2 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
לימור לבנת
(צילום: יאיר שגיא)
על רקע התחדשות המחאות נגד המהפכה המשפטית אתמול, שרת החינוך לשעבר מטעם הליכוד לימור לבנת, שנואמת כל שבוע בהפגנות, אמרה היום (ראשון) בריאיון ל-ynet radio כי היא לא אוהבת את הכיוון החדש שאליו מכוונת המחאה - שלדעתה צריכה להמשיך להתמקד בחוקי הרפורמה במערכת המשפט.
"אני חושבת שמטה המחאה שוגה בעניין הזה, והוא דווקא מאבד אנשים, ולא מרחיב את מנעד האנשים שיבואו להפגנות", אמרה לבנת, שנאמה אתמול בהפגנה בחיפה. "אני חושבת שההתמקדות בחרדים, כמו ההליכה לבני ברק למשל, היא שגיאה. אלה לא הדברים שאני מדברת עליהם. ההתמקדות צריכה להיות ההפיכה המשטרית שעדיין לא ירדה מעל השולחן, ואסור להוריד את המתח בעניין הזה. אנחנו שומעים את יריב לוין, שלמה קרעי, שמחה רוטמן ואחרים חוזרים ואומרים שההפיכה המשטרית אכן תקרה, והיא תמשיך אחרי אישור התקציב שאמור להתקיים השבוע, ואני מעריכה שהוא יעבור בסופו של דבר. אני לא יודעת מה יעשה נתניהו, אבל הוא שבוי".
"הביטויים נגד החרדים מוציאים אותי מדעתי", המשיכה לבנת. "לא רק שאני לא מתחברת למסרים האלה, אני בזה להם. אני לא בטוחה שזה מוציא את האנשים לרחובות, זה אולי מוציא חלק מהאנשים אבל אותי זה מוציא מכליי. אני לא מתחברת לשנאת החרדים הזו. יש לי ביקורת על הסכמים קואליציוניים חסרי תקדים שבאמת לא היו מעולם בהיקפים האלה, אבל הסכמים וכספים קואליציוניים היו מאז ומעולם, זה לא דבר חדש. זה דבר ישן שהיה בכל ממשלות ישראל, אבל ההיקף שלהם הפעם הוא חסר תקדים - 13.7 מיליארד שקלים. אגב, לא הכול הולך לחרדים".
לדברי לבנת, "צריך לראות איך אנחנו לא באמת גורמים לשנאת אחים מיותרת. לא צריך להאשים את החרדים, לא צריך לדבר עליהם כמוצצי דם. קודם כל צריך לדבר על המנהיגות של החרדים, על אלה שיושבים בכנסת ולבוא אליהם בטענות, ואחר כך למי שמאפשר את כל הדברים האלה, שעומד בראש הפירמידה - ראש הממשלה. הוא זה שמאפשר את כל זה. הוא היה צריך לעצור את זה ולהגיד 'עד כאן, אני לא מאפשר את הסכומים הבאמת בלתי הגיוניים האלה'. אבל ולקחת את המחאה לכיוונים האלה ולכתוב 'ביזה', אני לא מתחברת לזה, ואני חושבת שכמוני יש עוד רבים. חוקי ההפיכה המשטרית - זו הרעה החולה.
"הממשלה מנסה לסרס את בג"ץ ולהרוס את כל המבנה המשטרי. אני, וגם נתניהו שדיבר על כך רבות והתפאר בכך עד לפני שנים לא רבות, התחנכנו על ברכי תורת ז'בוטינסקי ומנחם בגין ויצחק שמיר. תפיסת עולמה של תנועת החירות ואחר כך ליכוד היא שתהיה עצמאות לבית המשפט ועליונות לרשות השופטת על פני שאר הרשויות. על זה גדלנו, על זה התחנכנו ועל זה הטפנו. על זה כתב מנחם בגין, שדווקא הוא זה שסבל מעריצות המיעוט יחד עם אנשי המחתרות, כמו אבא שלי".
הפגנות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ, אתמול
(צילום: רובי יהב, אביב חסידוב, מירב אילון)

לבנת הוסיפה: "כשנתניהו הגיע למשפט שלו פתאום הכול התהפך אצלו, מפני שהכול אצלו אישי. זאת הבעיה כאן. אני לא שיניתי את דעתי או את עמדתי. זה הליכוד של ביבי ששינה את אופיו, את עמדתו ואת דעתו. והאנשים היום, חברי הכנסת בתוך הליכוד שעושים מה שהוא אומר, הם אלה שהפכו את הליכוד למשהו אחר לגמרי ממה שהיה ומה שהייתה תנועת החירות, והסירו את הבסיס הערכי המוסרי. לכן כשקוראים לי 'שמאלנית בוגדת', כל המילים האלה והביטויים האלה - זה לא חשוב בכלל. צריך להתמקד בניסיון לשנות את שיטת הפרדת הרשויות ואת עליונות בית המשפט".
על השיחות בבית הנשיא אמרה לבנת: "אני חושבת שאם אפשר להגיע להבנות ולהסכמות - מוטב. אני לא בעד זה שאנחנו נמשיך ללכת מכות כאן. אני לא רוצה שנגיע כאן לעימות בתוך החברה הישראלית. אם אפשר בחסות בית הנשיא להגיע להסכמות, אדרבה ואדרבה. אני רק מאוד ספקנית שהאפשרות הזאת אכן תקרה. כמו שאמרו באופוזיציה, הדבר הנכון הוא שאי אפשר להגיע להסכמות חלקיות ולהגיד 'אוקיי, אחר כך נראה מה יקרה עם הוועדה למינוי שופטים'. צריך להגיע להסכמות כוללות על הכול, ולא להשאיר את הוועדה למינוי שופטים לסוף ונראה אחר כך מה יקרה".
2 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
"איש אמיץ". חיים ביבס
(צילום: יונתן בלום)
לבנת אמרה כי אחד הדברים שהכי מטרידים אותה זה הניסיון של הקואליציה למנות יועצים משפטיים אישיים פרטיים במשרדי הממשלה. "זה טירוף מערכות מוחלט. זה שיגעון, זה מסוכן. זה נועד כדי לבלום ולחסום את החסמים למניעת שחיתות שלטונית, וזה דבר מסוכן מאין כמוהו בעיניי. זה אחד מהדברים שבשיחות אצל נשיא המדינה אסור לוותר עליהם, זה אלף-בית. צריך לדאוג שלקואליציה לא יהיה שם רוב, בשום פנים ואופן, אחרת גם השופטים לא יהיו ראויים ועצמאיים".
על יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, שתקף בסוף השבוע האחרון את נתניהו ואת הליכוד בריאיון ל-ynet ול"ידיעות אחרונות", אמרה: "אני חושבת שהוא איש אמיץ מאוד, והוא בהחלט אמר את הדברים הנכונים. הוא אמר שכל מי שאומר משהו אחר בליכוד - עכשיו שמאלן. איך הם קוראים לי? שמאלנית. הם מעיזים לקרוא לי ככה? אז בסדר, אני חיה בשלום עם אנשים שאין להם מושג בכלל מה זה להיות ימני, מה זה הליכוד, מה זה תנועת החירות, מהם הערכים ומהו המוסר. אז הם יכולים לכנות אותי בכל שם שהם רוצים, זה באמת ממש לא מפריע לי. מה שמפריע לי זה מה שקורה ומה שעלול לקרות. אנחנו חייבים להמשיך ולהיאבק, אחרת זה יבוא ויחזור עלינו, ואנחנו צריכים להמשיך ולהניף את הדגל הזה אל על".