העיתון א-שרק דיווח אחר הצהריים (יום שבת) מפי מקורות בחמאס, כי המשא ומתן בין ארגון הטרור לבין ישראל בבירת קטאר "לא השיג שום התקדמות או פריצת דרך" באף אחד מהנושאים הבולטים.
לטענת הגורמים בחמאס, ישראל מתעקשת על חמש נקודות תצפית לאורך ציר פילדלפי, בעומק של 400-300 מטרים בלב שכונות העיר רפיח, דבר שהארגון לא מוכן להסכים לו. גורמים מצרים אישרו שגם קהיר דוחה כל נוכחות ישראלית בציר פילדלפי על גבול מצרים.
2 צפייה בגלריה
אל"מ לירון בטיטו בהאמר, על ציר פילדלפי
אל"מ לירון בטיטו בהאמר, על ציר פילדלפי
"נושא המו"מ המרכזי". ציר פילדלפי
(צילום: זיו קורן)
הגורמים בחמאס הוסיפו כי ההצבעה בקבינט על הישארות צה"ל בציר פילדלפי, שרק שר הביטחון יואב גלנט התנגד לה, פירושה "סגירה מוחלטת של הדלת למשא ומתן". אחד מהם הוסיף בדבריו לאל-שרק: "ציר פילדלפי הוא נושא המשא ומתן המרכזי בינינו לבין ישראל. אם הצבא יישאר בציר זה, ובעומק הזה בעיר רפיח, זה יסגור את המו"מ".
"גורמים המעורים בפרטי המשא-ומתן" הגיבו לטענת הגורמים בחמאס ואמרו: "אין חדש בתדרוכים אלה. גורמים בחמאס הגיבו כך פעמים רבות, כולל בנושא אי-סיום המלחמה. הדבר נועד לעודד גורמים ישראליים להמשיך להפעיל לחץ על הממשלה לנטוש עמדות יסוד החשובות לביטחון ישראל. חמאס היה ונותר המכשול לעסקה, שישראל מוכנה ללכת כברת דרך ארוכה להגשימה. זאת במטרה להחזיר את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".
בישיבת הקבינט, שהתקיימה בלילה שבין חמישי לשישי, העלה ראש הממשלה בנימין נתניהו במפתיע את הנוכחות הישראלית בפילדלפי - ודרש לקיים הצבעה על הישארות צה"ל בציר. בסביבת גלנט טענו כי מטרתו בדיון הייתה "להבליט את נקודת ההכרעה הברורה - בין 30 החטופים בפעימה ההומניטרית והיכולת לשוב להילחם בכל מקום, לבין ההחלטה שהתקבלה". השר זעם על ההחלטה להישאר בפילדלפי, ואמר: "מה קרה לנו? אנחנו מדברים על אנשים שנחטפו ממיטותיהם". בסביבת גלנט הסבירו כי הוא אמר את הדברים "כי הוא מכיר את כלל השיקולים לעומקם".
גלנט הוסיף בישיבה: "כל חיי חונכתי וחינכתי על האמירה הברורה שלא משאירים פצועים בשטח. זאת נקודת הכרעה ברורה - שישה שבועות שאחריהם נשמרת לנו הזכות לשוב ולהילחם בכל מקום ברצועה, גם בפילדלפי - בדיוק כמו בסיום העסקה הקודמת".
הוא הטיח בנתניהו כי "ראש הממשלה יכול לקבל את כל ההחלטות ויכול גם להחליט להרוג את כל החטופים". על כך הסביר גלנט למקורביו: "האמירות שנאמרו הן אמירות קשות, אך מדובר בדיון שההחלטות המתקבלות בו קובעות את גורלם של עשרות מאנשינו".
2 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מנהלים את האירוע בבור בקריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מנהלים את האירוע בבור בקריה
השר גלנט וראש הממשלה נתניהו
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
הרמטכ"ל הרצי הלוי גיבה את עמדת גלנט ואמר בדיון: "צה"ל יידע להיכנס ולחזור לציר פילדלפי שוב בתום שישה שבועות של הפסקת אש. אם יש מספיק אילוצים למו"מ, לא צריך להוסיף אחד כזה. בקיבוצים אומרים לי 'לא נוכל להשתקם עד שכולם יחזרו'".
גם ראש המוסד דדי ברנע התנגד להחלטה שהתקבלה, ואמר בקבינט: "אין בהצבעה הזאת כרגע היגיון, ממילא המו"מ מתמקד כעת במנגנון העסקה ולא בציר פילדלפי".
בלשכת נתניהו טענו בתגובה: "המפות החלופיות של צה"ל כללו נסיגה מציר פילדלפי. ראש הממשלה ורוב מוחלט של הקבינט לא קיבל את עמדת שר הביטחון וצה"ל בעניין זה. ראש הממשלה סבר שהחלטה ברורה על הישארות בציר פילדלפי תקדם עסקה, כפי שהעמידה הברורה על החזרה ללחימה השיגה תוצאה דומה. מה שמשהה עסקה הוא הוויכוח הפנימי על עמדת ישראל, ולכן היה צורך בהחלטה ברורה של הקבינט בנושא".