ראש עיריית נגסאקי שירו סוזוקי הודיע היום (שני) שהשנה - ובפעם הראשונה מאז שנערך - ישראל לא תוזמן לטקס השנתי שיתקיים ב-6 באוגוסט לזכר קורבנות הטלת פצצת האטום האמריקנית שבוצעה ב-9 באוגוסט 1945.
בשלוש השנים האחרונות נגסאקי נמנעה מלהזמין לטקס את נציגי רוסיה ובלארוס בגלל המלחמה באוקראינה. ואולם, כאמור, השנה הוחלט לראשונה שלא להזמין את נציגי ישראל בגלל המלחמה בעזה.
2 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ב מחנה הפליטים אל-בוריג'
חלוקת מזון ב מחנה הפליטים אל-בוריג'
"לאור המצב ההומניטרי הקריטי ברצועת עזה". חלוקת מזון במחנה הפליטים אל-בורייג'
(צילום: Eyad BABA/AFP)
"המצב באוקראינה לא משתנה, אז הפעם החלטנו שלא להזמין את הפדרציה הרוסית ואת בלארוס. לגבי ישראל, המצב משתנה מיום ליום, וצריך לעקוב אחר מגמות. לאור המצב ההומניטרי הקריטי ברצועת עזה ודעת הקהל בעולם, קשה כעת לקבל החלטה, מכיוון שיש חששות לגבי הסיכון לאירועים בלתי צפויים", אמר שירו.
במקום זאת, הוסיף שירו, יישלח מכתב לשגרירות ישראל ביפן בדרישה להפסקת אש מיידית ברצועת עזה. שירו ציין כי המכתב יכיל הערה שלפיה רשויות נגסאקי עשויות לשנות את דעתן ולהזמין את ישראל לטקס הזיכרון רק אם המצב בעזה "ישתפר משמעותית".
2 צפייה בגלריה
פצצת אטום שהוטלה על נגסאקי נגסקי ב יפן ב אוגוסט 1945 נשק גרעיני מלחמת העולם השנייה
פצצת אטום שהוטלה על נגסאקי נגסקי ב יפן ב אוגוסט 1945 נשק גרעיני מלחמת העולם השנייה
הפטרייה האטומית שנוצרה לאחר הטלת הפצצה על נגסאקי ב-1945
(צילום: ויקיפדיה)
עיריית הירושימה הודיעה גם היא שלא תזמין את רוסיה ובלארוס לטקס דומה ב-6 באוגוסט, זו השנה השלישית ברציפות. במקביל, בניגוד לשלטונות נגסאקי, לשכת ראש העיר הירושימה תשלח הזמנה לישראל, לרבות במכתב שבו מצורפת "דרישה להפסקת פעולות האיבה ברצועת עזה".
בין 39 ל-80 אלף בני אדם נהרגו בנגסאקי בימי הטלת פצצת האטום ובארבעת החודשים שלאחריה. כמחצית מההרוגים קיפחו את חייהם ביום הטלת הפצצה, והיתר נספו עקב השפעות הלוואי של הפצצות, שכללו כוויות ותסמונת קרינה חריפה.