תיעוד ירי הרקטה מג'נין 

מטען חבלה שהונח על ציר ופצע שישה לוחמים. תקיפה אווירית ממסוק קרב בתגובה לכך, לראשונה מאז האינתיפאדה השנייה. חיסול חוליה ממל"ט, בפעם הראשונה זה 17 שנה. והיום (שני) גם ירי רקטות מג'נין, גם כן לראשונה זה שנים ארוכות. כל אלו מראים שאנחנו בפתחו של עידן חדש בצפון השומרון.
גדודי עז א-דין אל-קסאם בג'נין, הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמו היום תיעוד שבו נראה שיגור רקטה מג'נין לכיוון מושב רם און שבגלבוע. הרקטות נפלו בשטח פלסטיני וזהו אמנם אירוע תודעתי - בג'נין אין רקטות שמגיעות לעפולה - אבל הוא מתווסף למקרה אחר בחודש שעבר, אז איתר צה"ל משגר רקטות אחרי סרטון דומה שעלה לרשתות. אז מדובר היה בדמוי רקטה עם ראש מקרטון וחומר נפץ מועט. לנוכח ההתפתחויות הללו, והאחרות שתוארו בתחילת הכתבה, ניתן להעריך כי כעת - בניגוד לעבר - מבצע צבאי מוגבל קרוב מתמיד.
1 צפייה בגלריה
לפי דיוווחים פלסטינים: תיעוד ירי רקטות מג'נין לגלבוע
לפי דיוווחים פלסטינים: תיעוד ירי רקטות מג'נין לגלבוע
התיעוד הפלסטיני של רגע השיגור

לפני שבוע אירע הפיגוע הקשה ליד ההתנחלות עלי, שבו נרצחו ארבעה בני אדם וארבעה נוספים נפצעו. את הפיגוע ביצעה חוליה של חמאס מהשומרון, אירוע חריג יחסית כי הזרוע הצבאית של הארגון ישבה על הגדר בגל הטרור הנוכחי, שאופיין בחוליות טרור מקומיות. חמאס העדיף לתדלק את הטרור מעזה או מבחוץ על ידי סאלח אל-עארורי, אבל בכל מקרה לא נראתה מעורבות ישירה של הארגון.
מאז הפיגוע בעלי עלה שוב לדיון הצורך במבצע צבאי בצפון השומרון. גם בתוכניות של צה"ל מדובר בפעולה מוגבלת - לא "חומת מגן 2" ולא שהייה ממושכת בשטח, אלא כניסה של כוחות גדולים באופן ממוקד ליעדים שהוגדרו מראש לשהייה של עד 48 שעות שבהם יפגעו בתשתיות הטרור ויגבו מחיר מהמחבלים, וכדי להשיג את ההרתעה הנדרשת.
שר הביטחון יואב גלנט התנגד בשבוע שעבר, כמו גם בכירים בצה"ל, אבל כעת נראה כי לנוכח ההתפתחות הזו והערכות המצב שהתקיימו ביומיים האחרונים הסבירות לפעולה הזו עלתה. סימנים מעידים נוספים הם תגבור כוחות מאסיבי שחלקו ייעודי לפעולה הצבאית המתוכננת.
שניות אחרי הפיגוע בעלי
(צילום: גרינקביץ אלכסנדר)

אתמול הגיעו שני גדודים - גדוד 450 של ביסל"ח וסיירת נח"ל - בנוסף ליחידות אגוז ומגלן כיחידות התקפיות, וכן גדוד 13 לשומרון וגדוד 202 לבנימין. ‏בסך הכול נמצאים 25 גדודים באוגדת יהודה ושומרון, כמעט כמו בשיא הפיגועים - רק שאז גדר ההפרדה היתה פרוצה וצה"ל היה חייב כוחות גדולים לסגירת קו התפר.
לגבי איום הירי תלול-מסלול, ראש השב"כ רונן בר חשף בתום מבצע "מגן וחץ" כי הארגון סיכל לפני כן חוליה שהתכוונה לירות מג'נין לשטח ישראל. אז מדובר היה בפעילי ג'יהאד איסלאמי שתכננו לבצע שיגור רקטי מאזור ג'נין. "אין לנו כוונה להפוך את עפולה או את שקד ליעד לירי תלול מסלול", אמר אז בר. אתמול נחשף ב-ynet כי שב"כ חוקר איתור של רקטה בשטח פתוח במזרח ירושלים. הרקטה, שבסיסה נראה ישן, אותרה בשטח על ידי כוחות צבא בזמן "מצעד הדגלים" ביום ירושלים, ונבדק אם הייתה כוונה לבצע ירי.