קמלה האריס תקפה אתמול (שבת) את דונלד טראמפ על ביקורו בבית העלמין הצבאי ארלינגטון בווירג'יניה, שאותו ניצל בהמשך לקמפיין הבחירות שלו. אנשיו של טראמפ עוררו סערה כשעברו על החוק הפדרלי, שאוסר על פעילות פוליטית בבתי קברות צבאיים. אנשי טראמפ צילמו תמונות וסרטונים ליד הקברים – חלקם של חיילים שנפלו בשנים האחרונות, והעלו את הסרטונים לטיק טוק ולרשתות אחרות. גם טראמפ הצטלם ליד הקברים, יחד עם משפחות שכולות.
הביקור היה ביום שני, ביום השנה לנסיגה האמריקנית מאפגניסטן – אז נהרגו 13 חיילים אמריקנים. במהלך הביקור בבית העלמין הלאומי ניסתה עובדת בבית הקברות למנוע מאנשי טראמפ לצלם ולהצטלם בחלקה מספר 60 – שנחשבת לשטח קדוש – ובה קבורים אמריקנים רבים שנפלו במלחמות בעיראק ואפגניסטן. שניים מאנשי הקמפיין התעמתו איתה, ואף דחפו אותה. ביום חמישי התייצב הצבא האמריקנית לצד העובדת ואמר שהיא פעלה במקצועיות והותקפה.
2 צפייה בגלריה
חצי חצי דונלד טראמפ קמלה האריס
חצי חצי דונלד טראמפ קמלה האריס
טראמפ והאריס. סערת הביקור בבית הקברות הצבאי הגיעה לקמפיין הדמוקרטי
(צילום: רויטרס / REUTERS / Marco Bello, Jeenah Moon)
בסופו השבוע גם האריס התייחסה לביקור השנוי במחלוקת של טראמפ בארלינגטון – ותקפה את התנהלותו. "זה מקום רציני מאוד, שבו אנחנו מכבדים ביחד את הגיבורים האמריקנים ששירתו את האומה הזאת ועשו את ההקרבה הגדולה ביותר. זה לא מקום לפוליטיקה", אמרה המועמדת הדמוקרטית. "אני תמיד אכבד את שירותם והקרבתם של כל הגיבורים האמריקנים שנפלו, ומעולם לא אעשה בהם שימוש למטרות פוליטיות", הדגישה האריס – ותקפה את טראמפ.
"הנשיא לשעבר זלזל בשטח קדוש, והכול לטובת תעלול פוליטי", אמרה סגניתו של ג'ו ביידן. "אין שום דבר חדש אצל דונלד טראמפ. האיש שקרא לחללים שלנו 'פראיירים' ו'לוזרים' וזלזל במי שקיבלו עיטור כבוד". בעבר אמר טראמפ שג'ון מקיין, הבכיר הרפובליקני המנוח, לא היה גיבור מלחמה - למרות ששרד כמה שנים בשבי בווייטנאם. לפי ג'ון קלי, שהיה ראש הסגל של טראמפ, הוא התייחס לחיילים אמריקנים שנפלו במלחמת העולם הראשונה בתור "פראיירים" ו"לוזרים".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ בית עלמין וירג'יניה
ארה"ב דונלד טראמפ בית עלמין וירג'יניה
טראמפ בבית הקברות בווירג'יניה
(צילום: Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
לא ברור אם התקרית בבית העלמין תשפיע על דפוסי ההצבעה של יוצא הצבא, שלפי סקר שנערך בחודש אפריל תומכים ברובם במפלגה הרפובליקנית. עם זאת, ביקורו של טראמפ ואנשי הקמפיין בארלינגטון עורר ביקורת גם בקרב חיילים לשעבר ומשפחות שכולות.
בקמפיין טראמפ לא נשארו חייבים: הרפובליקנים, שתוקפים את ביידן והאריס על אופן הנסיגה מאפגניסטן ב-2021, אמרו כי האריס לא גילתה רגישות לחיילים האמריקנים שנהרגו באפגניסטן.
מאז התקרית פרסם טראמפ כמה סרטונים של קרובי חללים בנסיגה מאפגניסטן, שמצדיקים את הגעתו לבית הקברות. חלקם אף פנו להאריס ופקפקו בתמיכתה במשפחות החיילים האמריקנים. "סגנית הנשיא האריס, למה שלא תביעי תנחומים בעצמך? למה מעולם לא שמענו ממך?", שאלה באחד הסרטונים כריסטי שמבלין, חמותה של החיילת ניקול גי, שנהרגה בנסיגה ב-2021.
טראמפ, שמתקשה לשנות את המומנטום במערכת הבחירות ונערך לעימות מול האריס ב-10 בספטמבר, אמר ביום שישי שמשפחות של חיילים שנפלו באפגניסטן ביקשו ממנו להגיע לארלינגטון. "הגעתי לשם ועשינו טקס", אמר בנאום בפנסילבניה. לדבריו, המשפחות ביקשו ממנו להגיע לקברי יקיריהן והוא נענה לבקשה. אז הצטלם עם המשפחות ליד קברי החללים.