בעקבות הנחיית שרת התחבורה מירי רגב, מנכ"ל משרדה משה בן זקן הורה לחברת נת"ע, נתיבי תחבורה עירוניים, להיערך לפתיחת כל תחנות הרכבת התת-קרקעיות בקו האדום כדי שישמשו כמקלט בשעת חירום. כך נודע ל-ynet. אולם, בפיקוד העורף מתנגדים למהלך וטוענים שאין בו צורך.
3 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב ו פמלייתה בביקור בהודו   קידום פרוייקט מסילת השלום
שרת התחבורה מירי רגב ו פמלייתה בביקור בהודו   קידום פרוייקט מסילת השלום
השרה רגב
(צילום: דוברות משרד התחבורה)
תיעוד מפגיעת הכטב"ם בתל אביב, בחודש שעבר

השרה רגב קיימה בימים האחרונים הערכות מצב שבהן עלה הצורך לפתוח את תחנות הרכבת התת-קרקעיות כדי שהציבור יידע שהאופציה הזאת קיימת וכי בשעת חירום יוכלו לרדת לתחנות שייפתחו לטובת מתן מחסה. הרעיון הוא שאדם שגר בתל אביב ואין לו מקלט או ממ"ד או כאלו שמסתובבים ברחוב – ידעו שהם יכולים לרדת לתחנות.
ההחלטה לפתוח את תחנות נת"ע התקבלה על רקע ביקורת חריפה על שרת התחבורה על כך שלא פתחה את התחנות לציבור אחרי 7 באוקטובר לשימוש במצבי חירום. אולם, כאמור, ההנחיה של רגב נתקלת בקשיים. כדי לפתוח את התחנות נדרש אישור של פיקוד העורף שכן הוא אמור לקבל אחריות על התחנות מרגע הפתיחה.
מנכ"ל המשרד בן זקן פנה במכתב למנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר וביקש "הסדרה דחופה של תחומי אחריות בעת הפעלת תחנות הרכבת הקלה כמרחבים מוגנים בשעות חירום במרכז הארץ".
"בשל פערי המיגון במרכז הארץ קיימת היתכנות להפעלת תחנות הרכבת הקלה כמחסה המוני תת- קרקעי. במסגרת סמכותו בחוק הג"א (ההתגוננות האזרחית), רשאי פיקוד העורף להגדיר תת- קרקע כמחסה המוני והרשויות המקומיות אמונות על טיפול בצורכי האורחים השוהים בו, לרבות מתן מענה של סניטציה, מזון, ציוד לשהייה וכדומה", כתב בן זקן לזמיר.
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בתל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
3 צפייה בגלריה
נוסעים ברכבת הקלה
נוסעים ברכבת הקלה
(צילום: ניצן דרור)
"לאחרונה התקיימו מספר דיונים עם כלל גורמי המקצוע בפיקוד העורף ובמשרד התחבורה ולא הושגה הסכמה בנוגע לתחומי האחריות של הגופים בעת הפעלה", כתב בן זקן. "על אף שמתקן הרכבת הקלה הינו באחריות משרד התחבורה, המשרד אינו אחראי על הטיפול בצורכי אוכלוסייה שתשהה בתת-קרקע, עם זאת המשרד יוכל לתמוך את פעילות הגופים באמצעות חברת 'תבל מטרו' החברה שמפעילה את הקו האדום. כמו כן, נציין שהמשמעות של שינוי ייעוד התחנות, הנה הספקת פעילות התחבורה הציבורית באוויר ופגיעה משמעותית בשירות לציבור. אבקש את התערבותך בהנחיית פיקוד העורף בהסדרה והנחייה לטיפולם בצורכי האוכלוסייה".
גורמים במשרד התחבורה לא מבינים את ההתנגדות של פיקוד העורף, שסבור כי בהתאם לתרחישים אין בכך צורך. "אנו לקראת ימים מתוחים ואף אחד לא יודע מה יהיה. קיימנו דיון הערכת מצב בהשתתפות מנכ"ל נת"ע, שאמר שאם חלילה יקרה משהו בלילה הוא לא יודע לפתוח את התחנות האלה באמצע הלילה ועדיף לפתוח אותם מבעוד מועד", אמרו גורמים במשרד.
"שרת התחבורה מירי רגב אמרה בהערכת המצב: עדיף שהתחנות יהיו פתוחות מאשר סגורות ולכן אני מנחה לפתוח אותן. אנחנו לא רוצים להכניס את הציבור לפניקה אבל צריך להיות מוכנים וכאן מדובר בהחלטה הגיונית לפתוח את התחנות כבר בסוף השבוע".
מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה.