לראשונה זה ארבעה חודשים: רקטות נורו בצהריים (ראשון) לעבר שורת יישובים במרכז הארץ ובאזור השרון. בין היתר אזעקות הופעלו בתל אביב, הוד השרון, פתח תקווה, רעננה - ובהרצליה אף תועדה נפילת רסיס. זמן קצר לאחר מכן חמאס מסר כי "ירינו מטח גדול לעבר תל אביב".
ממד"א נמסר כי אישה בת 52 ואישה נוספת בת 30 נפצעו באורח קל, לאחר שנחבלו בדרכן למרחב המוגן בהרצליה. עוד נמסר כי מספר בני אדם לקו בחרדה. בהמשך מסרה המשטרה כי רקטה נפלה בשטח פתוח סמוך לכפר סבא, ובתיעוד מהמקום נראה מכתש שנוצר בעקבות הנפילה. גם בקיבוץ יקום אותרה נפילה בשטח פתוח. בתוך כך, בעיריית רמת גן הורו על פתיחת מקלטים.
תיעוד: נפילת רסיס יירוט מעל הרצליה
(צילום: מיכאל זילבר)

הכותרת
חמאס לא מובס ובלי רוח גבית מהאג | אבי יששכרוף
29:08
לאחר המטח: מכתש נוצר באזור כפר סבא

פגיעת רסיס בבית בהרצליה

בהרצליה רסיס פגע בבית וגרם לנזק כבד. אחד הדיירים תיעד את הנזק, ואמר "תראה מה קרה לבית. זה נפל מטר מחדר השינה שאני ישן בו. איזה השגחה". בסרטון התיעוד אמרה דיירת אחרת כי "עמדנו לרדת למקלט כשהרסיס נפל לחדר". מהמשטרה נמסר כי אחת הנשים שנפצעו בדרכן למרחב המוגן שהתה בבית שנפגע מרסיס.
נרקיס בצלאל, שביתה נפגע, סיפרה כי "הייתה אזעקה, ואחרי שהפסיקה עמדנו עוד כמה דקות. אחרי זה נכנסתי לסלון לראות בטלוויזיה מה קרה - ופתאום שמעתי בום חזק בחדר, מהתקרה נכנס. כל הרצפה המתלאה, פתאום נהיה כמו עשן. אבק יצא מהחדר, הכול נהרס". בתה, אורנה, אמרה: "אחרי היירוטים הן יצאו שנייה לשתות. המטפלת שלה נפגעה ולקחו אותה לבית חולים".
5 צפייה בגלריה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
ההרס בבית בהרצליה
(צילום: קובי קואנקס )
5 צפייה בגלריה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
הבית בהרצליה שנפגע מרקטה
(צילום: קובי קואנקס )
בעקבות הירי הרקטי פיצוצים נשמעו במרכז הארץ, ותושבים דיווחו על "בהלה ובומים חזקים". לוחמי כיפת ברזל יירטו בהצלחה חלק מהרקטות, ששוגרו ככל הנראה מרפיח, ממרחק של פחות מקילומטר מכוחות צה"ל.
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מוסיף כי הרקטות ששוגרו בהפתעה כמטח מרפיח נועדו ככל הנראה להשיג שלוש מטרות. ראשית, להפתיע את מערך יירוט הטילים, לחדור אותו ולגרום לנפגעים או לנזק בעומק ה"בטוח" של המדינה. גם אם אין נפגעים או נזק עצם הירי הזה נחשב בחמאס ל"הישג" חשוב במלחמת התודעה וכמכה מוראלית לאזרחי ישראל.
בנוסף, עצם השיגור של מטח טילים ארוכי טווח יחסית אמור להוכיח לאזרחי ישראל שחמאס עוד ניצב על הרגלים אחרי כשמונה חודשים של לחימה, ולכן אין עוד טעם להמשיך לנסות למוטט אותו צבאית. המטרה השלישית קשורה בעובדה שכוחות צה״ל הולמים ברפיח, מתקרבים כנראה למשגרים ולמחסני הרקטות, וחמאס רוצה להשתמש בהם רגע לפני שצה״ל לוקח לו אותם.
בכל מקרה זו הוכחה ברורה שעד שלא יפורק חמאס ברצועה מרוב יכולותיו הצבאיות, אזרחי ישראל לא יוכלו ליהנות ממידה סבירה של ביטחון. גם אחרי שיכרע חמאס צה״ל צריך להיות מסוגל למנוע ממנו לשקם מחדש את כוחו.
5 צפייה בגלריה
יירוט מעל הוד השרון
יירוט מעל הוד השרון
יירוט מעל הוד השרון
(צילום: סיני דודפור)
5 צפייה בגלריה
רסיס של יירוט מעל הרצליה
רסיס של יירוט מעל הרצליה
רסיס נפל בשטח פתוח בהרצליה
(סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
5 צפייה בגלריה
רסיס של יירוט מעל הרצליה
רסיס של יירוט מעל הרצליה
רסיס של יירוט בהרצליה
(סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
מיד לאחר המטח פרסם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחשבון הרשת החברתית ה-X שלו: "רפיח! בכל הכוח!". בהמשך שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "מדינת ישראל לא יכולה לקבל ירי על תושבי שדרות והעוטף. ‏לא יכולה לקבל ירי על המרכז. ‏לא יכולה לקבל שחמאס מחזיק בחטופינו. ‏לא יכולה לקבל שהחמאס עוד חי ובועט.
"‏הכניסה לרפיח חשובה מאד, דחפתי לכך והתגובה של חמאס בירי למרכז נובעת מכך שהם בלחץ, הם מרגישים את הלחץ הצה״לי על הצוואר. כיבוש רפיח כולו, בכל הכוח - עכשיו, ושליטה מלאה של צה״ל בכל רצועת עזה. רק כך נשיב את הביטחון, רק כך נשיב את החטופים".
עם זאת, רק הבוקר פורסם כי צה"ל דילל כוחות במזרח רפיח - וחטיבת גבעתי יצאה הלילה מהאזור שבו פעלה בפאתיה המזרחיים של העיר, אחרי שבית הדין הבינלאומי קבע כי ישראל חייבת לפתוח את המעבר.
יציאת גבעתי מהעיר הדרומית ברצועה מגיעה על רקע הדיווחים כי ישראל תאפשר את פתיחתו מחדש של מעבר רפיח על-ידי הצבא המצרי מצידו הדרומי של המעבר, לטובת הכנסה נוספת של סיוע הומניטרי, ובהתאם יורחקו כוחות מהאזור.