בית המשפט בעכו, היום
(צילום: אביהו שפירא)

פרשת התרופות פגות התוקף: בית משפט השלום בעכו שחרר בצהריים (יום ה') בתנאים מגבילים את מנהל בית המרקחת לשעבר במרכז הרפואי רמב"ם ד"ר סלים חדאד (59). שלשום התירה המשטרה לפרסום כי שלושה רוקחים נעצרו ורופאה עוכבה לחקירה בחשד שהיו מעורבים במקרים של מתן תרופות אונקולוגיות פגות תוקף לחולים אונקולוגים בבית החולים רמב"ם בחיפה. אתמול שוחרר למעצר בית החשוד השני בפרשה וביום ראשון ידון בית המשפט במעצרו של החשוד השלישי, בעל בית מרקחת פרטי בחיפה. הפרשה נחשפה בפברואר 2020 במוסף "7 ימים".
לאחר שחוקר המשטרה הגיש לבית המשפט בקשה לשחרור את חדאד ממעצר בתנאים מגבילים, הורה השופט על הפקדה כספית בסף 20 אלף שקלים, והוציא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. החשוד חוייב לשהות בביתו עד ל-6 בינואר.
סאמר ג'רוס, בן 39, שהיה סגנו של ד"ר חדאד בבית המרקחת ברמב"ם, שוחרר כבר אתמול על ידי חוקרי מפלג הונאה וסייבר במחוז חוף, ונשלח גם הוא למעצר בית של חמישה ימים בביתו בשפרעם.
חשוד שלישי, חסן חלאילה ממג'ד אל-כרום, בעל בית מרקחת פרטי בחיפה, הוא צפוי להיות מובא לבית המשפט לדיון שני בעניינו ביום ראשון הקרוב. בפרשה עוכבה לחקירה גם רופאה ברמב"ם, בת 38 מקריית ביאליק. בתום חקירתה היא שוחררה לביתה.
החשד נגד שלושת הרוקחים: עבירות על חוק הרוקחות, זיוף, טיפול רשלני בתרופות, קבלת דבר במרמה, השמטת הכנסות וניהול ספרי חשבונות כוזבים במזיד ובכוונה להתחמק ממס ועוד.
1 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם
(צילום: גיל נחושתן)
סנגורו של חדאד, עו''ד אלי סבן, אמר בתום הדיון: "לאחר יומיים שבהם היה עצור, המשטרה באה ואמרה, 'אנחנו לא ממשיכים את המעצר', ולמעשה ביקשה לשחרר אותו בתנאים מגבילים. אני חושב שכל המעצר היה מיותר לגמרי. לפי מה שאתם פרסמתם הדברים קרו בשנים 2017-2016 ופורסמו לפני שנתיים. בכל הזמן הזה לא דיברו איתו. לכן אני לא מבין למה היה צריך לבצע מעצר. אפשר היה לזמן אותו למשטרה ולשאול אותו מספר שאלות".
"עורך הדין הוסיף ואמר: "דבר נוסף מוזר בעיניי, למה זה נעצר כאן? זו פרשיה שלפחות לפי הפרסומים שלכם, פרסומים שהם מאוד משמעותיים וחשובים, היו צריכים להיות פה כנראה לפחות עוד עשרה אנשים. ולא בדרגה הזאת. לכן זה לא ברור לי. אולי בחרו שעיר לעזאזל. אבל לדעתי זה לא יגמר כאן".
לדבריו, מר חדאד הופתע מהמעצר ומכחיש גם נתן תרופות פגות תוקף. "אין לו מניע", אמר עורך הדין. "האיש שכיר, עובד בבית החולים הרבה מאוד שנים ולא מקבל כספים באופן אישי. למה שהוא יעשה את זה? כדי להאדיר את שמו של בית החולים? בית החולים ידע מזה. מדובר באדם שזכה להערכה מאוד רבה. הוא עובד היום במחקרים ומקבל קרדיט מבית-החולים מפה עד הודעה חדשה".
החקירה החלה לפני כשנתיים, ולפי החשד העבירות נמשכו לאורך כמה שנים. "המשטרה, באמצעות יחידת ההונאה של מחוז חוף יחד עם משרד הבריאות ורשות המסים פתחו בחקירה מאומצת ומורכבת לשם איסוף ראיות והגעה לחקר האמת", נמסר מהמשטרה.
אורך חייהן של תרופות נקבע על פי מבחנים שעורכות חברות התרופות: כל תרופה נבחנת בתנאים שונים כדי לוודא עד מתי נשמרת היציבות שלה. ברוב המקרים, עומד הסטנדרט העולמי לשימוש בתרופות על חמש שנים, וניתן להאריך באופן זהיר ומבוקר את תוקפן של תרופות שהתיישנו על סמך מחקרים ונתונים המראים כי הן יציבות מעבר לתקופה שנקבעה. לפי התחקיר במוסף "7 ימים", במהלך 2017-2016, תרופות כימותרפיות רגישות במיוחד שפג תוקפן הגיעו לחולי סרטן בבית החולים רמב"ם בחיפה.
"מהחקירה עלה חשד כי זויפו התאריכים ומספרי האצוות (המספרים הסידוריים הייחודיים לכל פס ייצור) של תרופות שהועברו לצוותים הרפואיים וכן בוצעו פעולות נוספות בתרופות פגות תוקף, זאת בכדי להסתיר את התיישנותן ועל מנת לרמות את תאריכי התפוקה", אמרו במשטרה.
אולפן ynet, אתמול
(צילום: אביהו שפירא, שמוליק דודפור)

רב-פקד סמי סיאגה, ראש מפלג הונאה וסייבר במחוז חוף של המשטרה, אמר כי "מדובר בחקירה מורכבת ורגישה גם בשל החשד למתן תרופות פגות תוקף, וגם בשל הרגישות הרבה מול המשפחות שיקיריהם טופלו ברמב"ם באותן השנים. זה רגיש גם בשל הליווי המשפטי הצמוד של ההליכים האזרחיים המקבילים מול בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון".
רפ"ק סיאגה הוסיף כי "26 שנה אני בחקירות, התיק הזה מטורף גם מבחינת החשד, ממדיו והרגישות שלו. נמשיך לחקור בצורה מקצועית כדי להגיע לחקר האמת. צפויות חקירות של מעורבים נוספים". המשטרה הוסיפה כי בחיפושים שנערכו בבתי המרקחת ובביתו של הבעלים נתפסו ספרי חשבונות ומסמכים הקושרים את החשודים לעבירות המס.
גורם המעורב בחשיפת הפרשה אמר ל-ynet לאחר המעצרים כי זה יום משמח עבורו. "למרות שעבר זמן רב מאז, עדיין אנחנו ערים לכך שהמשטרה עושה את העבודה אם כי בקצב איטי מאוד. לפחות אנחנו נוכחים לדעת שהדברים אכן מתבצעים ושהצדק ייצא לאור. עד היום לא הבנתי איך האנשים האלה המשיכו לעבוד בבית החולים למרות כל הפרשה. איך נתנו להם להמשיך לעבוד כרגיל כאילו לא קרה כלום? לדעתי יש גורמים נוספים ברמב"ם שצריך לחקור אותם ולהגיע אליהם, לא מדובר רק באנשים שנעצרו כעת". הגורם הוסיף כי הוא מצפה שבית החולים יזמן אותו, יודה לו על כך ויתנצל על העברתו לתפקיד זוטר. "אין חזקה מן האמת, בסוף הוכח לכולם שאכן הפרשה הזה היא אמיתית והצדק יצא לאור".
בית החולים רמב"ם מסר בתגובה כי "רמב"ם מלווה בעניין זה על ידי הפרקליטות האזרחית בחיפה ופועל בהתאם להנחיותיה. באופן טבעי רמב"ם אינו מעורב בפעולות החקירה של משטרת ישראל - מעבר להיענות לבקשות להעברת מידע ופרטים שונים. אנו מנועים מלהרחיב ולהגיב בנושא כל זמן שההליך החקירתי והמשפטי בעיצומו".