4 צפייה בגלריה
דודו לניאדו
דודו לניאדו
הקרב על המקום ה-41 מעולם לא היה חם יותר. אוריך, נתניהו ולניאדו
(צילום: שאול גולן,אלי מנדלבאום, מיכאל קרמר )
רשימת המועמדים הארצית ורשימת מועמדי המחוזות בליכוד שפורסמה אתמול (שלישי) באופן רשמי חשפה כי בליכוד מתנהלים לא מעט קרבות סמויים מתחת לפני השטח. בסך הכול, 14 מועמדים קיבלו מראש התנועה בנימין נתניהו "קיצור פז"מ", כולם תוך מחשבה מדוקדקת בדבר הרשימה הסופית שהוא מבקש להביא לבחירות, ותוך התחשבות בשיקולים פוליטיים אחרים.
מקורבים לנתניהו אומרים שבימים האחרונים הוא משקיע מאמצים ביצירת רשימה ממלכתית לבחירות, ומקווה שמועמדים בעלי עבר פלילי לא ייבחרו בפריימריז או לכל הפחות לא יתפסו מקום גבוה ברשימה. מטרתו השנייה, אומרים בכירים בליכוד, היא למנוע מנציגים שאינם מזוהים איתו לחדור לכנסת ולאפשר לחלק מחברי הרשימה לצבור כוח פוליטי בכנסת הבאה.
4 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
מנסה לפנות לקהלים הישנים. איילת שקד
(צילום: עמית שאבי)
בסיבוב הזה, מסבירים בכירים בליכוד, המוטיבציה של חלק מחברי הכנסת לערוך תוכנית ביצורים גדולה יותר, משום שלא ברור מה יהיה ביום שאחרי הבחירות, אם נתניהו יפסיד או יפרוש בפתאומיות. נתניהו מנסה לבלום את ההתחזקות של חלק מחברי הסיעה, ובשל כך למשל ניהלו מקורביו את הקרב המשפטי, שבסיומו הוחלט שהמתפקדים הם שיבחרו את נציגי המחוזות ולא חברי המרכז.
סיפור מעניין בהקשר הזה נוגע למשבצת תל אביב, המשוריינת כמקום 41. במשבצת מתמודד דודו לניאדו, פעיל ליכוד ותיק בעל סיכויים גבוהים שמקורב לחבר הכנסת דוד ביטן והורשע ב-2011 בפריצות לבתים. נתניהו שאף לכך שהמועמד החדש בועז ביסמוט יתמודד על משבצת מחוז, אך הוא החליט להתמודד ברשימה הארצית. כך, ברגע האחרון הופיע פתאום ברשימת המועמדים שמו של דוברו של נתניהו ואיש אמונו, יונתן אוריך. ההערכות אמש בליכוד הן שנתניהו ביקש להעמיד במשבצת הזו מועמד משלו, ולכן נכנס אוריך לרשימה.
(צילום: אלכס גמבורג, נויל האריס)

גם במשבצת מישור החוף, אומרים בכירים, יש לנתניהו עניין שמי ששימש מבקר הליכוד עד לא מזמן, עו"ד שי גלילי, לא ייבחר - משום שגלילי נחשב לאחד ממבקריו. מלבד כל אלה, בסביבת נתניהו עדיין מתקיימות התייעצויות כיצד לאייש את שלושת השיריונים שקיבל במקומות ריאליים, כדי להציג רשימה שתמשוך אנשי "ימין רך" ותסייע לו בשבירת התיקו המתמשך בין הגושים.

לקראת כינוס ראשון: בימינה מחדדים מסרים

ומהמפלגה ששואפת לשוב להיות מפלגת שלטון, למפלגה שהייתה מפלגת שלטון עד לאחרונה - וכעת לא עוברת את אחוז החסימה בסקרים. היום צפויה יו"ר ימינה איילת שקד לקיים כנס פעילים פומבי ראשון מאז פרישתו של נפתלי בנט, ולהציג לראשונה את תוכניותיה למערכת הבחירות.
בכנס שיתקיים בכפר המכבייה, שקד צפויה להציג ככל הנראה שם חדש למפלגה שבראשה תעמוד. היא שואפת גם להציג את השר יועז הנדל וחבר הכנסת צביקה האוזר, שלא ימשיכו להתמודד במסגרת מפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער, והגיעו הבוקר לסיכום ראשוני עמה. סגן שר הדתות מתן כהנא, שגם איתו שקד מנהלת שיחות אינטנסיביות, עדיין לא קרוב לסגירה ועוד מתלבט לגבי המשך דרכו.
4 צפייה בגלריה
יועז הנדל צבי האוזר
יועז הנדל צבי האוזר
לשבת תחת נתניהו, אבל לא להשלים לו את המנדט ה-61. הנדל והאוזר
(צילום: אבי מועלם, יריב כץ)
בין המחלוקות שעמדו בין שקד לסגירת המצטרפים החדשים נמצאת אחת הסוגיות הקריטיות ביותר של מערכת הבחירות: שאלת הישיבה בממשלה שבראשה יעמוד נתניהו. בשעה שהאוזר, הנדל וכהנא שללו ישיבה תחת ראש האופוזיציה הנוכחי, שקד התעקשה שלא לפסול את האפשרות. סביב השאלה הזו התקיימו לא מעט שיחות על הדרך שבה יש להציג את המסר של המפלגה שתתמודד בבחירות.
ההערכה היא שחברי המפלגה יגיעו להסדר אולי מעט סבוך להסבר לבוחרים: מצד אחד, הם לא יפסלו ממשלה בראשות נתניהו, אך מצד שני לא יאפשרו ממשלה צרה בראשותו (כלומר, לא יהיו המנדט ה-61 שמאפשר לנתניהו להרכיב ממשלה, מ"א).
4 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
מתן כהנא
(צילום: קובי קואנקס)
בימים האחרונים קיימה שקד התייעצויות עם שלל גורמים מקצועיים, בהם היועץ ספי שקד וצוות נוסף של יועצים שגיבשה. בפני יו"ר ימינה הוצגו בשבוע שעבר תוצאות של מחקר עומק שנועד לשרטט עבורה את הלך הרוח הציבורי ואת המחוזות שבהם ניתן יהיה לגייס תמיכה עבור מפלגה בראשותה. שקד, כמו אחרים, משדרת מסר שמסתמך בין היתר על המחקר שנעשה, ולפיו רוב בציבור הישראלי מעוניין בממשלה רחבה ולא בממשלה מהסוג שהוקמה לפני קצת יותר משנה.
קהל היעד שהוגדר ואליו תפנה שקד הוא הקהל שהלך איתה מיומה הראשון בפוליטיקה: הציונות הדתית הממלכתית, לצד ימין שאינו מזוהה עם נתניהו ומחפש בית אחר בימין. ההערכה היא שאחרי שסער חבר לגנץ, ישנו קהל ימני שיחפש בית אחר ושקד סבורה שתצליח לייצר אותו עבורו.
פורסם לראשונה: 22:46, 26.07.22