1 צפייה בגלריה
 מפכ"ל המשטרה רנ"צ שבתאי ומשרדי NSO
 מפכ"ל המשטרה רנ"צ שבתאי ומשרדי NSO
מפכ"ל המשטרה רנ"צ שבתאי ומשרדי NSO
(צילום: AFP, אלעד גרשגורן)
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי מגבה את כל אנשי אגף החקירות וחטיבת הסייבר ברקע סדרת הפרסומים בכלכליסט, שחשפה טענות על שימוש לא חוקי בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO במעקב אחרי אזרחים. "אין כל בסיס לטענות בדבר משטרה אשר מרגלת אחר אזרחיה", ציין המפכ"ל שבתאי באיגרת ששלח הבוקר (יום ו') לשוטרים. "נראה שיש מי שמבקש לפגוע ביכולות המשטרה להיאבק בפשיעה החמורה".
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע אמש למפכ"ל על הקמת צוות לבדיקת הטענות שנחשפו בתחקיר. בראש צוות הבדיקה תעמוד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד עמית מררי, שנושא הבקרה על האזנות הסתר הרשמיות במדינה מצוי בתחום טיפולה. מררי תמנה לצוות שני גורמים נוספים בעלי מומחיות רלוונטית.
ראש מחלקת מחקר חולשות מוצרים בצ'ק פוינט: בקשר עם המשטרה לצורכי מודיעין
(צילום: ירון ברנר)

"היועמ"ש קבע את שאנו טוענים לאורך כל הדרך - האגף לחקירות ומודיעין של משטרת ישראל פעל בסמכות ובכפוף לאישורים המשפטיים הנדרשים", ציין המפכ"ל שבתאי באיגרת לשוטרים. "מאז הפרסום הראשון בכלכליסט, ביקשתי לקיים במשטרה בדיקות קפדניות באשר לטענות שעלו מצד הכתב, ועד כה לא נמצאה על ידנו שום הוכחה שהדברים כפי שפורסמו אכן קרו".
המפכ"ל הוסיף כי מנדלבליט ביקש מהמשטרה להעביר לידיו חומרים והבהרות שנבחנו על ידו במשך כמה ימים. "היועמ"ש, שבחן את הדברים, ציין במכתבו שלא נמצא כל בסיס לטענות בפרסומים, וכי המשטרה פעלה כדין", כתב שבתאי באיגרת. "כבר בתחילת התהליך, ובשיחות שקיימתי עם היועמ"ש, הדגשתי שמשטרת ישראל תשתף פעולה עם כל בדיקה, ונענה על כל שאלה מתוך אמונה אמיתית שאנו פועלים באופן החוקי והמקצועי ביותר".

"לא הפרנו את חוזה ההגנה הבלתי-כתוב"

אחרי שפורסם בכלכליסט כי המשטרה שתלה תוכנת מעקב בטלפון של פעיל חברתי, ציין שבתאי כי "אין ולא היה תרחיש שבו באופן ממוסד ושיטתי פגעה משטרת ישראל בפרטיותם של אזרחים ומפגינים תמימים. אין ולא היה תרחיש שבו המשטרה הפרה את חוזה ההגנה הבלתי-כתוב בינה לבין אזרחי המדינה. אתם יודעים טוב מכולם, שאת הכלים הטכנולוגיים שברשותנו אנו מפנים אל מול עבריינים או כאלה המבקשים לבצע עבירות מסוכנות. אנו שומרים על היכולות הללו מכל משמר, ומפקחים על השימוש בהן בצורה הקפדנית ביותר".
שבתאי ציין עוד: "ממכתבו של היועמ"ש עולה כי המשטרה מעסיקה בתחום מומחים ויועצים בהתאם למקובל, ולא כפי שנטען בחלק מהפרסומים. בנוסף קבע היועמ"ש שהשימוש באמצעים הללו מתבצע על פי דין, ותוך שקיפות מלאה מול בתי המשפט ומנגנוני הבקרה על כל התהליך. השימוש שלנו בכלים טכנולוגיים על פי דין יימשך, ומטרתנו היא אף להמשיך לפתח ולשדרג את הכלים הללו. משטרה שמבקשת להיות רלוונטית במאבקה בפשיעה חייבת לנהוג כך.
"לצד הדברים להלן, ומתוך המחויבות שלנו כלפי הציבור, ביקשתי מהיועמ"ש להקים צוות בדיקה חיצוני שיבחן את הנושא בכללותו, ואם יעלו הערות או יימצאו מקרים נקודתיים שבהם הופעלו היכולות הללו שלא באופן המותר על פי חוק, הדברים יטופלו מיד בחומרה הנדרשת. לא נאפשר שום מצב של חריגה מהנורמות ומהערכים שמובילים את משטרת ישראל מאז היווסדה, אך גם לא נאפשר מצב של פגיעה בשיטות העבודה ובהרתעה שלנו אל מול העבריינים".
ראש מחלקת חקירות במשטרה מגיב על הפרסום לפיו המשטרה שוכרת האקרים
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)

לפי התחקיר בכלכליסט, המשטרה פרצה מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או פיקוח, בהם ראשי ערים ופעילי מחאת בלפור. הממצאים בתחקיר עוררו זעם רב, וארגוני זכויות שיגרו בעקבותיו מכתב למשטרה וליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה להפסיק לאלתר את השימוש בתוכנת הריגול פגסוס, בטענה שמדובר בפגיעה חמורה בזכויות הפרט.