נדמה ששר החוץ ישראל כ"ץ הצליח להביך ביממה החולפת את שרי החוץ של צרפת ובריטניה, שהגיעו לביקור בזק בישראל "בניסיון למנוע הסלמה אזורית", כלשונם. במהלך הפגישה המשולשת כ"ץ אמר כי הוא "מצפה" שבמקרה של מתקפה איראנית, המדינות יצטרפו לקואליציה בהובלת ארה"ב לא רק בהגנה, אלא גם בהתקפה - בשטח איראן.
מאז נשאלו בכירים בשלוש המדינות - ארה"ב, צרפת ובריטניה - האם אכן יצטרפו גם לתקיפה או שיסתפקו בסיוע הגנתי. בפריז ובלונדון ניסו להנמיך את רף הציפיות מהן - ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה אמר במסיבת עיתונאים שכינס בירושלים כי "זה יהיה לא הולם לדון בפעולת גמול ישראלית", בזמן המגעים לעסקה והפסקת אש.
פגישת שרי החוץ, אתמול
(צילום: יוסי פונס לע"מ)

1 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש עם שר החוץ הצרפתי סטפן סזו'רנה ומזכיר החוץ הבריטי דיוויד לאמי
שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש עם שר החוץ הצרפתי סטפן סזו'רנה ומזכיר החוץ הבריטי דיוויד לאמי
הצליח להביך את האורחים? כ"ץ עם שרי החוץ של בריטניה וצרפת
( צילום: שלומי אמסלם לע"מ)
כשנשאל על הצהרתו של כ"ץ, דובר משרד החוץ של בריטניה הדגיש כי במדינה "עובדים על הורדת המתיחות באזור". עוד נמסר כי "אנו קוראים לאיראן ושלוחיה להימנע מתקיפות שיחריפו עוד יותר את המתיחות האזורית - ויסכנו את ההזדמנות להגיע להפסקת אש ועסקת חטופים". לדבריו, "אין מדינה או אומה שתרוויח מהסלמה נוספת במזרח התיכון".
גורם שמעורה בפרטי הפגישה המשולשת אמר ל-CNN כי השלושה "לא דנו בהצטרפות לקואליציה התקפית נגד איראן". עם זאת, נבהיר כי אין הדבר אומר שכ"ץ לא ביקש ממקביליו להצטרף לקואליציה שכזו. בכיר בממשל ביידן, שתדרך אמש עיתונאים, נשאל על ידי כתבת הרשת האמריקנית על הבקשה של כ"ץ - והתחמק ממתן תשובה ברורה. "זה היפותטי מאוד", השיב.
"פרסנו את המשאבים הצבאיים שלנו באזור, ואנו נערכים לכל אירוע אפשרי. אנחנו עובדים בתיאום הדוק מאוד עם השותפים ובעלות בריתנו". לדבריו, "אנחנו מוכנים לכל אפשרות, ואנחנו הולכים לעזור להגן על ישראל".
דיוויד לאמי, שר החוץ של בריטניה, אמר במהלך המפגש המשולש כי בריטניה "תעמוד לצד ישראל" אם איראן תתקוף אותה, כמו שהיה ב-14 באפריל - אז היה לבריטים תפקיד מרכזי ביירוט המתקפה. לאמי התייחס גם למאמצים הבינלאומיים למנוע מלחמה, ואמר כי "דחקנו באיראן לקחת צעד אחורה ועכשיו יש לנו פסק זמן שצריך לנצל אותו לטובת עסקה לשחרור החטופים".
הוא אמנם סירב להסכים לבקשה של כ"ץ להצטרף לקואליציה התקפית נגד איראן, אך אמר כי "בריטניה נלחמה נגד פאשיזם ונאציזם יחד עם כוחות התנגדות צרפתיים, ובשנה הבאה נציין 80 שנה לשחרור אושוויץ. כמו בעבר, גם כיום נעמוד לצידכם. אני מבטיח - אם איראן תתקוף את ישראל, בריטניה תעמוד לצידה כפי שעשתה ב-14 באפריל".