המערכת הפוליטית ברוסיה שמחה היום (שני) לאידם של קנצלר גרמניה אולף שולץ ונשיא צרפת עמנואל מקרון, שמפלגותיהם ספגו מכה קשה בבחירות לפרלמנט האירופי. מתחילת המלחמה באוקראינה מקדמים שני המנהיגים מדיניות פרו-רוסית - בניגוד לימין העמוק ביבשת.
דמיטרי מדבדב, שכיהן בעבר כנשיא רוסיה וכראש הממשלה שלה, אמר כי התוצאות משקפות את המדיניות הכושלת של מנהיגי גרמניה וצרפת. "הגיע זמן לפרוש", אמר מדבדב, סגן יו"ר מועצת הביטחון הרוסית, וקרא להשליך את שני המנהיגים ל"פח האשפה של ההיסטוריה".
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא רוסיה ולדימרי פוטין
נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא רוסיה ולדימרי פוטין
נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא רוסיה ולדימרי פוטין
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
ולנטלינה מטייבנקו, שעומדת בראש הבית העליון של הפרלמנט הרוסי, אמרה שמקרון ושולץ "ספגו תבוסה מוחצת, והמפלגות שלהם שוב הוכיחו את הכישלון שלהם כפוליטיקאים ברמה הלאומית והאירופית. יתרה מכך, במקרה שלהם מדובר בתוצאה שהגיעה להם - אחרי שנים רבות של התעלמות מוחלטת מהצרכים האמיתיים של האזרחים והחברה".
רוסיה תומכת במנהיגים אירופאים ששייכים למחנה הימין הלאומני, כמו ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ומנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן. הקרמלין תומך בפוליטיקאים אירו-סקפטים, ושואף לנצל כל פילוג שיוכל להחליש את האיחוד האירופי ואת התמיכה בקייב.
3 צפייה בגלריה
מארין לה פן
מארין לה פן
מארין לה פן. עוד הישג לימין הקיצוני בצרפת
(צילום: AP / Aurelien Morissard)
לה פן ניצחה בבחירות בצרפת לפרלמנט האירופי, ובמושב הבא קרוב לרבע מהמחוקקים בפרלמנט יהיו לאומנים ואנשי ימין קיצוני. באיטליה הגיעה מפלגת "האחים של איטליה" בהנהגת ראש הממשלה ג'ורג'ה מלוני למקום הראשון. מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" רשמה גם היא הישג נאה: היא הגיעה למקום השני, אחרי השמרנים, והקדימה בפער גדול את חברות הקואליציה של שולץ.
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב ניתח את תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי, ואמר שבמושב הבא רוב המחוקקים עדיין יהיו בעל עמדות פרו-אירופיות ופרו-אוקראיניות - אך הזינוק של מפלגות הימין ברור. "הדינמיקה הזו גלויה לעין בלתי מזוינת", אמר פסקוב, ואמר כי למרות שמחוקקים תומכי האיחוד "שומרים על עמדות המפתח שלהם", מפלגות הימין דולקות בעקבותיהם ומתקרבות אליהם. "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי התהליך הזה", אמר דובר הקרמלין.
3 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה אולף שולץ
(צילום: MIGUEL MEDINA / AFP)
בעקבות התבוסה בבחירות לפרלמנט האירופי הודיע נשיא צרפת מקרון על פיזור האספה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט, והליכה לבחירות בזק ב-30 ביוני. בשנים האחרונות נשמעו במערב טענות להתערבות רוסית בבחירות בשורת מדינות, ועל רקע הטענות האלה אמר פסקוב שרוסיה תעקוב מקרוב אחר ההצבעה, "במיוחד אם ניקח בחשבון את הגישה המאוד הלא-ידידותית - ואפילו עוינת - של ההנהגה הצרפתית כלפי המדינה שלנו".
מקרון השמיע בשבועות האחרונים שורת הצהרות תקיפות נגד רוסיה, ואף העלה את האפשרות שחיילים ממדינות האיחוד האירופי (שקייב לא חברה בו) יישלחו לאוקראינה כדי לסייע לה מול הכוחות הרוסיים. לקראת הבחירות לנשיאות ב-2022 האשים מקרון את יריבתו לה פן ב"הגנה" על רוסיה ופוטין, והזכיר הלוואה שמפלגתה של לה פן לקחה מבנק צ'כי-רוסי.
לה פן נפגשה עם פוטין בקרמלין ב-2017, אך מתחילת המלחמה באוקראינה גינתה את הפלישה הרוסית וניסתה להשכיח אמירות קודמות, שבהן הרעיפה שבחים על הנשיא הרוסי.