ניר שוורץ, הבוקר בבית המשפט בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)

בבית המשפט המחוזי בירושלים התחדש הבוקר (יום ב') משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר הפוגה של שבוע, ואל דוכן העדים עלה חוקר המשטרה ניר שוורץ, שניהל את החקירה במשטרה לאחר מעצרו הראשוני של עד המדינה ניר חפץ, דוברו לשעבר של נתניהו. בעדותו הבוקר שלל שוורץ את הטענות שהעלה חפץ במהלך עדותו הממושכת במשפט, ולפיהן הופעלו כלפיו אמצעים "דרקוניים" בחקירתו.
במשפט הבוקר – שנפתח ממש בשעה שנתניהו עצמו שוהה בבית משפט השלום בתל אביב לדיון בתביעת דיבה שהגיש נגד אהוד אולמרט – טען חוקר המשטרה שוורץ כי במהלך החקירה לא הופעל שום "לחץ מיוחד וחריג", כזה ששונה מלחץ שמפעילים שוטרים בכל חקירה אחרת. לחץ מיוחד שכזה, הוא אמר, לא היה "לפני החקירה של חפץ ולא אחרי".
5 צפייה בגלריה
 ניר שוורץ
 ניר שוורץ
החוקר ניר שוורץ, הבוקר בבית המשפט. "לא היה לחץ חריג ומיוחד"
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
 ניר שוורץ
 ניר שוורץ
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
עד המדינה ניר חפץ. "מעצר זה לא פיקניק"
(צילום: יואב דודקביץ')
שוורץ ציין כי לאחר מעצרו בפברואר 2018, חפץ סירב לתת גרסה בנוגע לחשדות בתיק 4000 – "פרשת בזק-וואלה", שבה מואשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ושבה טוענת הפרקליטות כי נתניהו סיפק הטבות רגולטוריות לבעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ', בתמורה להיענות חריגה לדרישות לסיקור באתר וואלה בכל הנוגע לנתניהו ובני משפחתו.
חפץ, נזכיר, חתם בסופו של דבר על הסכם עד מדינה עם המשטרה וסיפק את גרסתו, אך לדברי שוורץ בחקירתו הראשונית הוא סירב לעשות זאת, והחוקרים ניסו לשכנע אותו לתת גרסה כלשהי לאירועים: "אז אני מנסה לשכנע אותו לתת גרסה. כמובן שאף אחד לא מכוון אותו איזו גרסה לתת, אבל אני כחוקר שלו התפקיד שלי הוא להוציא ממנו גרסה, לפחות שתהיה איזו התייחסות שלו לראיות ולחשדות, לסיפור המעשה. ואת זה לא קיבלנו ממר חפץ במהלך כל החקירה".
לדברי שוורץ, "בניסיון לשכנע אותו לתת גרסה עברנו לנסות לשכנע אותו מבחינה אמוציונלית, ואני מסביר לו באמירות שאם הוא ימשיך שלא לשתף פעולה זה משליך על נקודת המבט של בית המשפט על החשוד, וזה נותן זרקור שלילי להתייחסות שלו – וככל שלא יתייחס ההשלכות של הדברים האלה עלולות להיות הרסניות בשבילו, כי אם ייכנס לכלא הוא לא יראה את המשפחה והילדים והחיים שלו יהיו כאלה". שוורץ הכחיש שהיה לחץ על חפץ להחליף עורך דין, ולדבריו הוא מתייחס ליחסי עו"ד-לקוח כדבר "קדוש".
חפץ לאחר סיום עדותו: "הלכתי רק עם האמת, היה קשה כמו קריעת ים סוף"
(צילום: חים גולדיטש)

בעדותו במשפט, נזכיר, חפץ טען לתנאי מעצר קשים ביותר. "היו אמצעים דרקוניים. לא דמיינתי שאמצעים כאלו יכולים להינקט, בוודאי בלי שום פרופורציה לחשדות שבגינם נחקרתי. בלילה הראשון היה לי ליל בלהות ללא שינה עם אירועים קשים", אמר חפץ באחד הדיונים, ובדיון אחר טען כי במהלך מעצרו הושם ב"כלוב כמו של קופים", וכי אסירים אחרים צעקו לעברו "נתניהו, נתניהו" – באירוע שבעקבותיו חשש לחייו.
שוורץ השיב כעת לטענות הללו, ואמר: "החיים במהלך תקופת המעצר הם לא פיקניק. צריך לזכור שאדם נורמטיבי שולפים אותו בארבע חמש-שש בבוקר, מגיע צוות בלשים מעיר את כל הבית, מתחיל לעשות חיפוש והוא נלקח לחקירה ולבית בית משפט למעצר. תנאי המעצר זה לא בדיוק הילטון. השהות בחדרי החקירה היא לא נעימה, חוקרים אותך על דברים שייתכן שאתה מסתיר. האוכל לא גורמה. החיים לא נעימים ולא נוח להיות עצור ולא נעים. מהמקום הזה אני רוצה לומר שמבחינת ניר חפץ לא נעשה שום דבר חריג שלא נעשה אצל עצורים בתיקים אחרים ובפרשיות אחרות. ההתנהלות עם חפץ הייתה רגילה לחלוטין".
עם זאת, שוורץ ציין כי מה שמתרחש במתקני המעצר עצמם נמצא תחת אחריות שירות בתי הסוהר – ולא המשטרה. הוא הדגיש כי בעקבות חששו של חפץ מאסירים שהיו לכאורה תומכיו של נתניהו, הוא שלח מכתב לשב"ס שבו עדכן אותם על חששותיו של חפץ, וכי בעקבות המכתב שונה מקום מעצרו. בחקירה עצמה טוען שוורץ כי חפץ קיבל את יחס "הוגן", שכלל לדבריו גם מתן תרופות וגישה לטיפול רפואי. "לא הייתה כל כוונת מכוון שבגלל תנאי המעצר חפץ ישתף פעולה בחקירה, לא היה דבר כזה וגם לא יהיה", אמר.
הוא ציין שבאחד המקרים, כאשר חפץ היה עייף מאוד לדבריו, "עשינו הפסקה ויניב (יניב פלג, חוקר נוסף), עשה איתו ספורט". בתשובה לשאלת התובע, עו"ד אסף עיסוק, אם החוקרים מנעו ממנו מזון הוא השיב בשלילה, והוסיף: "הוא קיבל להתקלח ולהתרענן וכשהיו לו טענות רפואיות טיפלנו ככל שיכולנו. בסך הכול אם אני מסכם, ההתנהלות עם חפץ הייתה שגרתית בלי שום חריגות ביחס לעצורים אחרים". שוורץ הוסיף כי כאשר שמע על תיאור החקירה בתקשורת, "חשבתי שאולי הייתי במקום אחר. יכול להיות שהחקירות של חפץ התבצעו במקום אחר".
בהמשך הבוקר עבר שוורץ חקירה נגדית על ידי סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, שניסה לטעון דרך שאלותיו כי לחוקרי המשטרה לא היה שמץ בכל הנוגע לעולם התקשורת. בן צור שאל את שוורץ שורה של שאלות בנוגע למונחים מעולם התקשורת, ושוורץ השיב כי אינו מכיר אותם. "אם יש חשד מסוים אני צריך להביא עובדות, לקבל גרסה. את הדבר הזה עשינו", הוא אמר. בן צור השיב לו: "לא דוקטורט או סמינריון. לא עשיתם שם הכנה בנושא התקשורת. גם הפרקליטות לא הנחתה אתכם שצריך להכיר את העולם הזה". שוורץ ענה: "לא קיבלנו הנחיה כזאת". בן צור שאל אותו אם החוקרים חשבו להתייעץ עם מומחה בתחום התקשורת, ושוורץ השיב: "לא חושב שיש צורך".
בן צור שאל את שוורץ אם במסגרת החקירה נבדקו ראשי ממשלה אחרים והסיקור אודותיהם בכלי התקשורת, והחוקר השיב שלא. בתשובה לשאלת בן צור אם קיבל הנחיה לבדוק סיקור אוהד בנוגע לנתניהו השיב "אמת", והסביר בהמשך כי החוקרים התבססו על חומרים שקיבלו ממנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. "בחומרים הללו יש את ההבחנה לשנות פרסומים. אני באופן אישי לא לקחתי את כל אתר וואלה וניתחתי אותו. לא יודע אם מישהו עשה את זה", אמר שוורץ.
5 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור עם בנימין נתניהו בבית המשפט
עו"ד בעז בן צור עם בנימין נתניהו בבית המשפט
עו"ד בעז בן צור עם נתניהו, בדיון במשפט בשנה שעברה
(צילום: ראובן קסטרו)
הדיון הבוקר נערך אחרי שאתמול פרקליטות מיסוי וכלכלה והסנגורים בתיק הסכימו לוותר על עדותם במשפט של ארבע עדים שהיו אמורים להעיד בקרוב: קים לוי, מזכירתו של שאול אלוביץ'; מוטי אלמליח, מנכ"ל בזק לשעבר; וטליה גרסטלר ורלי לשם, שהינם עורכי הדין. במקום זאת יוגשו חקירותיהם במשטרה לבית המשפט.
לאחר שוורץ וחוקר נוסף שצפוי להעיד, יניב פלג, יעלו עוד שורת עדים נוספים: בועז סטמבלר, שי חייק, עדן בר טל, ודנה נויפלד. לאחריהם – בסוף ינואר או בתחילת פברואר – צפוי להעיד עד המדינה שלמה פילבר בנוגע לתיק 4000, שבו כאמור נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים.