עו"ד עדי קליין פיכמן, אחת מהעותרות לבג"ץ בנושא שילוב נשים בכוחות המתמרנים מעבר לקווי האויב, אמרה הבוקר (שלישי) ל-ynet כי הודעת צה"ל על הדחייה בהתנסות לוחמות שריון במערך המתמרן בצבא היא "ניסיון מסמוס".
עו"ד פיכמן: "ניסיון מסמוס"
(צילום: אסף חן)

אחרי הודעת המדינה אתמול לבג"ץ על הדחייה, שנחשפה ב-ynet ונובעת לפי צה"ל מ"מחסור בטנקים רבים שנפגעו במלחמה ומחסור בתחמושת", הוסיפה עו"ד פיכמן כי "לטעמנו יש ניסיון לדחות ולדחות. זה מה שמתנהל במשך מספר שנים, החל עוד מהעתירה הראשונה שהוגשה ב-2019. דחייה על דחייה, פיילוט על פיילוט. גם כרגע הפיילוט נדחה".
בהמשך הסבירה את ה"אבסורד" לטענתה בהודעת הצבא. "צה"ל בעצם העדיף לטעון פה שיש איזשהו קושי, והוא לא יכול אפילו להשיג שלושה טנקים להכשרת נשים, למרות שבאותו זמן אנחנו יודעים שצריך לפתוח חלילה חזית בצפון, בלבנון, ולא ברור איך הוא יכול לטעון דבר כזה", אמרה.
שיחת הרמטכ"ל עם הטנקיסטיות, בנובמבר האחרון
(צילום: דובר צה"ל)

את אומרת שאם המצב עד כדי כך קשה, אז יש לנו בעיה יותר גדולה. "חד משמעית. ומנגד, האבסורד מתחדד. כי לצד זאת הצבא טוען באותה תגובה שהוא כן מכשיר במרץ גברים, ממשיך בגיוס גברים לחיל השריון, עושה הכשרות מהירות אפילו בתקופת המלחמה. ועולה השאלה, אז למה לא נשים? יש נשים שבאמת כבר עברו הכשרה, יש נשים שמכירות את הכלי. יש לנו הוכחה ניצחת בלחימה שנשים יכולות לבצע את התפקיד".
"זה מאכזב כמובן", הוסיפה עו"ד פיכמן. "נשים מחכות באמת שרק יתנו להן את ההזדמנות לבוא ולהוכיח את עצמן. התחילה תנועה של כושר קרבי לקראת גיוס, ויש נשים חדורות מטרה וערכיות מאוד שפשוט לא מאפשרים להן את זה. וזה קצת מאוד אבסורד, כי מצד שני צה"ל עומד על הרגליים האחוריות בגיוס חרדים. אבל כשיש להם פוטנציאל של 51% מהאוכלוסייה של נשים, פשוט לא מאפשרים להן".
1 צפייה בגלריה
ביג גזיר
ביג גזיר
"ההיקף שיש לחיל השריון אינו מספיק". טנקים ברצועה
"ולא רק זה", סיכמה עו"ד פיכמן. "אנחנו צריכות עוד לבצע התנסות. על שום מה ולמה? מה עוד נדרש לבדוק? מה עוד יש לבדוק? הדברים הוכחו בזמן מלחמה".
במסגרת תשובת המדינה לבג"ץ, על רקע עתירה שבה דרשו קצינות הדרכה מהשריון להשתלב בכוחות המתמרנים מעבר לקווי האויב לאחר שרשמו הצלחה בלחימה מול פלישת חמאס לנגב ב-7 באוקטובר, צוין כי הרמטכ"ל החליט לדחות את התנסות שילוב הלוחמות במערך השריון המתמרן לנובמבר 2025, בשל מחסור רב בתחמושת ובטנקים שניזוקו בלחימה הארוכה. התשובה לבג"ץ ניתנה למעשה על עתירה של חיילות ומלש"ביות מלפני כשנה וחצי בנושא בג"ץ היחידות המיוחדות - שכללה גם ספיח בנושא הרחבת פלוגת הטנקיסטיות הקיימת להגנת גבולות בדרום, גם למערך המתמרן במלחמה, שחוצה גבול.
מדובר בפעם הראשונה שבה צה"ל מודה כי איבד טנקים במלחמה בעזה, סובל ממחסור בפגזים וכן בלוחמים ובמפקדים רבים שנפצעו או נפלו בקרבות. "יש אילוצים רבים שימנעו בשנה הקרובה את פתיחת ההתנסות, ובהם אי-כשירות של טנקים רבים; מחסור בתחמושת או היקף מתגייסים רב לחיל השריון הנדרש למלא את השורות בדרום ובצפון שלא במסגרת התנסות ומחסור בסגל ההכשרה", נכתב בתשובת הפרקליטות לבית המשפט העליון.