בהיסטוריה האנושית, המוני העם קמו על השלטון ויכלו לו רק בהתקיים שני התנאים הבאים: הוצב יעד מעשי שגם ניתן להיאמר ולהיכתב במשפט אחד קליט; וקמה מנהיגות מצומצמת, מזוהה, מלוכדת וסוחפת, ששמה לה למטרה עליונה את מימוש היעד. כאשר שני תנאים אלה מתממשים באופן מלא, יכול להתרחש מהפך שלטוני - וכאשר המימוש חלקי, כך תהיינה גם התוצאות. עצירת הרפורמה המשפטית היא הוכחה טרייה לכך, כאשר המטרה אכן הוגדרה בפשטות ובבהירות סוחפת, אך את ההתנגדות לא הובילה מנהיגות מצומצמת, מזוהה ומלוכדת אלא מספר לא קטן של אנשים ותנועות מחאה שמיד לאחר מכן התמוססו, ובעקבות 7 באוקטובר אף נפרדו דרכיהן לחלוטין.
מסות גדולות של אזרחים, מדעות שונות וממפלגות שונות, לעולם לא ימצאו בעצמם את סיסמת המחאה שתסחף אחריה את ההמונים
לכן יש לומר בבירור: הדמויות שפוגעות בסיכוי למהפך שלטוני הם ראשי מפלגות האופוזיציה, שממשיכים לשחק במגרש הטקטי כאשר המלחמה האמיתית נמצאת מהיום הראשון במגרש האסטרטגי. מסות גדולות של אזרחים, מדעות שונות וממפלגות שונות, לעולם לא ימצאו בעצמם את סיסמת המחאה שתסחף אחריה את ההמונים, וגם לא יסכימו על מובילי המחאה. התהליך הנכון מתחיל מלמעלה, מקבוצת חשיבה גרעינית, ומוביל נחוש המשקיע את כל-כולו במשימת חייו – יצירת מהפך שלטוני. באופן טבעי, המנהיגות ליצירת והובלת התהליך אמורה לקום מתוך הנהגת האופוזיציה, שכבר חייבת להיות מושקעת כול-כולה בבניית תהליך שכזה - ולממש אותו ברגע שרק ניתן.
אבל בישראל, כמו בישראל, גם מנהיגי האופוזיציה אינם מסוגלים להתרומם לגודל השעה, ולהבין שרק למהלך ברמה האסטרטגית יש סיכוי לשנות את המאזן. אין מסר ואין הנהגה, רק חזרה על המשפטים השחוקים ש"נתניהו חייב ללכת" וכו'. למרות המצב האנוש במדינה, הם אינם מסוגלים לוותר על שיקולים טקטיים ולעבור לחשוב בגדול, לפעול בגדול. אין פה שום מנהיגות ושום הנהגה – רק עסקנות ועסקנים. ומהם לא תבוא הישועה.
1 צפייה בגלריה
בני גנץ אביגדור ליברמן גדעון סער יאיר לפיד
בני גנץ אביגדור ליברמן גדעון סער יאיר לפיד
גנץ, ליברמן, סער ולפיד
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי )
במעבר למגרש האסטרטגי, גוש האופוזיציה חייב יהיה להחליט מיידית מהו המסר האחד המקובל על כל המפלגות ומאחד אותן במאבק הנוכחי – וזאת, מבלי שיוותרו על המצע הייחודי לכל אחת מהן. לכך שלמרות ההבדלים המשמעותיים ביניהן, הסכימו מפלגות האופוזיציה להתעלם מהם באופן זמני, ולהתאחד סביב מסר קריטי אחד - יהיה משקל גדול בפסיכולוגיה של ההמונים, שיביא לתמיכה מסיבית בגוש. תמיכה כזו שתאפשר את הפלת הממשלה.
מהו המסר הנדרש, ומהו המעשה העומד מאחוריו? מרי אזרחי חוקי ולא אלים, המתממש כשביתה כללית במשק. מובן מאליו, שהטמעת המסר בתודעה הציבורית והגעה למצב שהנושא הופך לשיחת היום דורשים קבוצה של אנשי מקצוע המתמסרים לנושא, כמו גם משאבים כספיים לא מבוטלים. אבל שום דבר מאלה לא יקרה עד שלא תקום הנהגה אמיצה וראויה שתאמר בפה מלא, נוכח פני האומה – אנחנו פה, ואת זאת נעשה יחדיו.
רן איזנברג כיהן כראש מחלקת מבצעים של חיל-האוויר