ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי תהיה תגובה למתקפת הטילים הבליסטיים האיראנית, האמריקנים מבינים ומקבלים שאי אפשר למנוע תגובה שכזו - אבל הם רוצים להבין לאן פניה, ומנסים לוודא שהתגובה לא תצא משליטה ותוביל למלחמה אזורית גדולה. לכן הוחלט - כפי שנחשף ב-ynet - על שיגורו לארץ של הגנרל מייקל קורילה, מפקד פיקוד המרכז האמריקני סנטקום, כדי שינסה להגיע לתיאום מרבי עם ישראל.
בהצהרה שנשא, לפני תחילת התייעצויות ביטחוניות, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "אנחנו נחושים להגן על עצמנו מול כל איום, וזה כולל גם את האיום מאיראן, שעומדת מאחורי כל ההתקפות עלינו. איראן כבר פעמיים שיגרה על שטחנו ואל ערינו מאות טילים, בהתקפת טילים בליסטיים מהגדולות בהיסטוריה. אף מדינה בעולם לא הייתה מקבלת התקפה כזאת על עריה ואזרחיה, וגם לא מדינת ישראל. לישראל החובה והזכות להגן על עצמה ולהגיב על התקפות אלה, וכך נעשה".
הצהרה לתקשורת של ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: דוברות רה"מ)

גורמים שמעורים בפרטים אומרים כי ישראל מתכננת תגובה חריפה נגד איראן וכי האיומים מצד איראן לא משפיעים כלל. בישראל מזהים לחץ אדיר ופאניקה בטהרן. "ישראל תפעל שם, תתקוף בעוצמה ואת המחיר הם ישלמו, ובריבית", אומרים גורמים המעורים בנושא.
בישראל לא אהבו בלשון המעטה את האמירות של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אבל נמנעו מלהיכנס איתו לעימות. בישראל אומרים כי למרות הרושם, אין מדובר בניסיון לחבל בתגובה הישראלית או להביך אותה. יש גם הבנה לשיקולים האמריקניים הפנימיים, שקשורים לבחירות הקרובות.
"ישראל פועלת בשום שכל", אמרו גורמים אחרים הבקיאים בפרטים. "יש דיונים מעמיקים על התגובה הישראלית. היא תהיה קשה ודרמטית. לא נכון היה להגיב מהבטן בלי להתכונן. זה מאוד מורכב ומחייב תיאום לא רק עם האמריקנים, אלא גם עם גורמים נוספים. הדברים שיצאו מהבית הלבן שידרו חולשה ונאמרו משיקולים פנימיים. זאת הזדמנות נדירה שלא תחזור. אנחנו במלחמה. התושבים בצפון מפונים. מתי נגיב? אחרי שיחזרו? הרי תוך שנתיים הם עלולים לשקם את חיזבאללה".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן. בארה"ב מעריכים שהתקיפה קרובה
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
2 צפייה בגלריה
ההתנגדות האיסלאמית בעיראק פרסמה תיעוד משיגור הכטב"מים לגולן
ההתנגדות האיסלאמית בעיראק פרסמה תיעוד משיגור הכטב"מים לגולן
שיגור הכטב"מים לגולן. ישראל צפויה להגיב גם למיליציות בעיראק
גורמים בממשל ביידן אמרו: "התקיפה הישראלית קרובה. אנחנו מבינים את זה, השאלה הגדולה היא מה יהיה התפקיד של ארצות הברית. לא נראה שישתתפו מטוסים אמריקניים בתקיפה, אבל ללא ספק יהיה תיאום בין ארצות הברית לישראל. ארצות הברית מנסה להגן על כוחותיה. אסור לשכוח את התפקיד החשוב של ארצות הברית ביירוט הטילים האיראניים השבוע".
"מיסקלקולציות יכולות לקרות ואנחנו בהחלט מנסים לוודא שזה לא יתרחב למלחמה אזורית", הוסיפו הגורמים האמריקניים. "אנו מבינים את הצורך של ישראל להגיב, אבל זה לא כל כך פשוט לחסל בהפצצה אחת את מתקני הגרעין של איראן. ישראל תעשה את מה שהיא צריכה לעשות, אבל גם לישראל אין רצון להיגרר למלחמה אזורית. ישראל יכולה להיות רגועה בדבר אחד: יש לכם את הגב שלנו ואנחנו מתואמים איתכם".
ישראל תגיב גם לפגיעת הכטב"ם ששיגרו המיליציות הפרו-איראנית מעיראק, שממנה נהרגו שני חיילי גולני - סמ"ר דניאל אביב חיים סופר ורב"ט טל דרור - ונפצעו יותר מ-20. "ברור שאיראן מפעילה את כל החזיתות האפשריות וצריך להיות מוכנים לעוד הפתעות", אמרו הגורמים.