלריה
משפחתו של לוחם הכליאה יוחאי אבני ז״ל קיבלה את השרשרת שלו
משפחתו של לוחם הכליאה יוחאי אבני ז״ל קיבלה את השרשרת שלו
ניצן, אחותו של יוחאי ז"ל
(צילום: לירן תמרי)
היא הוסיפה: "אנחנו בטוחים שהצדק איתנו. זה היה מאבק קשה מנשוא, שעלה מחירים גבוהים, אבל זה המאבק שלנו, שלנו כמדינה, שלנו כיהודים, עם היסטוריה כל-כך קשה. אבא שלי הוא בן לניצולי שואה, שכל משפחתו נרצחה ונשרפה באושוויץ. אני נכדה לניצולי שואה, גם ניב בעלי, אנחנו נעשה הכול על מנת שבמדינת ישראל נוכל ללכת לישון בשקט, להרדים את הילדים שלנו בלילה ולא לפחד שמחבל יגיע ויבצע גם בנו פשעי שנאה, פשעי טרור. לא יכול להיות מצב כזה. אנחנו נעשה הכול. וגם הפרקליטות, מדינת ישראל תהיה איתנו, כי אין לנו אפשרות אחרת. אנחנו ביחד. וכמו שיוחאי אמר, בסרטון שלו: עם ישראל חי".